موسیقی استان کردستان ظرفیت جهانی شدن دارد

استاندار کردستان گفت: موسیقی استان کردستان ظرفیت جهانی شدن دارد و ما به عنوان یک میراث معنوی، ثبت جهانی موسیقی این استان را با محوریت و مرکزیت شهر سنندج دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _یکشنبه بیست‌وششم شهریورماه_ در جلسه هماهنگی جشنواره موسیقی اقوام ایرانی که در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان در حوزه فرهنگی ظرفیت‌های بسیاری را داراست که از آن جمله در زمینه موسیقی، صنایع‌دستی و کارهای تجسمی این استان جایگاه خوبی را در کشور دارد.

وی افزود: موسیقی استان کردستان ظرفیت جهانی شدن را داراست و ما به عنوان یک میراث معنوی، ثبت جهانی موسیقی این استان را با محوریت و مرکزیت شهر سنندج دنبال می‌کنیم. همانطور که منطقه «اورامان» ثبت جهانی شد باید سعی کنیم موسیقی کُردی نیز به ثبت جهانی برسد.

استاندار کردستان ادامه داد: شهر سنندج در چند سال گذشته نیز به عنوان شهر خلاق موسیقی در یونسکو به ثبت رسید که درصددیم این جایگاه را تثبیت کنیم و در راستای تقویت جایگاه فرهنگی و هنری استان کردستان نیز مرجعیت موسیقی نواحی را در این استان به ثبت برسانیم.

وی تصریح کرد: موسیقی کُردی در همه جای کشور محبوب و پرطرفدار است و بسیاری از خوانندگان فارس زبان نیز آهنگ‌های خود را بر روی ملودی‌های کردی ساخته‌اند که به جرأت می‌توان گفت این ملودی‌های کُردی ۵۰ درصد از آهنگ‌های ساخته شده در کشور را شامل می‌شود.

برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در راستای تقویت نشاط اجتماعی

زارعی‌کوشا با بیان اینکه یکی از راهبردهای اصلی ما تقویت نشاط اجتماعی است، گفت: مردم استان کردستان در دیدگاه سایر نواحی کشور به عنوان مردمانی شاد شناخته می‌شوند که برگزاری اینگونه جشنواره‌ها نیز در راستای تقویت نشاط اجتماعی و جذب گردشگر به این استان بسیار حائز اهمیت است.

وی به پخش زنده جشنواره موسیقی اقوام ایرانی شهر سنندج در شبکه‌های سراسری نیز اشاره کرد و افزود: این جشنواره بهانه خوبی برای شناساندن ظرفیت‌های فرهنگی و سایر توانمندی‌های استان کردستان به سایر نقاط کشور است.

استاندار کردستان با اشاره به حضور هنرمندان شاخص کشور در جشنواره اقوام ایرانی شهر سنندج، خاطرنشان کرد: ۱۸ قوم از اقوام ایرانی در قالب ۲۴ گروه در جشنواره اقوام ایرانی به میزبانی شهر سنندج حضور خواهند داشت.

به گزارش ایمنا، جشنواره موسیقی اقوام ایرانی از هشتم تا یازدهم مهرماه در شهر سنندج برگزار می‌شود و هنرمندانی از اقوام ایرانی سراسر کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت.

کد خبر 688098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.