جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هلسینکی فنلاند، اسلوی نروژ، میناپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا، کپنهاگ دانمارک و نیویورک در ایالات‌متحده‌ آمریکا، جهانی‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌روند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، جهانی شدن روندی برای آینده و نیرویی است که منجر به تبادل سرمایه‌ها، کالاها، مردم و ایده‌ها در سراسر جهان می‌شود. همان‌طور که جهان در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی است، اقتصادهای سراسر دنیا را نیز در هم می‌آمیزد. در دنیای امروز همان‌گونه که کشورها به‌طور فزاینده‌ای در حال ادغام و یکپارچه شدن هستند، شهرها نیز در معرض جهانی شدن قرار دارند. شهرها به‌طور تاریخی مراکزی برای تعامل و تبادل دانش و ایده به‌شمار می‌روند و از آنجا که جمعیت قابل‌توجهی از جهان ساکن شهرها هستند، جهانی شدن شهرها روندی مثبت است.

تأثیر جهانی شدن بر سکونتگاه‌های شهری

تأثیر جهانی شدن بر مناطق شهری عمیق است و به کمک آن شهرها در تلاش برای جذب سرمایه جهانی بیشتر، دستخوش توسعه شهری می‌شوند. پیشرفت‌های اساسی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل، مبادلات بین‌المللی گسترده، گسترش شرکت‌های چندملیتی و کیفیت بهتر زندگی، همگی در بعضی از مناطق شهری برتر گنجانده شده‌اند که برقراری ارتباط میان آن‌ها با دنیای جهانی را امکان‌پذیر کنند. در آوریل ۲۰۲۳، سازمان ملل گزارش داد که ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در شهرها تولید می‌شود که این امر نشان‌دهنده اهمیت اقتصادی شهرها در سطح جهان است.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

جهانی شدن شهرها

شرکت‌ها در سراسر جهان در سطح بین‌المللی گسترش می‌یابند تا نیازهای محلی را برآورده کنند. چندین شرکت چندملیتی از جمله تسلا پس از احساس فرصت‌های رشد گسترده، با موفقیت در بعضی از پیشرفته‌ترین شهرهای جهانی جای گرفتند تا فرصت‌های تجاری را در بعضی از دیگر بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان دنبال کنند.

برلین موقعیتی استراتژیک در اروپا دارد که دسترسی شرکت‌های چند ملیتی به بازار اروپا را ایده‌آل می‌کند. این شهر از نظر مساحت و جمعیت بزرگ‌ترین شهر آلمان است. این شهر میزبان بسیاری از شرکت‌های فناوری پیشرفته، شرکت‌های نوپا، پلتفرم‌های رسانه‌ای و شرکت‌های تحقیقاتی است. برلین همچنین جذب‌کننده سرمایه‌گذاری‌های جهانی به‌عنوان سرمایه اقتصادی اصلی و مهم آلمان است. شرکت تسلا در نوزدهم جولای سال جاری در تلاش برای افزایش ظرفیت تولید باتری‌های خود برای رقابت با رهبر منطقه‌ای بازار خودروهای برقی، به دنبال مجوز برای اضافه کردن چندین واحد به کارخانه خود در برلین تا اوایل سال ۲۰۲۴ برآمد. این موارد افزوده شده شامل یک مرکز ذخیره‌سازی مواد، مرکز بازیافت آب گسترده، یک فضای جدید تولید ۷۰۰ در ۷۰۰ متر و افزایش نیروی کار می‌شود.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

شنژن، دروازه‌ای به چین و یک شهر جهانی پیشرفته است. این شهر سرمایه‌گذاری‌های خارجی زیادی را جذب و یک محیط پر رونق برای فعالیت‌های تجاری فراهم می‌کند. بنابراین شنژن خانه شرکت‌های پیشرو چین به‌شمار می‌رود. زیرساخت‌های قوی تحقیق و توسعه در این شهر به تبدیل شنژن به یک مرکز نوآوری کمک می‌کند. این شهر شرکت‌های بین‌المللی زیادی را نیز به خود جذب کرده است و در بیست‌وپنجم جولای میزبان فروشگاه زنجیره‌ای سمزکلاب ایالات‌متحده بود که یک سرمایه‌گذاری بزرگ از سوی این شرکت پس از برنامه‌هایش برای گسترش به بازار چین با افتتاح چندین فروشگاه در هر سال محسوب می‌شود. فروشگاه جدید همچنین جایگاه تجاری شنژن را در یک زمینه جهانی ارتقا داد.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

فرانکفورت یکی دیگر از شهرهای برجسته جهانی است. این شهر حامی اقتصاد آلمان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای اروپا و بنابراین خانه بسیاری از مؤسسات مالی جهانی مانند بانک مرکزی اروپا و بورس فرانکفورت، همچنین مؤسسه مالی معروف جی‌پی‌مورگان است که شرکت خدمات برنامه‌ریزی ثروت و سرمایه‌گذاری برای برآوردن نیازهای مالی مشتریان به‌شمار می‌رود و از این طریق به ۳۰ کشور در سراسر اروپا، خاورمیانه و آفریقا خدمات می‌دهد. این شرکت همچنین به یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های مشاوره در آلمان تبدیل شده است. این شرکت در بیست‌ویکم جولای سال جاری از اشتیاق خود برای بهبود موقعیت در بازار اروپا خبر داد. شهر فرانکفورت به‌عنوان مرکز مالی این شرکت فعالیت می‌کند. بنابراین این شرکت فعالیت‌های خود را در فرانکفورت برای رقابت با بانک‌های داخلی آلمان گسترش داده است.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

تسلا، والمارت و جی‌پی‌مورگان با گسترش فعالیت‌های خود به سراسر جهان، همچنان به افزایش سهم بازار خود در صنایع مربوطه خود ادامه می‌دهند.

