آیا پرورش پایه‌ای مهارت‌های روانشناختی دانش‌آموزان در گرو نظام دوری است؟

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: با اعتماد بیشتری می‌توانیم بگویم که وجود یک معلم برای تدریس سه سال متوالی کودکان چندان نمی‌تواند تأثیر منفی بر خلاقیت آنها داشته باشد و حتی سبب رشد ویژگی‌های روانشناختی دانش‌آموزان می‌شود.

حجت‌الله مهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حوزه نظام آموزشی دوری دو دیدگاه متفاوت وجود دارد که هر کدام هم قابل تأمل است و هم قابل رد شدن، اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های رشدی دانش‌آموزان که مهم‌ترین فرایندها باید در آنها رخ دهد، شکل‌گیری مربوط به فرایندهای رشدی به ویژه دلبستگی مهم تلقی می‌شود.

وی افزود: این سوال پیش می‌آید که وقتی دانش‌آموزی و یا فرزندی سال اول ابتدای قرار است وارد مدرسه شود آیا بهتر است با یک معلم طی مدت چند ساله فعالیت داشته باشد یا حضور معلمان متفاوت در هر دوره پیشنهاد می‌شود؟ زیرا کودکان در مقطع ابتدایی به یکباره از خانواده وارد محیطی می‌شوند که پنج ساعت در هفته و به مدت پنج روز باید این فرایند طی شود.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: راه‌حل مسئله نشان می‌دهد که ثبات می‌تواند کمک کننده باشد؛ یعنی به عبارتی اگر این کودکان بتوانند سه سال دوره ابتدایی را با یک معلم کار کنند، این تثبیت ویژگی‌های روانشناختی که باید اتفاق بیفتد از طرفی گسترده کردن ارتباطات با افراد جدید یک مقدار با کندی ملموس‌تری پیش می‌رود که این کندی به نظر می‌رسد به نفع دانش‌آموزان باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم این دوره می‌تواند به کودکان کمک کند که هم بتوانند از والدین خود به راحتی در محیط مدرسه جدا شوند و هم به آرامی نسبت به افراد جدید دلبستگی و حس استقلال پیدا کنند و دامنه ارتباطات اجتماعی خود را با افراد بزرگسال با سرعت کمتری، اما به تدریج انجام دهند تا آرام آرام استقلال برای آنها به دست بیاید.

مهدی در پاسخ به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند؛ چنانچه کودکان در این سنین مهارت‌های لازم را با معلمان با تجربه هر پایه‌ای نیاموزند، فرصت جبران آن در مراحل بعدی رشد وجود نخواهد داشت، زیرا فرایند نظام دوری سبب کاهش رقابت سالم و خلاقیت در دانش‌آموزان می‌شود، گفت: اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است؛ آیا وجود یک معلم برای سه پایه دوره ابتدایی مانع از خلاقیت می‌شود یا برعکس به آموزگار فرصت می‌دهد تا بتواند با شناخت دانش‌آموزان، مهارت‌های آنها را جهت توانمندی‌ها توسعه و رشد دهد؟

وی افزود: از این دیدگاه هم باید به چنین مسئله‌ای نگاه کنیم، به طوری طبیعی هنگامی که یک معلم در سال اول ابتدایی با دانش‌آموزان ارتباط شناختی برقرار می‌کند از مهارت‌ها، توانمندی‌ها و حتی ویژگی‌های خانوادگی و از زاویه‌ای مشکلات خانواده‌ها اطلاعات پیدا می‌کند و از سوی دیگر این فرصت نیز برای دانش‌آموز و والدین فراهم می‌شود که با شناخت معلم به منظور بهبود فعالیت‌های تحصیلی، تربیتی و اجتماعی دانش‌آموزان بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: معتقدم که وجود یک معلم برای سه سال حداقل در حوزه خلاقیت بتواند چندان آسیب زننده باشد، زیرا اگر بخواهیم از این دیدگاه نگاه کنیم؛ پدران و مادران، دانش‌آموز از بدو تولد تا بزرگسالی در کنار هم زندگی می‌کنند، بنابراین خود والدین هم می‌توانند در حوزه ایجاد خلاقیت، مانع باشند.

وی خاطرنشان کرد: والدین آگاه و مطلع از مسیرهای هموار به خوبی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا خلاقیت‌ها و مهارت‌ها را در مسیر درست رشد دهند، لذا حداقل در این حوزه با اعتماد بیشتری می‌توانیم بگویم که وجود یک معلم برای تدریس سه سال متوالی کودکان چندان نمی‌تواند تأثیر منفی بر خلاقیت آنها داشته باشد و حتی سبب رشد ویژگی‌های روانشناختی دانش‌آموزان می‌شود.

کد خبر 687324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.