صنعت گردشگری نیازمند حمایت قوه قضائیه است

وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری نیازمند حمایت قوه قضاییه است گفت: گردشگری می‌تواند جایگزین درآمدهای سنتی و نفت شود.

به گزارش ایمنا، عزت‌الله ضرغامی در نشست با حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه که در محل موزه ملی ایران انجام شد، با اشاره به فرارسیدن پنجم مهرماه روز جهانی گردشگری اظهار کرد: از آقای اژه‌ای تشکر می‌کنیم که در نخستین روز از هفته گردشگری و مصادف با روز جهانی گردشگری در این نشست شرکت کردند و مسائل مرتبط با این وزارتخانه را بررسی می‌کنند، حضور ایشان در این روز برای ما اهمیت دارد.

وی افزود: از مدت‌ها قبل توفیق همکاری و دوستی خدمت آقای اژه‌ای داشتم واقعاً اخلاق، رفتار پسندیده ایشان است و هر چه سمت‌های بالاتری داشتند، روحیه‌ای بهتر و اخلاقی متواضع‌تر داشتند. یکی از حرف‌های ما این است که بزرگان ما باید بزرگی کنند. خوشحالیم که حاج آقای محسنی اژه ای در این جایگاه بزرگ، بزرگی می‌کنند و این برای انقلاب بسیار مفید است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اهمیت مأموریت‌های این وزارتخانه خاطرنشان کرد: بخشی از مأموریت ما مربوط به معاونت صنایع دستی است. بخش زیادی از صنایع دستی را بانوان انجام می‌دهند و بسیاری از آسیب‌های جامعه از طریق صنایع‌دستی قابل برطرف شدن است.

وی با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم نزدیک‌ترین هنر به سبک زندگی، هنر ایرانی و نیز نزدیک‌ترین هنر به دین، صنایع‌دستی است، گفت: یکی از موضوعاتی که غربی‌ها دنبال می‌کنند یکسان‌سازی است و آنچه که می‌تواند جلوی این یکسان‌سازی را بگیرد صنایع‌دستی است.

گردشگری می‌تواند جای درآمدهای سنتی ما را بگیرد

ضرغامی بیان کرد: گردشگری باید و می‌تواند جای درآمدهای سنتی ما را بگیرد و این صنعت باید جای نفت بنشیند. رهبر معظم انقلاب نیز درباره توسعه صنعت گردشگری تاکید دارند؛ ما حداقل ۱۵ نوع گردشگری داریم و این تنوع می‌تواند به ما در ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی کمک کند.

وی گفت: صنعت گردشگری نیازمند حمایت است. سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری برای ورود به این صنعت اعلام آمادگی دارند و تنها درخواست‌شان این است که موانع از پیش روی آن‌ها برداشته شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: کشورهای همسایه که رقبای ما هستند این مشکلات و این موانع را برطرف کردند. آقای اژه‌ای در مدت مسئولیت خود موفق عمل کردند. از این رو درخواست داریم که شما به عنوان رئیس قوه قضائیه در این باره کمک کنید و هر جایی که لازم است دستورات لازم را به دادستان‌ها و قضات اعلام کنید تا همکاری‌ها در حوزه گردشگری تقویت شود.

شعبه ویژه برای رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی تشکیل شود

در ادامه نیز علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست خطاب به رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: ابتدا به عنوان یک شهروند از مواضع، اقدامات و برنامه‌های ارزشمند شما در دوره مسئولیت شما تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: ایران با یک قدمت طولانی از کهن‌ترین تمدن‌های دنیاست و سابقه یک میلیون سال سکونت ثبت شده و یک میلیون اثر تاریخی داریم که ۳۴ هزار اثر ثبت شده است.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: ثبت این آثار جز حقوق عامه است و خوشبختانه به تازگی موفق به ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای تاریخی شدیم و در اجلاس ریاض، کشورهای عضو به افتخار ایران دست زدند.

وی بیان کرد: با ثبت پرونده کاروانسراهای ایرانی، ۱۰۴ سایت تاریخی داریم که ثبت جهانی هستند. بعد از ثبت، جهانیان هنر و فرهنگ و تاریخ ایران را تعظیم و تکریم می‌کنند.

دارابی اظهار کرد: درباره صیانت و حفظ و مرمت آثار تاریخی گاهی اوقات شاهد ترک فعل هستیم. بهتر است بدانیم امسال یونسکو قصد داشت شهر ونیز را از ثبت خارج کند و اگر درباره بناهای تاریخی ثبت جهانی شده غفلت داشته باشیم و به آن‌ها توجه نکنیم، این خطر ممکن است آثار ثبت شده ما را هم تهدید کند.

وی گفت: فصل نهم قانون اسلامی، اختصاص به تخریب آثار تاریخی دارد و بخشی از مواد آن به جرم‌انگاری تخریب درباره آثار تاریخی می‌پردازد. ضمن تشکر از همراهی مجموعه قوه قضائیه از حضرتعالی درخواست داریم تا این موضوعات به صورت جدی در دستور کار قضات و دادستان‌ها قرار گیرد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که از حضرتعالی درخواست داریم این است که دستور دهید تا جرایم مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی در شعب مخصوص به میراث فرهنگی بررسی شود.

دارابی با اشاره به وقوع سیل در شهر یزد که دو سال گذشته روی داد، اظهار داشت: برخی از خانه‌ها خالی از سکنه هستند و بسیاری از آن‌ها نیز در بافت تاریخی واقع شده‌اند و به همین دلیل، رسیدگی به وضعیت این خانه‌ها بسیار مشکل است. از این رو رسیدگی به این خانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: ایرنا

کد خبر 691020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.