سنت‌های مختلف جشن میلاد حضرت محمد (ص) در جهان اسلام

جشن میلاد پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص)، که از آن به‌عنوان عید مولود نیز یاد می‌شود، در میان مسلمانان سراسر جهان به شیوه‌های مختلفی گرامی داشته و برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برای همه مسلمانان جهان، دوازدهم تا هفدهم ماه ربیع‌الاول که با نام هفته وحدت شناخته می‌شود، از اهمیت مذهبی ویژه‌ای برخوردار است چراکه سالروز ولادت پیامبر اسلام، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم، است.

جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) را نمی‌توان از آداب و رسوم و فرهنگ محلی هر منطقه جدا کرد و کشورهای مختلف روش خاص خود را برای جشن گرفتن این مناسبت دارند و این مراسم در واقع به یک سنت در جامعه آن‌ها تبدیل شده است.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

جشن میلاد حضرت محمد (ص) در بعضی از کشورها به عنوان عید مولود شناخته می‌شود و تعطیل رسمی است. در ادامه با تعدادی از مراسم‌های منحصربه‌فرد جشن میلاد پیامبر در کشورهای مختلف جهان آشنا می‌شویم.

آفریقای جنوبی، مراسم رامپی و گوش سپردن به سیره پیامبر

زنان و کودکان در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی به یاد عظمت حضرت محمد (ص)، پیش از عید مولود بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند و پس از برگزاری مراسمی ویژه با قرائت دعای کمیل و مولودی‌خوانی، در مراسمی موسوم به مراسم رامپی به خرد کردن برگ‌های لیمو و گاهی پرتقال برای خیساندن در گلاب می‌پردازند. سپس معجون به‌دست‌آمده را در بسته‌بندی‌های رنگی پلاستیکی یا تکه‌های کوچک پارچه می‌پیچند تا در روز مولود بین افراد داخل مساجد توزیع شود. زنان طی این مراسم مدام صلوات می‌فرستند.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

مردان و زنان در روز میلاد پیامبر اکرم (ص) در مساجد جمع می‌شوند و ضمن گوش دادن به سخنرانی‌هایی درباره سیره و دستورات پیامبر اکرم، خدا را برای فرستادن آخرین پیامبر الهی شکر می‌کنند. در همین حین پسران جوان رمپی‌ها را بین همه مردان مسجد توزیع می‌کنند، به این ترتیب تا هفته‌ها بعد از جشن ماشین‌ها، لباس‌ها و خانه‌های مردم کیپ‌تاون مملو از عطر گلاب و رامپی است.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

فلسطین، راهپیمایی با شعارهای اسلامی

مردم فلسطین به‌طور معمول عید مولود را با فریاد زدن شعارهایی با مضمون اسلام برگزار می‌کنند تا به نوعی تحسین خود را از پیامبر اسلام نشان دهند. تا زمانی که تسبیحات و سرودهای عبادی در مدح زندگی و شخصیت پیامبر خوانده می‌شود، مردم در خیابان‌های نابلس راهپیمایی می‌کنند و در این حین میان کودکان به‌طور گسترده‌ای شیرینی‌هایی به مناسبت جشن میلاد پیامبر توزیع می‌شود.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

اندونزی، راهپیمایی برای حمل نذورات به مساجد

جشن میلاد حضرت محمد (ص) یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های اندونزی است و به شیوه‌ای بسیار پر زرق‌وبرق برگزار می‌شود. این جشن با عنوان مولودالنبی در اندونزی ترکیبی رنگین از اعتقادات مذهبی مسلمانان و سنت‌های جاوایی به‌شمار می‌رود و لحظه‌ای برای یادآوری، قدردانی و گرامی‌داشت ولادت حضرت نبی تلقی می‌شود.

این آئین در شهرهای بزرگ برگزار می‌شود و شاید جزئیات برگزاری آن در مناطق مختلف متفاوت باشد، اما اصل کلی این است که نذورات به‌صورت یک بسته‌بندی بزرگ مخروطی شکل از مکان‌های عمومی به مساجد منتقل، توسط روحانیون متبرک و بین مردم تقسیم می‌شود.

