گوترش: تهدیدهای هسته‌ای ما را در معرض خطر قرار می‌دهد

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: جنگ در اوکراین پیامدهای جدی دارد، تهدیدهای هسته‌ای ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی، امنیت ما را کمتر می‌کند.

به گزارش ایمنا،  آنتونیو گوترش روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، تاکید کرد: بی‌توجهی به اصلاح نهادهای بین‌المللی به اختلافات دامن خواهد زد.

وی افزود: نهادهای مالی بین‌المللی باید به شکل واقعی جهانی شوند تا بتواند به حل مشکلات مالی کشورهای درحال توسعه کمک کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد، کشته شدگان سیل در لیبی را قربانی جنگ، تغییرات آب و هوایی و بی‌اعتنایی رهبران جهان به مسائل بشری دانست.

وی اظهار داشت: فقر، تبعیض و جنگ در جهان روبه گسترش است و رهبران جهان درگیر اختلافات خود هستند.

گوترش ادامه داد: جنگ در اوکراین پیامدهای جدی دارد، تهدیدهای هسته‌ای ما را در معرض خطر قرار می‌دهد و نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی، امنیت ما را کمتر می‌کند. جهان ما پر از چالش شده است و به نظر می‌رسد که ما قادر به مقابله با آنها نیستیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار ایجاد یک نهاد بین‌المللی، مشابه سازمان بین المللی انرژی اتمی، برای نظارت بر توسعه هوش مصنوعی در جهان و ارائه گزارش به همه کشورها شد.

گوترش از آمادگی سازمان ملل برای میزبانی نشست‌های بررسی ایجاد نهاد ناظر بر توسعه هوش مصنوعی خبر داد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خواستار اقدام برای مقابله فوری با تغییرات آب و هوایی و همچنین اختصاص منابع مالی به کشورهای در حال توسعه برای استفاده از منابع انرژی پاک شد.

گوترش افزود: تغییرات آب و هوایی رکوردهای جدیدی ثبت کرده و سیاره ما بیش از حد گرم شده است و نمی‌توانیم منتظر اقدام دیگران باشیم تا بعد از آنها اقدامی انجام دهیم.

دبیر کل سازمان ملل بدون محکوم کردن اقدامات کابینه رژیم صهیونیستی در توسعه شهرک‌های صهیونیست نشین و آپارتاید علیه فلسطینی‌ها، این اقدامات را عامل به خطر افتادن صلح در سرزمین‌های اشغالی ارزیابی کرد.

وی، اقدامات یکجانبه کابینه رژیم صهیونیستی را عامل تضعیف فرایند سازش در منطقه اعلام کرد.

کد خبر 688776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.