ضرورت حفاظت از بوم‌سازگان زاگرس با تدوین سند ملی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: اگر در سطح کلان برنامه جامع و مدونی برای حفاظت از بوم‌سازگان زاگرس نباشد این اکوسیستم بوم‌سازگان جهانی را از دست خواهیم داد.

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زاگرس یک بوم‌سازگان منحصر به فرد در سطح دنیا است که ۴۰ درصد آب شیرین را تولید می‌کند و تنوع زیستی منحصر به فردی در دنیا دارد.

وی افزود: به طور طبیعی اگر در سطح کلان برنامه جامع و مدونی برای حفاظت از بوم‌سازگان زاگرس شامل تنوع زیستی، جانوری، گیاهی، منابع آب، تالاب‌ها و کوهستان‌های زاگرس که عامل حیات است، نباشد این اکوسیستم بوم‌سازگان جهانی را از دست خواهیم داد که بر تمام ایران تأثیر می‌گذارد، زیرا عمده تمدن‌های ایران از جمله جاده خوزستان تحت تأثیر بوم‌سازگان زاگرس است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: وجود منابع آبی موجب شده است که تمدن در فلات ایران شکل بگیرد و در حال حاضر بیشتر شهرهای بزرگ کشور همچون اهواز، اصفهان، شیراز و بخشی از مراکز جمعیتی از جمله اراک، همدان و کرمانشاه تحت تأثیر زاگرس هستند.

یوسف‌پور اضافه کرد: چنانچه در سطح کلان، حاکمیت و قوه قضائیه فکری برای حفاظت از بوم‌سازمان زاگرس نکند در کوتاه مدت و بلند مدت، کشور آسیب‌های جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد.

وی اظهار کرد: استان چهارمحال‌وبختیاری در زاگرس مرکزی واقع شده و حساس‌ترین بخش زاگرس مرکزی چهارمحال‌وبختیاری است؛ بنابراین اگر حفاظت اصولی از مواردی همچون مرتع و جنگل صورت نگیرد در آینده بسیار نزدیک چالش‌های جدی را شاهد خواهیم بود که ممکن است در سطح ملی یا منطقه‌ای باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: این امر چند وجهی است و ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد که باید در کنار هم مدنظر قرار گیرد و راهکار حفاظت بهینه در قالب یک سند ملی تدوین شود تا زاگرس مراقبت شود.

کد خبر 688889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.