ذخیره آبخوان‌های استان مرکزی در حال کاهش است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب سطحی و زیرزمینی در این استان گفت: حدود ۸۰ درصد منابع تامین آب در استان متکی به منابع آب زیرزمینی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عزت‌اله آمری امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه_ در همایش تخصصی آب و آینده که با رویکرد شناسایی و حل مسائل آب استان مرکزی در دانشگاه اراک برگزار شد اظهار کرد: ذخیره و ظرفیت آبخوان‌ها این استان هر روز در حال کاهش است و حتی برخی از این آبخوان‌ها ظرفیت آبی آن‌ها به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه حتی سدهای بزرگ استان هم شرایط خوبی ندارد، افزود: باید به طور خاص برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان مرکزی مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه آب به عنوان یک کالای استراتژیک در معادلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به‌تازگی امنیتی در این کشورها مطرح است، تصریح کرد: شرایط آب و هوایی در کشور این معادلات را پیچیده‌تر کرده است و به اصطلاح جنگ آب را بین مردم و دولت‌ها شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه استان مرکزی جزو استان‌های کم‌بارش با میانگین بارندگی استان ۲۶۰ میلی متر است، تاکید کرد: این روزها در خبرها می‌شنویم که پاییز امسال بارندگی‌ها فوق نرمال خواهد بود، اما همه ما باید بدانیم که خشکسالی و ترسالی دو روی یک سکه است و نمی‌توان به پیش‌بینی‌ها اکتفا کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه باید مدیریت و مراقبت از منابع آب در رأس همه امور قرار گیرد، اضافه کرد: بعضی روش‌ها و راهکارهای پرهزینه برای بهره‌برداری از منابع آب همچون طرح انتقال آب از دریا، استفاده از پساب‌ها، و باروری ابرها مورد نقد است.

آمری با بیان اینکه بهتر است روی بهره‌وری آب سرمایه‌گذاری کرد، ادامه داد: این امر در بعضی شرایط اجتناب‌ناپذیر است، چراکه آبخوان‌ها دیگر ظرفیتی ندارد و باید از روش‌های بهره‌برداری از منابع آب سود برد.

وی با بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب یکی از اولویت‌های وزارت نیرو است، اضافه کرد: هدف از برگزاری این همایش پرداختن به موضوع و اهمیت آب و مورد نقد قرار دادن برنامه‌های سازگار با کم‌آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: سال ۱۳۹۹ وزارت نیرو موظف شد برای کشور برنامه سازگاری با کم‌آبی تهیه کند که در چهار محور آب و آبفا، جهاد کشاورزی، شهرداری‌ها و وزارت صمت برای استان مرکزی تدوین و تصویب شد و هدف از این همایش نقد علمی برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی است.

وی درباره برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان نیز گفت: برنامه‌های سازگار با کم‌آبی استان همچون، تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی مصرف آب شرب تا حدود ۷۰ درصد محقق شده است.

آمری، استفاده از گیاهان کم آب‌بر، قطع انشعابات شرب در آبیاری چمن‌ها، و استفاده از روش‌های نوین آبیاری در فضای سبز اجرا شده است، تأکید کرد: به دلیل ظرفیت‌هایی که در منابع تأمین آب ایجاد شده است در بحث تأمین آب شرب شهرها نگرانی نداریم و امید می‌رود با همکاری و همراهی مردم بتوانیم تأمین آب پایداری برای استان مرکزی داشته باشیم.

کد خبر 694984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.