بررسی ابعاد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی از دی ماه سال گذشته در بورس کالا آغاز شده که علاوه بر افزایش تولید در تأمین سرمایه در گردش صنایع تکمیلی و جبران کمبود نقدینگی آنها نیز تأثیرگذار است، اما از دو هفته گذشته شاهد توقف این عرضه‌ها بودیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از دی ماه سال گذشته طرح عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به صنایع پایین دستی در بورس کالا آغاز شده است و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان از محصولات پتروشیمی به صورت اعتباری در بورس کالا به صنایع پایین دست عرضه شده است.

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی علاوه بر افزایش تولید در تأمین سرمایه در گردش صنایع تکمیلی و جبران کمبود نقدینگی آنها نیز تأثیرگذار است، در همین زمینه برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، علی کریم پور دبیر اجرایی نهضت احیا واحدهای اقتصادی، حمیدرضا رحمنی رئیس اداره ناظران و امور کالاهای بورس کالا، سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و محمدرضا بهشتیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به بررسی ابعاد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا پرداخت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

بزرگترین مشکل صنایع تکمیلی تأمین سرمایه در گردش است

عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این زمینه اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش از منظر وزارت نفت تا تولید محصولات پتروشیمی را شامل می‌شود، صنایع تکمیلی در حوزه وزارت صمت قرار دارند، در دولت سیزدهم وزارت نفت با دیدگاه ملی و فراتر از قوانین و دستورالعمل‌ها عمل کرد، محصولات و صنایع پتروشیمی چند گام از خام فروشی فاصله گرفته و به محصولات پتروشیمی رسیده است، اما به دنبال تبدیل این محصولات در کارخانجات صنایع تکمیلی به محصول نهایی بودیم.

وی افزود: در صنایع تکمیلی بزرگترین مشکل، تأمین صنایع در گردش است، از این رو فروش اعتباری محصولات پتروشیمی‌ها در دستور کار قرار گرفت، ممکن است برخی تصور کنند عرضه اعتباری دست دلالان برای ورود به این بخش را باز کند، اما برای خرید اعتباری افراد حقیقی و حقوقی نیازمند کد تأیید و تضمین بانک بوده و همچنین پتروشیمی‌ها نیز در خصوص خریداران تصمیم‌گیری می‌کنند تا فقط به تولیدکنندگان واقعی محصول به صورت اعتباری بفروشند.

هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم

مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: در زمان شروع به کار این طرح در استان‌های مختلف جلسات و بازدیدهایی در این زمینه برگزار شد، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، در صنایع تکمیلی انجمن‌های متعددی داریم، ۱۵ هزار صنعت تکمیلی در کشور وجود دارد، با اخذ نظرات این افراد سود فروش این محصولات به دو درصد کاهش یافت، همچنین حداقل خرید کاهش یافت.

غلامی اضافه کرد: از هفته گذشته بورس کالا که باید ابزار دست دولت باشد، بدون دلیل مشخصی، عرضه اعتباری محصولات را به بهانه کنترل بازار متوقف کرده است و پاسخگو نیست، هفته گذشته معاون اول رئیس جمهور درخواست کنترل بازار توسط بورس را صادر کردند، اما این موضوع نباید شامل عرضه اعتباری شود. پیگیری‌های لازم انجام شده اما پاسخی در این زمینه به ما ارائه نشد.

بررسی ابعاد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا

مدیریت تقاضا علت توقف عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی

در پاسخ به این گفته غلامی، حمیدرضا رحمنی رئیس اداره ناظران و امور کالاهای بورس کالا اظهار کرد: از هفته گذشته به درخواست انجمن صنایع پلیمر و انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با توجه به اینکه مبنای محاسبه ارز محصولات پتروشیمی تغییر کرده بود و کف عرضه در بسیاری از گریدهای پتروشیمی همچون پلی پروپیلن شیمیایی نساجی رعایت نشده و مشکلاتی که در تأمین خوراک وجود داشته است، برای آنکه تقاضا به صورت هیجانی افزایش نیافته و منجر به افزایش هیجانی قیمت نشود، به صورت موقت در برخی از گریدها خرید اعتباری متوقف شد.

وی افزود: این گریدها تاکنون به صورت محدود عرضه می‌شد و تقاضای عادی را پاسخگو نبود. بعد از اینکه چند هفته عرضه با قیمت جدید انجام شده و بازار به ثبات برسد، عرضه اعتباری مجدداً از سر گرفته شده است. اکنون هیچ محدودیتی برای عرضه اعتباری در بورس وجود ندارد.

