شعر؛ سرمنشا هنرها در طول تاریخ

عضو هئیت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان گفت: فلاسفه معتقد هستند تمامی هنرها از سه حوزه در ابتدا نشات گرفته است که این حوزه ها شامل طراحی، رقص و چرخش زبان بوده است که در حوزه چرخش زبان، می‌تواند این چرخش کلامی یا صوتی باشد که به چرخش کلامی شعر و به چرخش صوتی موسیقی می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نصر اصفهانی امشب _سه‌شنبه بیست‌وهشتم مهرماه_ در نشست بزرگداشت شعر و ادب فارسی اظهار کرد: روز شعر و ادب فارسی با نام‌های مرحوم استاد شهریار و محمد باقر الفت گره خورده است، به همین جهت نیاز است علاوه بر پرداختن به مرحوم استاد شهریار به شخصیت مرحوم محمد باقر الفت نیز پرداخته شود.

وی افزود: بزرگان زیادی از دیرباز تعاریف مختلفی از شعر و شاعر داشته‌اند، برخی همچون افلاطون معتقد هستند شعر نوعی انتقال آدم از دنیایی به دنیای دیگر است، برخی معتقدند شعر و شاعری نوعی شیدایی است و برخی همچون مهدی اخوان ثالث معتقد بود شعر گفتن نوعی پیام‌بری است.

عضو هئیت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شاعر فردی است که با شعر خود فردی را از مکانی کنده و به مکان دیگر وصل پیدا می‌کند، برخی این مکان جدید را همدمی با اولیای خدا می‌دانند، برخی‌ها معتقد هستند این مکان جدید، مکانی است که برای فرد شیدایی و عرفان خاص را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: فلاسفه معتقد هستند تمام هنرها از سه حوزه در ابتدا نشأت گرفته است که این حوزه‌ها شامل طراحی، رقص و چرخش زبان بوده است که در حوزه چرخش زبان، می‌تواند این چرخش کلامی یا صوتی باشد که به چرخش کلامی شعر و به چرخش صوتی موسیقی می‌گویند.

نصر اصفهانی گفت: افرادی زیادی در مورد شخصیت محمد باقر الفت و ویژگی شعرهایش صحبت کرده‌اند، اما معروف‌ترین توصیف را هوشنگ ابتهاج و استاد منوچهر قدسی کرده‌اند، هر دو این بزرگان معتقد بودند محمد باقر الفت فردی است که با خواندن اشعارش فرد در درون خود احساس دگرگونی می‌کند که به نظر من ایجاد حس دگرگونی به دلیل خوانش اشعار الفت مهم‌ترین ویژگی این شاعر است.

وی تاکید کرد: بالاترین حوزه سیر آدمی بعد از خیال سیر زبان است، گفته می‌شود ۷۰ میلیون ارتباط زبانی وجود دارد که از این تعداد یک میلیون متعلق به ارتباط زبان ضروری و ۶۹ میلیون مربوط به ارتباط زبانی به شکل کلام و صوت است، به همین جهت شاعر را به هنر موسیقی و زبانی می‌شناسند که مرحوم محمدباقر الفت از برجستگان این حوزه بود.

به گزارش ایمنا، نشست بزرگداشت شعر و ادب فارسی با شعر خوانی شاعران گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان و شاعران برجسته شهر در تالار رودکی دانشکده ادبیات و زبان فارسی دانشگاه اصفهان به کار خود پایان داد.

کد خبر 688779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.