دف‌نوازی رنگین‌کمانی از اقوام ایران زمین در روستای هشمیز سنندج

همایش بزرگ دف‌نوازان ایران به مناسبت ماه مبارک ربیع الاول و میلاد پیامبر اکرم(ص) امروز با حضور دف‌نوازانی از سراسر ایران در روستای گردشگری هشمیز سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم مولودی‌خوانی، دف‌نوازی و مدح پیامبر اکرم (ص) و آل و اهل بیت (ع) یکی از اصلی‌ترین مراسم‌های عرفانی استان کردستان است که از سده‌های گذشته تاکنون در این استان برگزار شده و اگر این آئین در گذشته فقط در خانقاه‌ها برگزار می‌شده، امروز در بیشتر مکان‌ها، جشن‌ها و مراسم‌ها مراسم مولودی خوانی نیز بخشی از آن مراسم را به خود اختصاص می‌دهد.

مردم استان کردستان با توجه به ارادت قلبی که نسبت به پیامبر اکرم (ص) دارند، برگزاری مراسم مولودی‌خوانی و مدح آن حضرت را موجب برکت خانه و منازل خود و دارای ثواب اخروی بسیاری می‌دانند.

هر ساله در استان کردستان علاوه بر برگزاری هفتگی مراسم مولودی‌خوانی در تکایا و خانقاها، چندین مراسم بزرگ دف‌نوازی نیز در نقاط مختلف استان برگزار می‌شود که اوج آن در ماه ربیع‌الاول، ماه میلاد رسول مهربانی‌ها است.

این بار روستای هشمیز سنندج میزبان مراسم مولودی‌خوانی و دف نوازی بود و دف‌نوازان و گردشگرانی از نقاط مختلف کشور در این مراسم حضور بهم رسانده بودند و رنگارنگی لباس‌های کردی و هماهنگی دف‌های دایره مانند بر بلندای خانه‌های پلکانی، شکوه خاصی به این مراسم بخشیده بود.

دف‌نوازی رنگین‌کمانی از اقوام ایران زمین در روستای هشمیز سنندج

البته این جشن، امروز ضعف و کاستی‌هایی نیز داشت که ناهمواری مسیر برگزاری مراسم، نبود پارکینگ، لحاظ نشدن برخی از امکانات اولیه رفاهی و معطل شدن میهمانان و گردشگران با توجه به اینکه بخشی از این مراسم به ضبط یک پروژه شخصی اختصاص پیدا کرده بود و آنها انتظار داشتند مراسم اصیل مولودی‌خوانی کردستان را ببینند، از جمله آن بود.

تمرکز زدایی برگزاری برنامه‌های فرهنگی از مرکز استان

علی اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در این مراسم اظهار کرد: امروز روستای هشمیز شاهد محفلی عرفانی است که به مناسبت ایام ماه مولود، ماه میلاد پیامبر اکرم (ص) برگزار شده است.

وی افزود: ایران اسلامی رنگین‌کمانی از اقوام است و تجلی این مسئله را امروز در استان کردستان و روستای هشمیز می‌ببینید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: امروز همه اقوام اعم از اهل سنت و تشیع در این مکان گرد هم جمع شده‌اند و این نشان دهنده وحدت مثال‌زدنی در کردستان بوده و اینکه نگاه ما به مقوله وحدت به عنوان یک مسئله راهبردی است.

دف‌نوازی رنگین‌کمانی از اقوام ایران زمین در روستای هشمیز سنندج

وی خاطرنشان کرد: امروز خادمان فرهنگی استان کردستان با توجه به دو راهبرد اصلی برنامه‌های فرهنگی را برگزار می‌کنند که اول تمرکززدایی برنامه‌ها از مرکز استان و برگزاری برنامه‌ها در شهرستان‌ها و حتی روستاها و دوم مردمی‌کردن برنامه‌های فرهنگی است.

حضور دف‌نوازانی از سراسر ایران در روستای هشمیز

منصور مرادی، سرپرست گروه دفنوازان نیز در این مراسم اظهار کرد: امروز با حضور دف‌نوازانی از سراسر ایران زمین، مراسم عرفانی مولودی‌خوانی و همچنین ضبط پروژه بزرگ یا مصطفی را در روستای هشمیز سنندج برگزار کردیم.

وی افزود: ۸۰۰ نفر دفنواز و ۴۰۰ نفر همراه به عنوان هزار دف امروز در این مراسم حضور دارند و یکنوا و همدل مدح پیامبر اکرم (ص) را انجام می‌دهند.

سرپرست گروه دفنوازان تصریح کرد: باتوجه به اینکه روستای هشمیز یکی از روستاهای هدف گردشگری کردستان است و قبلاً در سایر روستاهای استان همچون پالنگان و هورامان این مراسم برگزار شده است، تصمیم بر این شد که این بار در این روستا مراسم دفنوازان برگزار شود.

دف‌نوازی رنگین‌کمانی از اقوام ایران زمین در روستای هشمیز سنندج

به گزارش ایمنا، امسال همزمان با روز دوازدهم ربیع‌الاول که در میان اهل سنت به روز ولادت پیامبر اکرم (ص) منسوب است یک جشن بزرگ دف نوازی نیز در میدان اصلی شهر سنندج برگزار خواهد شد.

کد خبر 689358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.