محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

ایران یک کشور باستانی و شهرهای آن مملو از اماکن دیدنی تاریخی بسیار است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و در این گزارش مروری بر مهم‌ترین مقاصد گردشگری کشورمان از دید گردشگران خارجی داریم.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایران یکی از کشورهای باستانی سراسر جهان و مملو از دیدنی‌های تاریخی بسیار است. این اماکن قدیمی در کنار توسعه‌های مدرن این کشور را به یکی از بهترین قطب‌های گردشگری تبدیل کرده است که بازدیدکنندگان بسیاری را از نقاط مختلف جهان به آن جذب می‌کند. در ادامه به بهترین اماکن دیدنی ایران از نگاه Tripadvisor می‌پردازیم که بزرگترین پلتفرم راهنمای سفر در جهان است و میلیون‌ها نظر گردشگران را در مورد مکان‌های دیدنی جمع‌آوری می‌کند.

پرسپولیس یا تخت‌جمشید، شیراز

پرسپولیس یا تخت‌جمشید مکان باورنکردنی و در واقع شهری عظیم با معماری منحصربه‌فرد و تاریخ ۲۵۰۰ ساله است که توسط داریوش هخامنشی، پادشاه بزرگ ایرانی ساخته شده است. این مکان با ۹ قصر و سه‌هزار نقش برجسته حکاکی‌شده، ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد و در ۵۵۰ سال قبل از میلاد بنا شده است. تخت‌جمشید در ۶۰ کیلومتری شیراز، نزدیک به نقش رستم و پاسارگاد واقع شده است. گردشگران این بنا را شاخص‌ترین مکان تاریخی ایران و ویرانی آن به‌دست اسکندر مقدونی را بسیار شرم‌آور می‌دانند.

از نظر گردشگران حتی ویرانه‌های تخت‌جمشید با وجود تاریخ پشت هر کتیبه، بنای یادبود و اصل سازه بسیار باشکوه و تصور بنا در زمان آبادانی شگفت‌انگیز و نفس‌گیر است.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

مسجد نصیرالملک یا مسجد صورتی، شیراز

مسجد نصیرالملک یک مسجد باشکوه و زیبا با شیشه‌های رنگی است که نور خورشید را از صبح تا ظهر به زیبایی در فضای درونی آن منعکس و طرح‌های شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند. بخش عمده رنگ‌های منعکس‌شده در این مسجد صورتی است و به همین دلیل به مسجد صورتی شهرت دارد. در طراحی هر مسجد مهم‌ترین ویژگی تقارن است، زیرا زائران باید بر مرکز مسجد تمرکز کنند و این امر در نصیرالملک نیز صادق است.

قدمت این مسجد به حدود ۱۸۰ سال پیش می‌رسد و مربوط به دوره قاجاریه است. طراحی داخلی آن با ستون مارپیچ یک تکه، شیشه‌های چهار رنگ و انعکاس نور در آن‌ها، طرح رز صورتی روی کاشی و مواردی از این قبیل بسیار چشمگیر است. گردشگران طراحی روی تک‌تک کاشی‌های مسجد را نمایی هم‌چون بهشت یخ‌زده توصیف کرده و گفته‌اند در این مسجد همیشه بهار است.

شگفتی دیگر در مسجد نصیرالملک از نظر گردشگران، ممانعت نور منعکس‌شده از پنجره‌ها از نفوذ حشرات به درون مسجد اعلام شده است.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

باغ ارم، شیراز

باغ ارم از دیدنی‌ترین و زیباترین باغ‌های ایران واقع در شیراز و از محبوب‌ترین اماکن تاریخی این شهر است که در دوران قاجار در مکان بسیار وسیع ایجاد شده است و یک باغ گیاه‌شناسی و گل‌های متنوعی دارد. اطراف باغ نیز دارای مکان‌هایی برای نشستن است که می‌توان به‌دور از ترافیک و سروصدا شهر در آن به آرامش رسید.

گردشگران باغ ارم را باغی مجلل هم‌چون بهشت با گل‌های زیبا و رنگارنگ فراوان و درختان گوناگون توصیف کرده‌اند که وسط آن یک ساختمان تاریخی باشکوه تزئین‌شده با بهترین نوع از کاشی‌های دوران قاجار و معماری نفس‌گیر جلوه‌نمایی می‌کند.

