مفاهیم دفاع مقدس بهترین الگو برای نسل‌های بعد از جنگ است

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت: دفاع مقدس در حوزه ایثار و گذشت، رفتارهای کریمانه و اخلاق مدارانه ارزشمند رزمندگان و جهادگران یک نمونه و مصداق بارز است؛ همه اینها بالاترین الگوهایی هستند که می‌توانند در اختیار نسل‌های بعد از جنگ باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محسن مظاهری با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و فصل بازگشایی مدارس، اظهار کرد: بالاترین معروف اصل نظام اسلامی است و در مقابل تضعیف نظام، حاکمیت و تمامیت ارضی آن بالاترین منکر است که وظیفه داریم در مقابل آن بایستیم و برای تقویت نظام اسلامی تلاش کنیم.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس، بالاترین امر به معروف و نهی از منکر دفاع مقدس و از جمله مصادیق ظهور و بروز امر به معروف در کشورمان تجلی دفاع مقدس و نبرد تحمیلی هشت ساله علیه کشورمان است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان با بیان اینکه این تجلی در حفظ حاکمیت و کمک به ارتقا همان حاکمیت بروز کرد، ادامه داد: دفاع مقدس حادث نشد، مگر به خاطر مسئولیت پذیری و مسئولیت مداری که مردم و اقشار مختلف در جامعه داشتند و نسبت به آن احساس تکلیف کردند.

وی خاطر نشان کرد: طی هشت سال نبرد ایران با رژیم بعث همه اقشار مردم نسبت به تمامیت ارضی ایران احساس مسئولیت داشتند که ظهور آن حضور شکوهمندانه مردم در عرصه دفاع مقدس شد تا جایی که جوانان و مردان از مناطق و روستاهای دورافتاده به جبهه‌ها رفتند و در بدترین شرایط آب و هوایی غرب و جنوب کشور حاضر شدند و به شهادت رسیدند.

مظاهری، مسلمان بودن را مساوی با مسئول بودن و احساس تکلیف کردن دانست و افزود: مردم در همه این عرصه‌ها احساس تکلیف کردند و در جبهه حاضر شدند، بنابراین دفاع مقدس بزرگترین الگوی امر به معروف و نهی از منکر در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها است.

به گفته وی، رزمندگان بی‌تفاوت نبودند و هر کاری که می‌توانستند برای جنگ و دفاع انجام دادند؛ پیرمردها، زنان مسن یا حتی زنانی بودند که در پشت جبهه‌ها نقش آفرینی کردند و برای دین و میهنشان مجاهدت کردند.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان، خاطر نشان کرد: دفاع مقدس در حوزه ایثار و گذشت، رفتارهای کریمانه و اخلاق مدارانه ارزشمند رزمندگان و جهادگران یک نمونه و مصداق بارز است؛ همه اینها بالاترین الگوهایی هستند که می‌توانند در اختیار نسل‌های بعد از جنگ باشند.

وی اظهار کرد: نکته مهم در دوره معاصر تبیین حقایق جنگ، معروفات و ارزش‌های دفاع مقدس است که متأسفانه در این حوزه کم کاری شده و متولیان امر در این بخش کوتاهی‌های زیادی داشته‌اند.

مظاهری ادامه داد: نسل‌های دهه‌های اخیر کمترین آگاهی و شناخت را نسبت به ارزش‌های دفاع مقدس و الگوهای متعالی و رفتاری آن دوران دارند و کمترین بهره را از سیره عملی آنان برده‌اند، بنابراین باید در این بخش کار مضاعف انجام داد.

وی با بیان اینکه هیچ زمانی برای کار کردن در این بخش دیر نیست، تصریح کرد: یک مسئول باید از خود سوال کند که من امروز نسبت به حوزه مسئولیتی خود برای دفاع مقدس چه کرده‌ام، همچنین همکاران در مجموعه آموزش و پرورش برای ترویج معارف و زیبایی‌های ارزش‌های دفاع مقدس چه می‌کنند و چه برنامه‌ای برای تببین و ترویج این فرهنگ دارند.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان، افزود: باید دید در هفته دفاع مقدس مقارن با آغاز سال تحصیلی چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود و همچنین باید علاوه بر انجام تکالیف مسئولیت در دوره کنونی تلاش کرد تا کوتاهی‌های گذشتگان در این بخش جبران شود.

وی اظهار کرد: صداوسیما، روحانیت، معلمان و استادان دانشگاه در این حوزه رسالت بزرگی دارند و باید کار کنند و آگاه باشند که مسئولیت امروز ابلاغ این ارزش‌ها و سیره عملی شهدا و دفاع مقدس به نسل جوان را بر دوش دارند.

به گفته مظاهری، شهدایی همچون مهدی باکری باید در ادارات الگوسازی شوند، ضمن اینکه نصب چند تصویر از شهدا و فضاسازی کفایت نمی‌کند و پیشنهاد می‌شود تابلوهای فرهنگ شهروندی هم به سیره اخلاقی، عملی و تربیتی شهدا اختصاص یابد.

وی گفت: رفتارهای زیبا، مومنانه و شادی آفرین رزمندگان باید برای مردم به نمایش درآید و شهرداری بهتر و بیشتر برای ترویج سیره عملی سیره شهدا اقدام کند.

دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر استان اصفهان پیشنهاد داد: مدیران در همه فرهنگسراها و برپاکنندگان دوره‌های آموزشی و کاربردی فکر کنند، چگونه می‌توانند این جمعیتی که در اختیار دارند را بر سر سفره شهدا بنشانند و آنها را متنعم کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید در هر فرهنگسرا یادواره یک شهید برگزار شود، ادامه داد: کار برای شهدا و دفاع مقدس نیاز به برنامه و اقدامات مؤثر دارد و هر فردی در این بخش‌ها مسئولیت دارد باید کار کند و اگر کوتاهی کند به طور قطع مرتکب منکر شده است.

کد خبر 689198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.