نیویورک نیز نمونه بارز یک شهر جهانی در حال ظهور محسوب می‌شود. این شهر مرکز تجارت و فرهنگ است و کیفیت زندگی در آن چشمگیر توصیف می‌شود. در آوریل ۲۰۲۳، شهرداری نیویورک از برنامه استراتژیک خود برای پایداری رونمایی و اعلام کرد این شهر قصد دارد تا سال ۲۰۳۳ ردپای کربن صنعت ساخت‌وساز را کاهش دهد، تا سال ۲۰۴۵ سرریز فاضلاب را بیش از چهار میلیارد گالن در سال کاهش دهد و حمل‌ونقل عمومی بهتر و قابل دسترس‌تر برای همه ایجاد کند. همچنین مشاغل، دستمزدها و زیرساخت‌های کارآمد انرژی ارائه دهد و این شهر را به یکی از مراکز تحسین‌شده جهانی تبدیل کند.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

جهانی‌ترین شهرهای جهان

شهرهای جهانی به‌عنوان مناطق کلان‌شهری تعریف می‌شود که با جهان بین‌المللی مرتبط هستند و از این رو تحت‌تأثیر محیط پویای جهانی قرار می‌گیرند. به‌منظور ایجاد فهرستی از برترین شهرهای جهانی‌شده، برای هر شهر شاخصی محاسبه می‌شود که بر اساس پنج بعد، جهانی بودن یک شهر را اندازه‌گیری می‌کند. این ابعاد شامل فعالیت تجاری، سرمایه انسانی، تبادل اطلاعات، تجربه فرهنگی و مشارکت سیاسی است. این شاخص نشان می‌دهد که یک شهر جهانی تا چه اندازه می‌تواند جریان‌های جهانی سرمایه، ایده‌ها و مردم را جذب، حفظ و ایجاد کند. معیاری که برای یافتن جهانی‌ترین شهرهای جهان به کار می‌رود شامل تغییر مثبت در رتبه بندی شهرها است. این معیار رشد جهانی شدن شهرها را از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ منعکس می‌کند و برای شهرهایی که دارای تغییر سالانه مثبت یکسان در رتبه‌بندی هستند، شهری با رتبه بالاتر در سال ۲۰۲۲ ترجیح داده می‌شود. به این ترتیب شهرهایی که بیشترین تغییر مثبت را در رتبه‌بندی سالانه داشته‌اند، به‌عنوان جهانی‌ترین شهرهای جهان شناخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شهرها عبارتند از هلسینکی فنلاند، اسلو نروژ، مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا آمریکا، کپنهاگ دانمارک و نیویورک در ایالات‌متحده.

هلسینکی، فنلاند

هلسینکی با تغییر مثبت سالانه ۲۶ در رتبه‌بندی‌ها، جهانی‌ترین شهر جهان به‌شمار می‌رود. این شهر به‌واسطه دسترسی بیشتر به آموزش، ایمنی و مراقبت‌های بهداشتی، کیفیت زندگی استثنایی را به ساکنان خود ارائه می‌دهد. هلسینکی به‌عنوان پایتخت فنلاند، تولید بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی ملی کشور را برعهده دارد.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

اسلو، نروژ

تغییر مثبت سالانه در رتبه‌بندی اسلو، پایتخت نروژ، برابر با ۱۸ است. این شهر برای گردشگران و همچنین مشاغل کاملاً فراگیر است و زیرساخت‌های حمل‌ونقل توسعه‌یافته و گسترده دارد.

میناپولیس، آمریکا

میناپولیس در ایالت مینه‌سوتای آمریکا با تغییر سالانه مثبت ۱۶ در رتبه‌بندی‌ها، به‌عنوان سومین شهر برتر جهانی‌شده در جهان شناخته می‌شود. این مرکز دارای تمرکز بالایی از دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ است که گستره فرصت‌های تجاری آن را منعکس می‌کنند. میناپولیس همچنین کالاهای تولیدی با فناوری پیشرفته و خدمات مالی صادر می‌کند.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کپنهاگ، دانمارک

کپنهاگ در فهرست جهانی‌ترین شهرها چهارمین جایگاه را به خود اختصاص داده است. این شهر به‌واسطه دسترسی آسان، فرصت‌های تجاری زیادی ارائه می‌دهد و به‌طور کلی شهری پایدار و سبز به‌شمار می‌رود. تغییر سالانه مثبت کپنهاگ در رتبه‌بندی‌ها ۱۳ است.

نیویورک، آمریکا

نیویورک نیز به‌واسطه پیشرفت‌های قبلی و برنامه‌های توسعه آتی، به‌عنوان یکی از جهانی‌ترین شهرها رتبه‌بندی شده است. تغییر مثبت سالانه نیویورک در رتبه‌بندی‌ها ۱۲ است و جایگاه خود در لیست حاضر را از تولید ناخالص بالای شهری، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بالا و صنعت پررونق فناوری دارد.

جهانی‌ترین شهرهای جهان در سال ۲۰۲۳

کد خبر 693150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.