گردشگران بازدید از این مکان زیبا را در اوایل شب برای لذت بردن از محیط روشن و آرامش‌بخش و تنوع بیش‌از ۲۵۰ نوع گل رز آن به‌شدت توصیه می‌کنند و حضور در آن را مثل قرار گرفتن در یک نمایش زنده سه‌بعدی با کیفیت بالا توصیف کرده‌اند.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

میدان نقش‌جهان، اصفهان

میدان نقش جهان، یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های جهان و یک میراث جهانی ثبت‌شده در یونسکو، با معماری باشکوه دوران صفویه و در بر داشتن بناهای دیدنی شناخته‌شده عالی‌قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد جامع عباسی و بازار عمدتاً صنایع‌دستی با معماری قدیمی از پیشنهادشده‌ترین اماکن گردشگری برای بازدیدکنندگان اصفهان و حتی از نظر گردشگران در سفر به اصفهان نخستین مکان پیشنهادی برای بازدید است.

گردشگران آن را شگفت‌انگیز و پرجنب‌وجوش می‌دانند و هرچند بازدید از اماکن تاریخی آن در ساعات تاریکی ممکن نیست، اما بازدید از خود میدان را در شب پیشنهاد می‌کنند. جنبه‌های عالی معماری، عظمت و شکوه بنا در کنار ایجاد حس معنویت ناشی از تلاقی رنگ‌های آبی و رقص نورها از دیگر توصیف‌های گردشگران خارجی در بازدید از میدان نقش‌جهان است.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان

از نظر گردشگران هر یک از بناهای باستانی واقع در میدان نقش‌جهان نیز حرفی برای گفتن دارد. آن‌ها مسجد شیخ لطف‌الله، یکی از شناخته‌شده‌ترین مساجد تاریخی شهر اصفهان را به‌عنوان شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری در عصر صفوی، از زیباترین، خیره‌کننده‌ترین، باشکوه‌ترین و مسحورکننده‌ترین مساجد جهان توصیف کرده‌اند و طراحی داخلی بسیار جالب و نفس‌گیری دارد؛ مسجدی بدون مناره و حیاط مخصوص خاندان سلطنتی که در عین ظرافت و سادگی عظمت بی‌نظیری دارد و زیبایی گنبد و الگوی طاووسی آن در زمان تابش خورشید مسحورکننده است.

گردشگران همچنین کاشی‌کاری دیوارها و سقف محراب مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را شاهکار طراحی توصیف کرده‌اند.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

مسجد جامع عباسی، اصفهان

مسجد جامع عباسی یا مسجد امام که به‌عنوان مسجد شاه عباس نیز شناخته می‌شود، از دیگر دیدنی‌های باشکوه و شاخص قرارگرفته در میدان نقش‌جهان اصفهان است که هر گوشه‌ای از آن یک معمای کامل به‌نظر می‌رسد. قدمت این مسجد باشکوه به چهارصد سال پیش برمی‌گردد و شاه عباس اول آن را بنا کرد تا نمادی از علم و هنر معماری ایرانی در جهان باشد.

در کاشی‌های هفت رنگ مسجد جامع میدان نقش‌جهان، رنگ آبی بر سایر رنگ‌ها برتری دارد. در ساخت بنا نیز از کاشی‌ها در طرح‌ها، رنگ‌ها و نقوشی استفاده شده است که فضایی ملکوتی و معنوی به مسجد می‌بخشد.

گردشگران از مسجد جامع عباسی به‌عنوان معماری نفس‌گیر عصر صفوی با کاشی‌های آبی شگفت‌انگیز و پژواک صدایی بی‌نظیر یاد می‌کنند که طراحی دیوارها، سقف، گنبد و درب ورودی آن باورنکردنی و تمام تلاش، استعداد، هنر و ذوقی که صرف بنای این اثر هنری منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز شده، حتی از سوی دیگر میدان نیز قابل مشاهده است. آن‌ها معماری این میراث فرهنگی ثبت‌شده در یونسکو را جادویی و تأثیر برانگیز توصیف کرده‌اند.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

عالی‌قاپو، اصفهان

عمارت عالی‌قاپو از نظر گردشگران همیشه شگفت‌انگیز است و در هر بار بازدید از این قصر زیبا، معماری عظیم، نقاشی‌های شگفت‌انگیز، اتاق موسیقی بی‌نظیر، چیدمان سرامیک‌ها و سطوح مختلف ساختمان در کنار بالکنی باشکوه با ارائه چشم‌اندازی عالی از میدان نقش جهان نفس‌گیر و جالب به‌نظر می‌رسد.

