کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

پایش جهانی داده‌های تولید زباله‌های الکترونیکی نشان می‌دهد که نروژ، انگلستان، سوئیس، دانمارک و استرالیا کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی در سطح جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عصر دیجیتال مدرن به تولید بالای یکی از سریع‌ترین جریان‌های زباله یعنی زباله‌های الکترونیکی منجر شده است. زباله‌های الکترونیکی به هرگونه تجهیزات منسوخ، دور ریخته‌شده یا مورد استفاده قرار گرفته، همچنین به تجهیزات آماده فروش، استفاده مجدد، بازیافت یا دور ریختنی اطلاق می‌شود که به دسته‌های مختلف مانند لوازم خانگی بزرگ و کوچک، تجهیزات فناوری اطلاعات، لوازم الکترونیکی مصرفی، لامپ‌ها و چراغ‌ها، اسباب‌بازی‌ها، ابزارها، دستگاه‌های نظارت و کنترل و دستگاه‌های پزشکی طبقه‌بندی می‌شود.

بالا بودن آمار و ارقام تولید این نوع زباله‌ها توانایی بازیافت یا دفع ساده آن‌ها را محدود می‌کند و باعث می‌شود بیشتر زباله‌های الکترونیکی راهی دفنگاه‌های زباله شوند. این امر با تشدید آلودگی محیط زیست همراه است.

پیش‌بینی می‌شود حجم زباله‌های الکترونیکی جهانی تا سال ۲۰۳۰ به ۷۴.۷ میلیون تن برسد. ارزش بازار جهانی بازیافت لوازم الکترونیکی نیز در سال ۲۰۲۲ به ۳۹.۸ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۱۳.۶ درصد تا سال ۲۰۳۰ به ۱۱۰.۶ میلیارد دلار رشد کند.

کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

کشورهایی با بیشترین زباله‌های الکترونیکی

پایش جهانی داده‌های تولید زباله‌های الکترونیکی نشان می‌دهد که نروژ، انگلستان، سوئیس، دانمارک و استرالیا کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی در سطح جهان هستند. این پایش گزارش آماری جامعی را در سطح کشورهای سراسر دنیا در رابطه با تولید زباله‌های الکترونیکی ارائه می‌دهد و در آن سرانه تولید زباله الکترونیکی به‌عنوان معیار بر حسب کیلوگرم بیان می‌شود.

به این ترتیب نروژ با تولید سالانه ۲۶ کیلوگرم زباله الکترونیکی، بزرگترین تولید کننده زباله‌های الکترونیکی در جهان است و بالاترین میانگین زباله تولید شده برای هر خانوار را در اروپا دارد. این کشور به ازای هر نفر ۲۶ کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید می‌کند.

کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

انگلستان با سرانه تولید سالانه ۲۳.۶ کیلوگرم، از دیگر تولیدکنندگان مهم زباله‌های الکترونیکی بریتانیا است. بخش کوچکی از زباله‌های الکترونیکی این کشور بازیافت می‌شود یا مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد در حالی که بقیه راهی محل‌های دفن زباله می‌شوند.

کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

کشور بعدی سوئیس با سرانه تولید زباله‌های الکترونیکی ۲۳.۴ است. این کشور به‌رغم تولید بالای زباله‌های الکترونیکی، یکی از کشورهایی جهان با بهره‌گیری مؤثر از سیستم جمع‌آوری و بازیافت وسایل الکترونیکی است.

دانمارک نیز یکی از برترین کشورهای تولید کننده زباله الکترونیکی در جهان است که در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی مقدار قابل‌توجهی زباله الکترونیکی تولید می‌کند. سرانه تولید زباله الکترونیکی در این کشور ۲۲.۴ کیلوگرم است.

کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

در نهایت استرالیا با سرانه تولید ۲۱.۷ کیلوگرم به ازای هر خانوار، کشور دیگری است که سهم زیادی در تولید زباله‌های الکترونیکی جهانی دارد. تولید زباله‌های الکترونیکی در استرالیا چندین برابر بیشتر از زباله‌های عمومی رشد دارد.

کشورهایی با بیشترین تولید زباله‌های الکترونیکی

زباله‌هایی با ارزش نهفته

تولید زباله‌های الکترونیکی با سرعتی بسیار بیشتر از زباله‌های پلاستیکی یا نساجی رشد می‌کند. ارزش زیادی در این زباله‌ها نهفته است و مواد خام داخل تجهیزات الکترونیکی می‌تواند میلیاردها دلار ارزش داشته باشد. این مواد اولیه شامل پلاتین، قلع، آهن، طلا، نقره، مس و آلومینیوم می‌شود. هزینه بالای تولید فلز برای اولین بار و فرصت بازیابی و استفاده مجدد از فلزات با ارزش موجود در داخل دستگاه‌های مورد استفاده، باعث ایجاد نوعی تقاضا برای زباله‌های الکترونیکی می‌شود، با این حال در کشوری هم‌چون ایالات‌متحده‌آمریکا سالانه ۱۰ میلیارد دلار درآمد احتمالی ناشی از زباله‌های الکترونیکی از دست می‌رود.

کد خبر 687423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.