اجرای طرح ملی پایش مزارع پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی در خوزستان

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان خوزستان گفت: اجرای طرح ملی پایش باقی‌مانده‌های دارویی، سموم، فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی در مزارع پرورش آبزیان سردآبی و گرم‌آبی استان خوزستان آغاز شد.

عبدالله محمدحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی استان، اطمینان از سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی تولیدی و مصرفی با کاهش عوامل شیمیایی شامل باقی‌مانده‌های دارویی، سموم و فلزات سنگین در این محصولات است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان در راستای نظارت‌های بهداشتی با رویکرد شناسایی و حذف مخاطرات بهداشتی و تأمین هرچه بهتر غذای ایمن از مزرعه تا سفره برای شهروندان با برنامه‌ریزی منظم و مستمر و استفاده از توان کارشناسان متخصص، عملیات نمونه‌برداری از مزارع پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی استان را به منظور اجرای طرح ملی پایش باقی‌مانده‌های دارو، سموم، فلزات سنگین و رنگ‌ها در این مزارع آغاز کرده است.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان خوزستان ادامه داد: در این راستا و با ابلاغ سازمان دامپزشکی کشور، طرح پایش در استان خوزستان با نمونه‌برداری از ۳۲۲ واحد از مزارع پرورش ماهیان سردآبی و گرم‌آبی در حال انجام است و این برنامه سالانه برای محصولاتی همچون شیرخام، تخم مرغ و گوشت قرمز به صورت مستمر اجرا می‌شود.

محمدحسنی اضافه کرد: مطالعات کاربردی برای ارزیابی مخاطرات فراورده‌های خام دامی و خوراک دام، ارتقای کیفیت و بهداشت محصولات واحدهای تولیدی، توزیعی، عرضه و استقرار سامانه‌های بهداشتی در مراکز تهیه، تولید، عرضه و خدمات مرتبط و با افزایش سطح پایش ارزیابی مخاطرات فراورده‌های دامی، خوراک دام از دیگر برنامه‌های در دست اجرای اداره کل دامپزشکی استان است.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح پاسخ به نگرانی‌های بهداشتی عمومی، تعیین حداکثر مجاز باقی‌مانده بر اساس مصرف سرانه کشور، شناسایی مخاطرات بهداشتی و اولویت‌بندی حذف آن‌ها در ماهیان سردآبی و گرم‌آبی، فراهم کردن شرایط لازم برای صادرات ماهی و برنامه‌ریزی به منظور تدوین طرح‌های پایش باقی‌مانده‌ها در سال‌های آینده بر اساس نتایج به‌دست آمده است.

کد خبر 686376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.