پیاده‌روی اربعین نماد همدلی دو ملت ایران و عراق است

خطیب نماز جمعه تهران گفت: پیاده‌روی اربعین نماد همدلی دو ملت ایران و عراق بعد از شیطنت صدام است و جای تشکر از ملت و دولت عراق و حشدالشعبی دارد.

به گزارش ایمنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی، ظهر امروز _جمعه، بیست‌وچهارم شهریورماه_ در خطبه‌های نماز جمعه تهران، اظهار کرد: از مباحث توحیدی، عشق به خداست. خداوند در سوره بقره می‌فرمایند که «بالاترین عشق را مؤمنین به خدا دارند»، اوج عشقش، ذات مقدس ربوبی باشد.

وی افزود: محبت خدا باید نماد و نمود داشته باشد؛ نماد و نمودش عشق به اولیای خدا است، اینکه انسان پیغمبر (ص) را از عمق جانش دوست داشته باشد، محبت، جاذبه‌ساز است.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: وقتی اهل بیت (ع) را دوست داشتید، یعنی راهشان را دوست داشتید؛ وقتی به زیارت امام رضا (ع) می‌روید، در حقیقت از او راه می‌گیرید؛ سبک زندگی دینی این است که ببینید امام رضا (ع) چگونه زندگی کرد، شما هم آنگونه زندگی کنید.

وی افزود: اهل بیت (ع) راه به سوی خدا هستند و راه را نشان دادند؛ امام حسن مجتبی (ع) آنچنان عاشق خدا بودند که وقتی وضو می‌گرفتند، رنگ از رخشان می‌پرید و می‌گفتند که باید مقابل خدا اینگونه باشید.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امام رضا (ع) نماز را هدیه خدا می‌دانستند، گفت: همیشه باید آن را اول وقت به جا می‌آوردند؛ ایشان هنگام مناظره هم نماز اول وقت را مهم‌تر از مناظره می‌دانستند؛ این سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام است.

وی تاکید کرد: دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی از آن دیدارهای کلیدی بود که ضد انقلاب را سوزانده است؛ آنچنان که در گذشته ناکام بودید، الان و بعد از این هم ناکام خواهید بود؛ مقام معظم رهبری فرمودند ما محکم مقابل شما ایستاده‌ایم و به فضل خدا هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به راهپیمایی حماسی اربعین افزود: این رزمایش بی‌نظیر بود و بیش از ۲۲ میلیون نفر در این راهپیمایی حضور داشتند که بیش از ۴ میلیون نفر از کشورمان در این حماسه عظیم حسینی (ع) شرکت کردند، این پیاده روی هیچ دلیلی جز عشق ندارد.

وی تأکید کرد: این پیاده‌روی نماد همدلی دو ملت ایران و عراق بعد از شیطنت صدام است و جای تشکر از ملت و دولت عراق و حشدالشعبی دارد.

خاتمی اضافه کرد: این راهپیمایی رزمایش مساوات بود، مساوات یعنی همدلی؛ مواکب برای پذیرایی از زوار اباعبدالله (ع) التماس می‌کردند؛ همه آنچه در این راهپیمایی وجود داشت، مردمی بود و دولتی نبود.

وی ادامه داد: امنیت و تسهیل در رفت و آمد وظیفه دولت است که انصافاً کمبودی نداشت؛ وظیفه خود می‌دانم از دولت و فرماندهی انتظامی تشکر کنم.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: این پیاده‌روی کلاس پایبندی به دین بود و حجاب و چادر در سرتاسر مسیر دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه تأثیر فراوان این پیاده‌روی را از عصبانیت ضد انقلاب ببینید، ادامه داد: وقتی یک اتفاق کوچکی در یک جای دنیا می‌افتد، رسانه‌ها از این اخبار پر می‌شود، ۲۲ میلیون آدم گفتند لبیک یا حسین (ع)، اما رسانه‌های غربی واکنشی نداشتند.

خاتمی گفت: برخی گفتند این مانور تبلیغاتی است؛ اگر واقعاً دولتی این قدر قدرت داشته باشد و ۲۲ میلیون نفر را در یک مسیر واحد قرار دهد، قدرتمندترین دولت منطقه است؛ شما باید از خدا بخواهید این عشق به امام حسین (ع) را روزبروز بیشتر کند.

وی با اشاره به هفته دفاع مقدس، افزود: هفته دفاع مقدس هفته تکریم جهاد است؛ مردم و مسئولان وظیفه دارند به پاس ارزش جهاد، ایثارگران را تکریم کنند، شما با اکرام فرهنگ ایثار و شهادت نخواهید گذاشت، دشمن این فرهنگ را از بین ببرد.

خطیب نمازجمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تسلیت به دولت و مردم مغرب و لیبی برای کشته‌شدگان زلزله مغرب و سیل و طوفان لیبی مغفرت داریم و برای بازماندگان صبر مسئلت کرد.

وی با تأکید بر اینکه ماه مهر بشارت‌دهنده بهار دانش است، تصریح کرد: این بهار را به مراکز آموزشی تهنیت عرض می‌کنم و سالی پر از موفقیت آرزو می‌کنم.

جهاد هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود

حجت‌الاسلام «سید رضا تقوی» در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: در آستانه شهادت حضرت امام رضا (ع) هستیم؛ این امام رئوف فریادرس دردمندان است.

وی افزود: در یکی از زیارت‌ها، حضرت رضا (ع) را امام اهل قرآن معرفی کرده‌اند؛ قاریان ایرانی که روزبروز در حال افزایش هستند بدانند که امام رضا (ع) امام آن‌ها معرفی شده است؛ در هرکجایی که قاریان بزرگوار جمهوری اسلامی رفتند، درخشیدند؛ اینها اصطلاحاتی است که درمورد آن حضرت وجود دارد.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران اضافه کرد: مناظره با هیربد عالم زرتشتی، جاثلیق نصرانی، عمران صابی روحانی بزرگ یهود، صابئین و … از مناظرات امام رضا (ع) است.

وی ادامه داد: بعد از امامت ایشان، موضوعات پیرامون اهذاب عثنی عشری وجود نداشت؛ ایشان در زمینه جهاد تبیین، روشنگری کردند؛ ما هرچه داریم از جهاد تبیین است، جهاد هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود؛ یک بار جهاد تیغ و شمشیر و بار دیگر جهاد فکر و اندیشه.

تقوی افزود: جهاد تبیین را از امام رضا (ع) داریم، همه در جهاد باشکوه تبیین حضور داشته باشیم؛ امر به معروف و نهی از منکر، هم یک جهاد تبیین است.

منبع: ایرنا
کد خبر 687620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.