جایگاه دانشگاه‌های ایران در نظام‌های مختلف رتبه‌بندی، تنزل نیافته است

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) گفت: آمارهای نظام‌های رتبه‌بندی بین المللی مختلف نشان می‌دهد رتبه و تعداد دانشگاه‌های ایران در این نظام‌ها کاهش نیافته است‌.

به گزارش ایمنا، محمد حسن‌زاده در اجلاس دوروزه رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اظهار کرد: ایرانداک اطلاعات پژوهش و فناوری کشور را جمع‌آوری کرده و از طریق سامانه نما در اختیار می‌گذارد.

وی با تشریح روند جایگاه دانشگاه‌ها بر اساس این سامانه، افزود: رتبه‌بندی دانشگاه‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود و بیش از ۲۰ مؤسسه رتبه‌بندی در جهان وجود دارد که از سال‌های ۲۰۰۳ به بعد آغاز به کار کردند؛ نظام‌های رتبه‌بندی شانگهای و کیو اس و تایمز از مشهورترین نظام‌های رتبه‌بندی هستند و اخیراً هم تأثیر تایمز که از تایمز منشعب شده، رتبه‌بندی جدیدی را منتشر می‌کند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) ادامه داد: نظام رتبه‌بندی شانگهای بر اساس دانشجو یا استاد برنده جایزه نوبل یا فیلدز یا پژوهشگر پراستناد انجام می‌شود و ایران ۱۰ نماینده در آن دارد؛ در حالی که در سال ۲۰۰۹ یک نماینده داشتیم؛ کشورهای رقیب ما مثل عربستان و ترکیه هم فرایند مشابهی دارند و روند صعودی و نزولی را در سال‌های مختلف در این نظام‌ها طی کرده‌اند.

وی درباره نظام رتبه بندی شانگهای گفت: دانشگاه تهران در شانگهای رتبه یک کشوری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ جهانی را دارد، در رتبه‌بندی کیو اس شاخص مهم استفاده از نظرهای کارفرمایان است که ایران در سال ۲۰۱۱ فقط یک دانشگاه داشت که امروز به هفت دانشگاه رسیده است، عربستان ۱۶ و ترکیه ۲۵ دانشگاه رتبه‌بندی شده در این نظام دارند، دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول کشوری را در اختیار دارد.

حسن‌زاده تاکید کرد: نظام رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز شناخته‌شده‌ترین است و حضور ایران همیشه صعودی بوده است، در سال ۲۰۲۳ ما ۶۵ دانشگاه در این رتبه‌بندی داریم، عربستان ۲۳ و ترکیه ۶۱ دانشگاه دارند که جایگاه ایران از این دو کشور بهتر است.

وی گفت: همچنین در نظام رتبه‌بندی یورو ارپ که بر مبنای عملکرد پژوهشی رتبه‌بندی می‌کند، ۶۴ دانشگاه از ایران حضور دارند، در نظام رتبه‌بندی لایدن که دانشگاه‌ها را براساس شاخص‌های مختلف مانند همکاری علمی رتبه‌بندی می‌کنند، ما ۴۶ دانشگاه داریم و دانشگاه نوشیروانی بابل رتبه ۱۰۳ جهانی را در این نظام دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری ایران (ایرانداک) افزود: نظام رتبه‌بندی یو اس نیوز هم به‌ویژه در قاره آمریکا مشهور است که دانشگاه تهران بالاترین رتبه ملی را در این نظام دارد.

وی ادامه داد: در نظام رتبه‌بندی دانشگاه ملی تایوان که در رقابت با شانگهای رتبه‌بندی می‌کند، ۱۸ دانشگاه ایران حضور دارند، در نظام رتبه‌بندی سی. دبلیو. یو روند صعودی را از سال ۲۰۱۸ شروع کرده و در حال ادامه آن هستیم.

حسن‌زاده گفت: در نظام رتبه‌بندی سایمگو ۱۹۴ مؤسسه داریم، همچنین رتبه بندی‌های دیگر مانند وبومتریکس را هم داریم که رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایران در این نظام به دلیل فقدان دسترسی به اینترنت کاهش یافته است و از رتبه ۶۹۴ به ۴۴۰ رسیدیم‌.

وی تاکید کرد: این داده‌ها نشان می‌دهد رتبه‌های دانشگاه‌های ایران تنزل نیافته و اینکه گفته می‌شود رتبه دانشگاه‌ها تنزل یافته، واقعیت ندارد؛ وضعیت حضور دانشگاه‌های ایران در این نظام‌ها رو به رشد است؛ اما باید تلاش کنیم این رشد حفظ و به شاخص‌های کیفی تبدیل شود و اثر اقتصادی سیاسی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 686751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.