اساس ایران‌هراسی، نگرانی غرب از تمدن اسلامی است

رئیس جمهور گفت: آنچه که باعث شده غرب در خصوص جمهوری اسلامی نگران باشد، شکل‌گیری یک تمدن رقیب در مقابل تمدن غرب بوده، تمدن نوینی که ادعای اداره زندگی انسان معاصر را دارد، اساس ایران هراسی و اسلام هراسی طی این سال‌ها همین بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید ابراهیم رئیسی شامگاه جمعه _هفتم مهرماه_ در آئین افتتاح پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) در محل سالن همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای اصفهان ضمن تبریک ولادت پیامبر اسلام (ص) و امام صادق (ع) اظهار کرد: در پرتو این مولود با برکت هفته وحدت و هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم، به شهدای‌مان به ویژه ۲۴ هزار شهید اصفهان ادای احترام می‌کنم و برای جانبازان آرزوی سلامتی دارم.

وی افزود: این نشست در پرتو نام پیامبر و برای تجلیل مقام ایشان شکل گرفته، باید بدانیم وجود مصطفی (ص) علاوه بر مقام بشیر و نذیر، یکی از صفات برجسته نبی اسلام «مهیمن» است، یعنی وجود پیامبر هیمنه دارد بر همه، ایشان بر خلایق تسلط علمی و دانشی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به روایتی از پیامبر مبنی بر اینکه علم در سه چیز است، «اندیشه‌ها و باورهای الهی»، «اخلاق فاضله و کریمه» و سوم در «سبک زندگی یک انسان سالک الی‌الله»، گفت: در این بیان دانش یا علم نافع، علمی است که برای سعادت، نجات و باز کردن گره‌ها به‌کار آید تا با استفاده از تمام ظرفیت‌هایی که خداوند در طبیعت قرار داده فرمول‌ها را کشف کرده و به آنچه که انسان را به هدف نزدیک کند، برساند.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: آنچه که امروز در حوزه و دانشگاه‌ها خوانده می‌شود اگر آهنگ توحیدی داشته باشد، پیشرفت و سعادت را برای بشر به ارمغان می‌آورد و در این راستا تفاوتی میان علوم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر علم، علم نافع نباشد و تنها برای کسب قدرت، ثروت، استعمار و استثمار باشد تنها ابزار نابودی انسان را فراهم می‌کند و در این راستا گاهی اوقات شاهد این امر هستیم که علمِ عده‌ای از دانشمندان تنها فرمول علمی و ابزار نابودی انسان است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: در تاریخ اسلام شاهدیم که با آغاز رسالت پیامبر، تمدن اسلامی رقم خورد و این حرکت علمی از ابتدا تحرکی را در جهان اسلام به‌وجود آورد تا جایی که در قرن دوم این حرکت علمی به جهشی تبدیل شد که شاهد فاصله علمی میان جهان اسلام و اروپا هستیم.

وی تأکید کرد: آنچه در این ۲٠ سال در مغرب و اروپا در دستیابی به علوم و فنون و فناوری‌های نو رقم خورده، درست است اما باید بدانیم آنچه از تمدن به برکت اسلام ایجاد شد و به دلایل مختلف در بلاد اسلامی با پیدایش برخی از گرایش‌ها و بینش‌ها دچار مشکل شد، امروز با نگاهی که در جهان اسلام به علم نافع وجود دارد به شکل دادن تمدن نوین به نام دین و ارزش‌های الهی منجر شد که در این راستا با ظرفیت دانشمندان اسلام، اعتقاد به همگرایی دستیابی به این امر امکان‌پذیر است و این امر در جهان اسلام میان دانشمندان و نخبگان ممکن است.

آیت‌الله رئیسی در توصیف تمدن اسلامی عنوان کرد: تمدنی متکی بر معنویت و تعالیم الهی که در جوامع بشری شکل بگیرد، انسان را در حوزه عقلانیت، معنویت، عدالت و اخلاق به‌عنوان سنگ‌های زیربنای جامعه اسلامی به سعادت می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه تفاوت این نشست با دیگر نشست‌های علمی آن است که صرفاً جایزه به دانش نیست بلکه جایزه به امری است که دارای دو بال علم و ایمان است، گفت: جوایز جایزه مصطفی (ص) با نگاه به آن است که علم دارای اصالت، رفاه بشریت و سعادت باشد.

رئیس‌جمهور مطرح کرد: باید در جهان علم، این حرکت نو، مبتکر و خلاقانه شناخته شود و برای گسترش آن نیز تلاش شود زیرا می‌تواند نگاه انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز باشد.