گردشگران عالی‌قاپو را نمایی از هنر و فرهنگ قدیمی ایران با رنگ‌ها و معماری کاملاً متفاوت می‌دانند و با طراحی خاص خود برای دیده شدن به‌صورت چند طبقه در حالت‌های متفاوت در بهترین حالت معماری قرار دارد. بازدیدکنندگان معتقدند تزئینات گچ‌بری منحصربه‌فرد و باشکوه و سبک معماری خاص، چاره‌ای جز خیره شدن به سقف و تلاش برای عکاسی از آن تا حد ممکن برای آن‌ها باقی نمی‌گذارد.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

پل خواجو، اصفهان

پل خواجو به‌نحوی طراحی شده است که امکان کنترل جریان آب را با استفاده از دریچه‌ها دارد و در صورت لزوم، می‌تواند رودخانه را سد کند. یک اقدام هوشمندانه مهندسی در ساخت پل این است که در سمت پایین دست به گونه‌ای شکل گرفته که جریان آب شبیه به نیم رخ درخت سرو باشد، بنابراین می‌توان گفت طراح این پل یک نابغه مطلق بوده است.

گردشگران پل خواجو را یکی دیگر از نگین‌های شگفت‌انگیز معماری اصفهان توصیف کرده‌اند که مکانی عالی برای سوق دادن انسان به دل تاریخ و در روز و شب شگفت‌انگیز است و بازدید از آن تجربه‌ای دوست‌داشتنی به‌شمار می‌رود. آن‌ها این پل را یک آهنربایی برای جذب مردم محلی و گردشگران و مکانی مناسب برای گرفتن عکس یا تنها استراحت و آرامش توصیف کرده‌اند که در صورت جریان داشتن آب در رودخانه می‌توان روی پله‌های پایین آن نشست و ضمن تماشای جریان آب از گوش دادن به صدای زیبای آن لذت برد.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

سی‌وسه پل، اصفهان

سی‌وسه پل یا پل الله وردی‌خان یکی از یازده پل اصفهان است که از رودخانه زاینده‌رود عبور می‌کند. این پل به دلیل وسعت، موقعیت مرکزی و معماری برجسته‌اش معروف‌ترین پل اصفهان و مرکز تفریحات شبانه شهری است که ایرانیان و گردشگران خارجی را به خود جذب می‌کند.

گردشگران سی‌وسه پل را یک میراث تاریخی خارق‌العاده و نماد اصفهان می‌دانند که با وجود ۳۳ پل و حدود ۳۳ طاق ایجاد شده در حدود ۵۰۰ سال پیش، بر فراز رودخانه زاینده رود قرار گرفته است و مناظر جذاب و فوق‌العاده خیره‌کننده‌ای به‌ویژه در شب فراهم می‌آورد. آن‌ها عبور از روی پل در دل شب را افسانه‌ای و حضور روی آن در اوایل صبح را در صورت جریان داشتن آب انرژی‌بخش و آرامش‌بخش توصیف کرده‌اند. آن‌ها ساختار ویژه این پل روی وسیع‌ترین بخش زاینده‌رود را زیبا، شگفت‌انگیز، دل‌پذیر و قابل‌تأمل می‌دانند.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

کلیسای وانک، اصفهان

کلیسای وانک یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کلیساهای اصفهان با نقاشی‌های خارق‌العاده است که در منطقه جلفا قرار دارد و یکی از زیباترین کلیساهای ایران است. نقاشی‌های دیواری چشمگیر داخلی آن مربوط به زندگی عیسی‌مسیح، مریم مقدس و حواریون است. کاشی‌کاری‌های داخلی، طلاکاری و نقاشی‌ها در داخل کلیسا، پذیرای بازدیدکنندگانی است که مشتاق کاوش در هنر ایرانی، لاتین و روسی هستند.

