آقایان یک‌بار هم قانون را مرور نکرده‌اند / در قانون سقف بودجه نقض غرض وجود دارد

کارشناس اقتصادی ورزش گفت: در نامه رئیس سازمان لیگ دو موضوع مطرح شده است که یکدیگر را نقض می‌کنند. وقتی یک عدد مبنا باشد و قانونی را یک‌شبه بنویسند، همین مسائل پیش می‌آید و خودشان هم نمی‌دانند می‌خواهند چه کنند.

به گزارش ایمنا، مجتبی فریدونی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی در خصوص حواشی ایجاد شده پیرامون سقف بودجه که اتهاماتی درباره نقض آن توسط سپاهان مطرح شده، اظهار کرد: حوالی سال ۹۲ موضوع سقف قرارداد ۲۵۰ میلیون تومانی برای هر بازیکن گذاشتند که بیش از یک سال دوام نیاورد. امسال چیزی به عنوان سقف بودجه عنوان کردند. در حقیقت این چیزی که مطرح شد اصلاً بودجه نیست. بودجه از لحاظ اقتصاد و مالی تعریفی دارد که این نیست.

چرایی مخالفت با قانون سقف بودجه

وی افزود: بودجه یعنی سند هزینه و درآمد یک باشگاه طی سال و تمام هزینه‌های همراه قرارداد را نیز شامل می‌شود، نمی‌توان یک عدد را به عنوان بودجه اعلام کرد، این رقم اعلام شده را فقط می‌توان مجموع قرارداد بازیکنان و کادر فنی اعلام کرد، ممکن است در ابتدای فصل ۳۰ تا ۴۰ میلیارد بالاتر سقف هزینه کند، اما در پنجره زمستانی و با ترانسفر بازیکن ۱۵۰ میلیارد درآمد کسب کند. در واقع در یک مقطع زمانی نمی‌توان گفت که از سقف بودجه تخطی شده یا خیر! باید یک دوره یا حتی فصل بگذرد.

در قانون توازن مالی یوفا هم استثناهایی وجود دارد

مدیر عامل اسبق باشگاه ذوب‌آهن با تاکید بر اینکه توان مالی تیم‌ها متفاوت است، یادآور شد: در اروپا رعایت توازن مالی اجرا می‌شود؛ یعنی باشگاه به اندازه درآمدی که دارد، می‌تواند هزینه کند، ولی آمدند محدودیت‌هایی برای آن گذاشتند. مثلاً ۷۰ درصد رقم بودجه بیشتر صرف قرارداد نشود، در حالی که خود قانون رعایت توازن مالی استثناهایی دارد. به عنوان مثال در یوفا سالانه ۱۰ میلیون یورو و در ۳ سال ۳۰ میلیون یورو می‌توانند بیش از درآمد هزینه کنند. حتی اگر جایی باشد که بتواند کسی به باشگاه اعانه دهد و کمک کند یا صاحبان سهام پولی بیاورند، تا ۶۰ میلیون یورو نیز قابل افزایش است.

آیا آورده هوادار متمول در باشگاه‌های تهرانی ثبت می‌شود؟!

وی ادامه داد: هوادار متمول هم یکی از منابع درآمدی است البته باید به باشگاه بدهد، نه اینکه پول را مستقیم به بازیکن یا برای خرید دستگاهی بدهد. البته خود قانون رعایت توازن در اروپا مورد انتقاد قرار گرفته که امکان رشد تیم‌های کوچک را با ایجاد محدودیت نمی‌دهد، اما به هر حال این‌طور نیست که یک رقم برای سقف بودجه مشخص شود.

فریدونی با بیان اینکه توان شرکت‌ها متفاوت است، توضیح داد: وقتی فولاد مبارکه ۹۰ هزار میلیارد سود در یک سال دارد، طبیعی است که هزینه هزار میلیارد تحت عنوان مسئولیت‌های اجتماعی برای ورزش نیز منطقی باشد. شرکت‌هایی نیز هستند مانند ایران‌خودرو که میلیاردها تومان زیان انباشته دارند، به‌طور قطع نمی‌توانند مانند فولاد هزینه کنند.