وی اضافه کرد: امروز رهبر انقلاب تاکیدشان به همه مراکز صنعتی و علمی آن است که تلاش باید تلاش دانش بنیان باشد یعنی بتوانیم دانایی را ضمیمه توانایی کنیم، جوانانی که دارای خلاقیت هستند در این رابطه تلاش بسیاری باید بکنند.

رئیس جمهور با اشاره به موضع خصمانه غرب یادآور شد: آنچه که باعث شده غرب در خصوص جمهوری اسلامی نگران باشد، شکل‌گیری یک تمدن رقیب در مقابل تمدن غرب بوده، تمدن نوینی که ادعای اداره زندگی انسان معاصر را دارد، اساس ایران هراسی و اسلام هراسی طی این سال‌ها همین بوده است.

وی تاکید کرد: مسلمانان دارای پیشینه تمدنی قوی هستند و اگر نسبت به احیای آن آگاهی پیدا کنند برای غرب نگران کننده است؛ دانشمندان بزرگی همچون خوارزمی که نوآوری در جبر آنها امروز مبانی علمی نانو تکنولوژی و بیوتکنولوژی و هوشمندسازی است.

وی با اشاره به نام تعدادی از دانشمندان مسلمان از جمله ابن‌سینا گفت: امروز شخصیت‌هایی در جهان اسلام داریم که می‌درخشند و در این راستا افرادی مانند آقای کاظمی آشتیانی رؤیای فرزندآوری را برای خانواده‌ها محقق کرد.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: دشمنان از این ترس داشتند که تمدنی به نام دین شکل بگیرد و دانشمندانی باشند که با استفاده از فناوری حرفی برای گفتن داشته باشند یعنی از تمدن رقیب می‌ترسیدند اما امروز به نام نظام اسلامی ارتباطات شکل گرفته و قدرت دانشمندان مسلمان دارای علم نافع را شکل داده است.

وی با بیان اینکه نگاه مردم مسلمان آن است که می‌توان با اسلام زندگی کرد، تاکید کرد: تبلیغ عده‌ای این بود که دین نگاهی قرون وسطایی دارد در حالی که می‌توان با دین از بهترین جایگاه‌های فناورانه بهره‌مند شد و در این راستا دانشگاه‌های فراوانی شکل گرفت.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: همانطور که درگذشته افتخارات علوم و فنون مربوط به مسلمانان بوده، در عصر جدید نیز بر دوش مسلمانان است که این امر می‌تواند برای جهان اسلام و بشریت تمدنی نو را نوید دهد.

وی با بیان اینکه پیشنهادم به این نشست علمی آن است که نشست‌های علمی را همواره محترم بشماریم و در غنا بخشیدن آن‌ها تلاش کنیم، گفت: پیشنهاد دیگر آن است که جایزه مصطفی (ص) شامل همه علوم و فنون شود یعنی محدود به علوم پایه و مهندسی نباشد و علوم انسانی نیز مشمول این جایزه شود زیرا معتقدیم در این عرصه به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی گام‌های بلندی برداشته شده است.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: اندیشمندان برای آنچه که امروز بر بشریت می‌گذرد و رنج‌هایی که وجود دارد، بیندیشند و راه‌هایی نو ارائه دهند؛ امروز زمینه پذیرش میان ملت‌ها فراهم شده و به برکت خون شهدا مسلمانان می‌خواهند در سراسر دنیا مسلمان زندگی کنند زیرا هویت اسلامی خود را بازیافته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: باید تحقیقات دانشمندان در کتابخانه و میدان‌ها، به عرصه زندگی انسان معاصر بیاید تا راهگشا و معاصر باشد و این موضوع خواست انسان معاصر از دانشمندان، اندیشمندان و روشنفکران است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: روشنفکر شخصی نیست که فکر مردم را به جوامع غربی سوق بدهد بلکه کسی است که قبل از دیگران بداند، بفهمد، هشدار دهد و خود نیز برای ایفای نقش، نظریه‌پردازی و دفاع از نظریه نجات انسان و مسئولیت‌پذیری پیش‌قدم باشد.

وی با بیان اینکه علم در دل انسان‌ها امید ایجاد می‌کند و جوامع بشری را از ظلم، فساد، ناهنجاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نجات دهد، تاکید کرد: در همین راستا جوامع بشری امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند علم نافع هستند تا ظلم، تبعیض بی‌عدالتی و فساد را کنار بزند و آینده را برای انسان درست ترسیم کند تا انسان احساس بی‌هویتی نکند و آینده را روشن بداند.

آیت‌الله رئیسی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این نشست عنوان کرد: امید است همگرایی اندیشمندان گشایش‌هایی را در زندگی انسان معاصر ایجاد و موجب رشد علم نافع شود.

کد خبر 691410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.