این کلیسا همچنین شامل یک موزه مردم‌شناسی است که در آن اقلام مختلفی مانند نسخه‌های خطی تذهیب‌شده کتاب مقدس و لباس‌ها و لوازم ارمنیان باستان نگهداری می‌شود.

گردشگران کلیسای وانک را از آرامش‌بخش‌ترین و منحصربه‌فردترین اماکن دیدنی اصفهان می‌دانند که با نقاشی‌های زیبا و براق طلاکاری‌شده، فضایی جالب، لذت‌بخش و قابل تأمل دارد. آن‌ها همچنین از این بنا به‌عنوان یک اثر هنری باشکوه و شگفت‌انگیز یاد می‌کنند که ۴۰۰ سال پیش با ایجاد ساختمانی زیبا، در هر اینچ مربع از آن آثار هنری زیبا و دقیق کار شده است و به‌سختی می‌توان یک سانتی‌متر مربع از آن را پیدا کرد که نقاشی نشده باشد. بازدیدکنندگان معتقدند این کلیسا بین هنر شرق و غرب هماهنگی ایجاد کرده است.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

شهر قدیمی، یزد

جدایی بافت مدرن شهری و سنتی شهر یزد وجه تمایز اصلی این شهر با سایر شهرها است. کوچه آرام و ساکت با مردمانی مهربان در بافت سنتی یزد یکی از بارزترین زیبایی‌های این شهر است.

گردشگران قدم زدن در پیچ‌وخم شهر قدیمی یزد را آرامش محض می‌دانند که انسان را به قلب تاریخ بازمی‌گرداند. از نظر آن‌ها خانه‌های خشتی، مساجد و کوچه‌ها همه بی‌نظیر و تاریخ شهر قدیمی و سبک زندگی مردم ساکن در کویر فوق‌العاده است. بازدیدکنندگان حتی شهر قدیمی یزد را شگفت‌انگیزترین مکان روی زمین می‌دانند که دهکده‌ای گلی در دل در کویر با پشت‌بام‌های زیبا و چشم‌اندازی زیبا از شهر است‌.

توصیف آن‌ها از یزد پس از بازدید از شهر قدیمی، شهر کوچه‌های هزار خاطره بوده است که قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن آرامش‌بخش و خاطره‌انگیز به‌نظر می‌رسد. از نظر آن‌ها یزد شهر منحصربه‌فرد معماری است و از همه جالب‌تر از قدیم از انرژی پاک هم‌چون بادگیر برای تهویه هوا برای خانه‌های خود استفاده می‌کند.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

کاخ گلستان، تهران

کاخ گلستان، از زیباترین کاخ‌ها در تهران، یکی از میراث‌های تاریخی امروزی و مجموعه‌ای از بناها و باغ‌هایی است که در ابتدا توسط حاکمان قاجار ساخته شد و به‌عنوان بارگاه و اقامتگاه آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت. قسمت اعظم آن بعدها بازسازی شد و توسط خاندان پهلوی به‌عنوان فضایی برای پذیرایی‌های رسمی مورد استفاده قرار گرفت. این کاخ به‌عنوان تلفیقی از هنر و معماری ایرانی و اروپایی بنایی بسیار مجلل است که در احاطه باغ‌های سرسبز قرار دارد.

گردشگران این باغ را تماماً غرق در شکوه، عظمت و زیبایی داخلی و همچنین تزئینات و طراحی بیرونی می‌دانند که یک مکان تاریخی جادویی و یک عمارت بادگیر و تالار آینه بسیار شگفت‌انگیز کاملاً درخشان است و از بهترین‌ها در ایران و کل جهان به‌شمار می‌رود.

بازدیدکنندگان کاخ گلستان را با آینه‌کاری‌های باشکوه، فرش‌های بی‌نظیر، در ورودی دیدنی و معماری بسیار خیره‌کننده که اقلام هنری بسیاری را در خود جای داده است، مکانی با نگاره‌ها و تصاویر قدیمی و یک گالری ارزشمند از جواهرات و تزئینات عاج و نقره توصیف کرده‌اند که انسان در بدو ورود در زیبایی تزئیناتش گم خواهد شد.

محبوب‌ترین اماکن گردشگری ایران از دید گردشگران خارجی

کد خبر 690191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.