جشنواره ملی نان در کرمان ماندنی شد/ ارائه تسهیلات مشاغل خانگی برای پخت نان سنتی

با تصمیم مسئولین کشوری و استانی، دبیرخانه دائمی جشواره ملی نان در شهر کرمان راه اندازی و ارائه تسهیلات مشاغل خانگی برای پخت نان سنتی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نان از دیرباز نقش مهمی در سبد خانوار داشته است و جزو جدانشدنی سفره ایرانیان در مناطق مختلف کشور است؛ از نان گمج که یکی از نان‌های معروف محلی گیلان است تا نان کرنون در شهرستان انار کرمان و نان سیستانی که مخصوص مناطق جنوب شرق و جنوبی سیستان و بلوچستان است.

با گسترش فناوری‌های جدید، تهیه و پخت نان نیز از تنورهای هیزمی گِلی در گذشته به سمت تنورهای صنعتی جدید که نسبت به تنورهای قدیمی برتری‌هایی داشتند و می‌توانستند در کمترین زمان ممکن بیشترین میزان نان را تهیه کنند، پیش رفت و همین امر بسیاری از نانوایان و مردمان نواحی مختلف کشور را به سمت پخت نان‌هایی با ترکیب سنتی و صنعتی سوق داد.

در طول سالیان گذشته در کرمان و سایر شهرهای ایران زنان نقش مهمی در پخت نان داشته‌اند؛ مادران همواره در کنار سایر وظایفی که در خانه بر عهده داشتند، به پخت نان سالم نیز مبادرت کرده و نان کاملی که بر سر سفره‌ها قرار می‌گرفت توسط بانوان پخت و مصرف می‌شد.

جشنواره ملی نان در کرمان ماندنی شد/ ارائه تسهیلات مشاغل خانگی برای پخت نان سنتی

با بروز مشغله‌های فراوان، نقش زنان در پخت نان نیز در بسیاری از شهرها کمرنگ شد؛ زنان به واسطه پذیرش مسئولیت‌هایی در خارج از خانه، زمان کمتری برای اختصاص وقت در منزل و پخت نان داشتند؛ کوچک‌تر شدن متراژ خانه‌ها و نبود تنورهای گلی نیز موجب شد خانم‌های خانه دار از پخت نان فاصله بگیرند و رفته رفته نان‌های دارای ارزش غذایی کمتر جای خود را به نان کامل خانگی بدهند.

دولت‌ها طی سالیان مختلف همواره به منظور تأمین سلامت مردم و جلب رضایت عمومی، بسته‌های تشویقی آرد و سهمیه‌های گوناگون در اختیار نانواها قرار داده‌اند اما اقدامات گوناگون نتوانست هدف دولت‌ها را تحقق بخشد و برگزاری رویدادهایی با محوریت تغذیه سالم با نان در دستور کار قرار گرفت.

برگزاری جشنواره ملی نان در کرمان یکی از اقدامات مهم و اساسی شهرداری کرمان بود که با همراهی شورای اسلامی شهر، استانداری کرمان، اداره غله و سایر دستگاه‌های اجرایی به منصه ظهور رسید و به مدت چهار روز توانست توجه بسیاری از خانواده‌های کرمانی و غیر کرمانی را جلب کند.

رویدادی که زنان در راه اندازی و گرداندن آن سهم بسزایی داشتند و می‌توان ادعا کرد در میان غرفه‌هایی که از ۲۰ استان کشور حضور داشتند، به طور متوسط دو خانم مسئولیت پخت نان و معرفی نان‌های محلی را بر عهده داشتند تا بار دیگر بر اهمیت تهیه نان به دست مادران در خانواده‌ها تأکید شود.

جشنواره ملی نان کرمان

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده که در روزهای برگزاری نمایشگاه از آن بازدید کرده و میهمان بسیاری از خانم‌ها در چادرهای محلی و سنتی شده بود، با اشاره به نقش زنان در تغذیه سالم و پخت و مصرف نان کامل، برپایی این جشنواره را مقدمه‌ای برای بهبود وضعیت تغذیه در خانواده‌ها دانست.

وی با حضور در جمع بانوان روستایی که خانه آن‌ها را سیاه‌چادری معمولی تشکیل می‌داد که آن را برای عرضه و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم خود به معرض نمایش گذاشته بودند، از برنامه‌ریزی دولت برای حمایت از زنان خبر داد و با اشاره به تخصیص سهمیه آرد به زنان در روستاها، نوید ارائه تسهیلات مشاغل خانگی را داد.

خزعلی با تأکید بر اینکه آمادگی لازم برای توسعه صنعتی پخت نان وجود دارد، بر پخت نان سنتی در خانه توسط خانم‌ها تأکید کرد و گفت: در نظر داریم ضمن تقویت و گسترش آموزش‌های گوناگون، نان‌های سنتی، اقوام و بوم‌ها را با مساعدت‌های مالی و با نرخ گذاری عادلانه و منصفانه حفظ کنیم.

گفتنی است، جشنواره ملی نان کرمان شامگاه چهاردهم مهرماه به ایستگاه پایانی رسید و با انعقاد توافق‌نامه تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره نان در کرمان در آئین اختتامیه، پرونده نخستین جشنواره ملی نان کرمان پس از گذشت چهار روز پرهیاهو همچنان مفتوح باقی ماند تا دست‌اندرکاران این رویداد برای استمرار این توفیقات برنامه‌ریزی و پیگیری کنند.

کد خبر 693830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.