دولت سیزدهم ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تصویب کرده است

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: دولت سیزدهم با تمام توان بر تکمیل پروژه‌های سخت‌افزاری و پیشبرد برنامه‌های نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه متمرکز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدصادق معتمدیان امشب _دوشنبه هفدهم مهرماه_ در برنامه «تهران ۲۰» شبکه ۵ صداوسیما با اشاره به تداوم کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه در سال جاری، اظهار کرد: مساحت سطح آب دریاچه ارومیه هم اکنون ۶۰۶ کیلومتر مربع و حجم آن ۵۸۰ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف برای احیای دریاچه ارومیه، افزود: ۲۶ برنامه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیش از این برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و دولت سیزدهم به دنبال اتمام این پروژه‌ها است.‌

استاندار آذربایجان‌غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در ادامه به تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و انتقال آب کانی سیب به دریاچه ارومیه در یک سال اخیر اشاره کرده و گفت: دولت سیزدهم در کنار اتمام این دو پروژه، می‌کوشد تا پایان سال جاری برنامه‌های دیگری چون تکمیل سد چپرآباد و انتقال آب بادین‌آباد به کانی‌سیب را به سرانجام برساند.

معتمدیان به توسعه ۱۴۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی در منطقه در طول سال‌های اخیر نیز اشاره کرده و ادامه داد: با توسعه اراضی کشاورزی، ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب مازاد از حوضه آبریز دریاچه ارومیه برداشت شده و ۹۰ درصد آب این حوضه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در حوضه دریاچه ارومیه، ادامه داد: اولویت دولت سیزدهم در حوزه نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه، تغییر الگوی کشت و مدیریت مصرف آب در کنار حمایت از کشاورزان است.

استاندار آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری از باغ گردوی ۲ هزار و ۲۰۰ هکتاری در حوضه دریاچه ارومیه در راستای اصلاح الگوی کشت نیز اشاره کرده و یادآور شد: با تغییر الگوی کشت و کاشت محصولاتی چون گردو و پسته، در کنار کاهش مصرف آب، شاهد افزایش درآمد مردم منطقه خواهیم بود.

معتمدیان با اعلام اینکه در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری احیای دریاچه ارومیه مصوب کرده است.

کد خبر 694490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.