هر سال در روز میلاد یک راهپیمایی بزرگ بین کاخ سلطنتی و مسجد جامع یوگیاکارتا در جاوا برگزار می‌شود که سرگرمی‌های متنوعی مانند غذا، بازی، سواری و نمایش ارائه می‌دهد. در مساجد نیز افراد از محافل مختلف دور هم جمع می‌شوند، آیات قرآن را تلاوت می‌کنند، به بررسی تاریخ مختصری از زندگی و مبارزات پیامبر می‌پردازند و صلوات می‌فرستند.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

تونس، شادی کردن و شیرینی خوردن

مسلمانان تونس تولد پیامبر اسلام را در مسجد تاریخی زیتونه در مرکز تونس جشن می‌گیرند و آیاتی را در ستایش حضرت محمد می‌خوانند. این مراسم صدها ساله، به‌طور تاریخی مردم را برای خوردن شیرینی و شادی کردن گرد هم می‌آورد، اما مشکلات اقتصادی باعث شده است برخی از خانواده‌ها آن را با غذاهای سنتی جشن بگیرند و به‌جای انواع خوراکی‌های سنتی گران رایج در مولودی‌ها هم‌چون زگوگو (کاج) یا فندق، آرد آسیدا (فرنی) را با کره یا روغن زیتون و شکر تهیه کنند.

بعضی از بزرگ‌ترین مراسم عید مولود در تونس در شهر مرکزی قیروان برگزار می‌شود که یک مقصد مذهبی مهم در تونس به‌شمار می‌رود و یکی از قدیمی‌ترین مساجد جهان را در خود جای داده است.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

مصر، پخت شیرینی عروس مولود

شیرینی‌فروشی‌های مصر به تهیه «عروس مولود» می‌پردازند که مجسمه‌ای ساخته‌شده از خمیر شکری است و با دامن‌های کاغذی، پولک و گل‌های پارچه‌ای پوشیده می‌شود. این عروسک‌ها به‌طور سنتی توسط مردان جوان به همراه شیرینی‌های دیگر تزئین‌شده با میوه‌های خشک، آجیل و نوقا به نامزد خود تقدیم می‌شود.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

لیبی، نواختن طبل و سنج

در لیبی، عاشقان حضرت محمد به‌مناسبت عید مولود با لباس‌های سنتی در راهپیمایی‌ها در محله‌ها شرکت می‌کنند و سرودهایی را با ضرب طبل و سنج سر می‌دهند. دختران به‌طور معمول در این مراسم نقاب می‌زنند و به کودکان لیبیایی که مشتاق شرکت در جشن باشند اسباب‌بازی‌هایی داده می‌شود.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

ترکیه، مدح پیامبر و قرائت قرآن

جشن مولود در ترکیه به‌خاطر فضای معنوی‌اش شهرت دارد. بعضی از مردم ترکیه میلاد پیامبر اکرم (ص) را اجرای حرکات نمادین جشن می‌گیرند و عده‌ای از مسلمانان در سراسر کشور برای تأیید مجدد آرمان‌های اسلام به مساجد می‌روند و به قرائت اشعاری سروده‌شده در مدح پیامبر می‌پردازند.

برنامه‌های مذهبی در مساجد تمام استان‌های ترکیه برگزار می‌شود و مسلمانان در مساجد علاوه بر دعا و گوش دادن به سرودهای مدح پیامبر، نماز و قرآن می‌خوانند.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

مراکش، نورباران با شمع

جشن میلاد حضرت محمد (ص) در سراسر مراکش از جمله در زیارتگاه‌ها برگزار می‌شود. برای مراکشی‌ها این جشن، سنتی با قرن‌ها قدمت است. در مساجد و خیابان‌ها، سرودهای مذهبی همراه با تلاوت قرآن اجرا می‌شود. خیابان‌های مراکش در جشن میلاد نیز با روشن کردن شمع‌های زیبا، نورباران می‌شود.

سنت‌های مختلف جشن میلاد پیامبر اسلام (ص) در جهان اسلام

کد خبر 692582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.