عرضه بیش ۲۲ هزار میلیارد محصولات پتروشیمی به روش اعتباری

رئیس اداره ناظران و امور کالاهای بورس کالا گفت: مدل تسویه عرضه‌هایی که توسط تولیدکنندگان پتروشیمی انجام می‌شود به صورت نقدی یا اعتباری است، شرکت‌های پتروشیمی براساس ال سی و ضمانت‌نامه‌های بانکی مدت زمان اعتبار و درصد نرخ ماهیانه را اعلام می‌کنند، خریدارانی که تمایل و شرایط این کار را داشته باشند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رحمنی اضافه کرد: عرضه اعتباری منجر به افزایش تقاضا می‌شود، در سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان از معاملات به صورت اعتباری انجام شد و در سال ۱۴۰۲، تاکنون در حوزه محصولات پتروشیمی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان از محصولات به صورت اعتباری عرضه شده است.

۶۳ درصد صنایع درگیر مسئله سرمایه در گردش‌اند

علی کریم پور دبیر اجرایی نهضت احیا واحدهای اقتصادی نیز در این برنامه اظهار کرد: براساس آمار بانک مرکزی ۶۳ درصد صنایع درگیر مسئله سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه هستند، از این رو عرضه اعتباری مواد اولیه پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت تا نیازمند ارائه تسهیلات نیز نباشیم‌.

وی افزود: در حوزه پتروشیمی این ابزار بسیار خوبی است و باید به سایر حوزه‌ها نیز تسری یابد، حجم تولید محصولات پتروشیمی رکورد زده و خام فروشی کاهش یافته است، واحدهای رو به افول نیز صعود کرده‌اند.
به دنبال آن هستیم که در سایر زنجیره‌ها از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و کشاورزی نیز عرضه اعتباری مواد اولیه را تسری دهیم.

بررسی ابعاد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در بورس کالا

رونق صنایع پلیمری صادرات خرد را افزایش می‌دهد

سعید ترکمان رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز در این برنامه اظهار کرد: بورس عرضه اعتباری را انتشار داده اما همه عرضه جذب نشده است، بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی و آسیب شناسی در این حوزه هستیم. امید داشتیم این طرح به سرعت منجر به رونق صنایع تکمیلی پتروشیمی شود، عموماً این صنایع با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند، این در حالی است که صنایع پلیمری عموماً پیشران سایر صنایع هستند و رونق این بخش صادرات خرد به کشورهای همسایه را افزایش می‌دهد.

وی افزود: متأسفانه بسیاری از شرکت‌های هدف این طرح نتوانستند از آن بهره‌مند شوند، از آنجا که در این طرح باید ۱۰ درصد قیمت نهایی محصول خریداری شده در ابتدا پرداخت شده و همچنین مبلغی به عنوان اعتبار برای صدور ال سی در اختیار بانک قرار بگیرد؛ بسیاری از شرکت‌ها امکان شرکت در این طرح را نداشتند.

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: لازم است سرعت این طرح را بالا برده و شرایطی را فراهم کنیم که شرکت‌های کوچک‌تر هم بتوانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند، تاکنون بیشتر شرکت‌های بزرگ توانسته‌اند به صورت اعتباری مواد اولیه خود را از بورس کالا خریداری کنند.

ترکمان تصریح کرد: تقریباً از ابتدای سال بیش از ۲۵ درصد خرید از بورس کالا افزایش یافته که بخشی از آن ناشی از عرضه اعتباری است. البته نیازمند بازبینی شرایط این طرح هستیم.

واحدهای کوچک نیازمند نقدینگی هستند

محمدرضا بهشتیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن نیز اظهار کرد: عرضه اعتباری به نقدینگی شرکت‌های تولیدی حوزه ما کمک می‌کند، بازار هدف فعالان این حوزه سازمان‌های دولتی است که با تأخیر چند ماهه هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند، بنابراین نیازمند نقدینگی هستیم.

وی تصریح کرد: بانک‌ها تسهیلات را به سختی در اختیار ما قرار می‌دهند اما در اعطای ال سی توانایی بیشتری دارند. بسیاری از واحدهای کوچک با خرید اعتباری مواد اولیه در حجم ۲۲ تن، می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند. از هفته گذشته عرضه اعتباری توسط بورس قطع شده است.

کد خبر 688575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.