این کارشناس اقتصادی ورزش تاکید کرد: برخی کشورها استثناهایی نیز در این رعایت توازن دارند و به عنوان مثال می‌گویند باید تنوع درآمدی ایجاد گرده و بیش از ۶۰ درصد از یک اسپانسر نباشد. در توضیح قانون یوفا ۱۰ صفحه از موازین و الزامات گفته شده، اما اینکه یک عدد اعلام شود قابل تفسیر و کم و زیاد شدن است، مانند همین اتفاقاتی که اکنون در حال رخ دادن است.

یوفا در برخورد با موارد تخلفات چه برخوردی دارد؟!

فریدونی همچنین در خصوص نحوه جریمه کردن در قوانین یوفا تاکید کرد: جرایم در قوانین یوفا به این صورت است که اول اخطار، سپس توبیخ، مرحله سوم لیست تیم را محدود می‌کنند یا سقف هزینه برای سال بعد می‌گذارند یا حتی جوایز مربوط به رقابت در یوفا و لیگ قهرمانان را پرداخت نمی‌کنند، در برخی موارد کسر امتیاز یا سقوط به دسته‌های پایین‌تر نیز دیده شده است که بسته به شدت خطا دارد. هیچ جریمه‌ای تحت عنوان سه هیچ شدن وجود ندارد.

آیا سپاهان مرتکب تخلف شده است؟

وی با اشاره به شکایت‌های مطرح شده از سوی دیگر باشگاه‌ها درباره سپاهان، تصریح کرد: سپاهان در قراردادهای امسال در قالب سقف بودجه است اما می‌گویند برای سال دوم بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته است. حالا اینکه این لزوم افزایش ۲۵ درصدی از کجا آمده هیچ مبنایی ندارد. این موضوع بنابر ماده ۲۷ دستورالعمل برای زمانی است که قرارداد بازیکنان یک‌ساله بوده و باشگاه تمایل برای تمدید در سال بعد داشته باشد. این‌طور نیست که سقف بودجه کلاً ۲۵ درصد افزایش داشته باشد! شاید بخواهند ۵۰ درصد بالا ببرند یا کلاً منتفی کنند. پس در واقع درباره موضوعی که اتفاق نیفتاده است، پیشاپیش صحبت می‌کنند.

نقض غرض در قانون سقف بودجه

این کارشناس فوتبال همچنین تصریح کرد: در نامه رئیس سازمان لیگ دو موضوع مطرح شده که یکدیگر را نقض می‌کنند. وقتی یک عدد مبنا باشد و قانونی یک‌شبه بنویسند، همین مسائل پیش می‌آید و خودشان هم نمی‌دانند می‌خواهند چه کنند.

فریدونی ادامه داد: به فرض که افزایش بیش از ۲۵ درصدی سپاهان رخ داده باشد، هنوز تصمیم‌گیری برای سال آینده صورت نگرفته و پرداختی انجام نشده، همان‌طور که قوانین قبل بیش از یک سال دوام نداشته است. سقف قراردادی که برای تیم‌های آسیایی است ۶ میلیون دلار است، در حالی که یک بازیکن الاتحاد ۱۰ برابر این است. به‌طور قطع نمی‌توانیم مثل عربستان هزینه کنیم، اما باید بتوانیم مقابل آن‌ها دربیاییم.

قرارداد سپاهان دلاری نیست، تنها یک شاخص است

وی در ادامه با اشاره به یکی دیگر از اتهاماتی که علیه باشگاه سپاهان از سوی رقبا مطرح می‌شود، اظهار کرد: موضوع مطرح شده دیگر برای سپاهان این است که اگر نرخ ارز بیش از ۲۵ درصد رشد داشت، قرارداد بازیکنان نیز رشد می‌کند. حال این قرارداد که دلاری نیست، شاخصی در نظر گرفته شده و تا ۲۵ درصد اتفاقی نمی‌افتد. اگر ۳۰ درصد شد آن ۵ درصد اضافه خواهد شد. این موضوع هم چیزی نیست که اتفاق افتاده باشد.

فریدونی یادآوری کرد: اگر به نرخ ارز ربط داده شده نیز تنها به علت این است که شاخص قرار داده شود، همان‌طور که می‌توانستند نرخ تورم را شاخص کنند. البته می‌توانستند آن را به عنوان ضمیمه مطرح کنند. به هر حال نه آن ۲۵ درصد افزایش سال دوم و نه آن قرارداد ارزی مبنایی ندارد که بتوانند سپاهان را محکوم کنند.

وی تاکید کرد: در قالب مبلغی که در مجمع تصویب می‌شود، مدیران باشگاه باید مطابق آئین‌نامه معاملاتی شرکت مادر و باشگاه حساب و کتاب پس دهند. متأسفانه برخی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات خود یا فرافکنی بحث‌هایی مطرح می‌کنند، اما در شرکت‌های دولتی این‌طور نیست که هر کس هر کاری خواست انجام دهد.

یک‌بار هم قوانینشان را مرور نکرده‌اند!

این کارشناس ورزشی همچنین در خصوص قانون حضور ۶۰ درصدی بازیکن خارجی در بازی توضیح داد: منظور این بوده است که اگر بازیکن خارجی آورده می‌شود، حداقل ۶۰ درصد بازی‌ها را در زمین حضور داشته باشد، البته اگر دلایل پزشکی وجود نداشته باشد، در حالی که در نگارش طوری اعلام شد که اگر بیش از ۶۰ درصد بازی کند، تخلف کرده است که نشان می‌دهد حتی وقت نکرده‌اند یک‌بار قوانین را مرور کنند.

این انضباط مالی نیست، محدودیت است

فریدونی تصریح کرد: آقایان فدراسیون می‌گویند می‌خواستیم جلوی آشفتگی مالی را بگیریم و انضباط مالی ایجاد کنند، در حالی که این انضباط مالی نیست، محدودیت است! تر و خشک را با هم سوزاندند. برای این انضباط الگوهایی همچون یوفا وجود دارد که به‌طور کامل و جزئی مشخص کرده که چه مواردی جز هزینه یا درآمد حساب می‌شوند، اگر خودشان هم نمی‌توانستند، مترجمی می‌آوردند تا با الگوبرداری از این انضباط مالی ایجاد کنیم، برای برپایی انضباط مالی و جلوگیری از ورشکستگی باشگاه‌ها باید درست قانون‌گذاری کنیم. یک عدد اعلام کنیم و خودمان را راحت کنیم، نتیجه‌اش شرایط فعلی است. بحث‌هایی مطرح شده، که دیگر غیرفوتبالی است.

وی تاکید کرد: اینکه یک قانون بگذاریم و از هفته بعد اجرایی شود، شدنی نیست. باشگاه‌ها باید زمان برای انطباق با دستورالعمل داشته باشند. پیش از این قانون نیز بسیاری قراردادهایشان را دوساله یا سه‌ساله بسته و ثبت کرده بودند، چه‌کار کنند؟ بازیکن را بیرون کنند؟

بند افزایش ۲۵ درصدی نه مدنی است نه شرعی

وی خاطرنشان کرد: همان بندی که باشگاه می‌تواند برای سال دوم با ۲۵ درصد افزایش تمدید کند، نه با قانون مدنی نه شرع مقبولیت ندارد. باید در یک قرارداد رضایت طرفین لحاظ شود. دیدگاه این است که کلاً زدوبند و فساد در حال انجام است و آمدیم جلو آن را بگیریم. شاید بوده است، اما این‌طور نیست که با این دیدگاه همه را محدود کنیم.

فریدونی با بیان اینکه می‌گویند آپشن بیش از ۲۰ درصد نمی‌تواند باشد، ادامه داد: چرا؟ قرارداد ۲ میلیاردی آپشن ۸ میلیارد داشته باشد، اما آپشن درست، نه رضایت مدیرعامل و این‌ها. مثلاً بازیکن اگر به لیست ۱۸ نفره آمد به ازای هر بازی اصفهان قدر دریافت کند. اگر ذخیره بود کمتر، و اگر در لیست نبود هیچ. در لیگ انگلیس همین‌طور است. باید انگیزشی باشد که روی عملکرد تأثیرگذار باشد. این طور ۱۸ نفر اصلی دریافتی دارند و هزینه‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 686590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.