رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ، زندگینامه و روز ۲۸ صفر چند شنبه است

بیست و هشتم صفر روز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و در ایران تعطیل رسمی است.

به گزارش ایمنا، بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است. بنا به روایت شیعه و اهل سنت، شبیه‌ترین فرد به رسول خدا (ص) امام حسن (ع) بودند. سالروز شهادت ایشان در تقویم هر سال مصادف با سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) قرار گرفته است. آرامگاه امام حسن (ع) و پیامبر اکرم (ص) در بقیع واقع است. حضرت محمد مصطفی (ص) با نام کامل محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب بن هاشم از پیامبران اولوالعزم و آخرین پیامبر الهی است که کتاب و معجزه اصلی او قرآن است. ایشان در سال یازدهم هجری قمری و در ۶۳ سالگی وفات کردند.

بیشتر بخوانید:

تاریخ رحلت پیامبر در سال ۱۴۰۲

  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم شمسی برابر با پنجشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ است.
  • تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم قمری مصادف با ۲۸ صفر سال ۱۴۴۵ قمری است.
  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم میلادی برابر با ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۳ است.

حضرت محمد (ص) کیست؟

نام: محمد بن عبد الله‌

القاب حضرت محمد (ص): احمد، محمود، کریم، رحمت، امین، عبدالله، رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، امّی، خاتم

کنیه: ابوابراهیم و ابوالقاسم

محل تولد: مکه معظمه‌

تاریخ ولادت: ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل (سال دقیق ولادت حضرت محمد (ص) مشخص نیست، ابن هشام و برخی دیگر، ولادت او را در عام الفیل نوشته‌اند، اما مشخص نیست که عام الفیل به طور دقیق چه سالی بوده است.)

نام مادر: آمنه، دختر وهب بن عبد مناف

نام پدر: عبدالله ابن عبدالمطلب

فرزندان: حضرت فاطمه (س)، قاسم، عبدالله، ابراهیم، زینب، رقیه، ام کلثوم

مدت رسالت: از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجری به مدت ۲۳ سال

رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ، زندگینامه و روز ۲۸ صفر چند شنبه است

بارزترین ویژگی اخلاقی پیامبر (ص)

امانت‏داری او چنان بزرگ بود که به محمّد امین، ملقّب و مشهور شد. او راز پوش و بخشنده و مردم‌دوست و بردبار و مهمان‏دار و کریم و درست‏کار و در عبادت چابک و از شهوات بریده و روزه‌دارترین مردم بود.

قرآن کریم ویژگی‌های خاصی را برای پیامبر گرامی اسلام (ص) برشمرد که با مطالعه آن برتری وجود مبارک ایشان از دیگر انبیای الهی به وضوح دیده می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها:

  • علم
  • عصمت
  • اخلاق عظیم
  • اخلاص
  • هدایت به صراط مستقیم
  • مقام شهادت
  • جایگاه والای اهل بیت پیامبر (ص)

هم‌چنین ویژگی امانت‏داری او چنان بزرگ بود که به محمد امین، ملقب و مشهور شد. او راز پوش و بخشنده و مردم‌دوست و بردبار و مهمان‏دار و کریم و درست‏کار‬ بود.

تاریخ رحلت پیامبر (ص) از دیدگاه اهل سنت و شیعه

در تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) میان شیعه و اهل سنت، اتفاق نظر نیست. زیرا تاریخ نگاران و سیره نویسان شیعه به پیروی از اهل بیت (ع)، تاریخ رحلت پیامبر (ص) را روز دوشنبه ۲۸ صفر سال یازدهم هجری قمری دانسته‌اند، اما علمای اهل سنت تاریخ آن را در ماه ربیع الاول ذکر کرده‌اند و در اینکه چه روزی از ربیع الاول بوده است، اختلاف دارند؛ برخی روز اول، برخی روز دوم و برخی روز دوازدهم و … از این ماه را بیان کردند.

۲۸ صفر چه روزی است؟

روز بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. حضرت محمد (ص) در سال یازدهم هجری قمری و امام حسن مجتبی (ع) در سال پنجاه هجری قمری به شهادت رسیدند.

۲۸ صفر ۱۴۰۲ چند شنبه است

روز بیست و هشتم صفر در سال ۱۴۰۲، پنج شنبه است.

رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن (ع) ۱۴۰۲ + تاریخ، زندگینامه و روز ۲۸ صفر چند شنبه است

حدیث ثقلین از پیامبر (ص)

حدیث ثقلین، حدیثی متواتر از پیامبر اکرم (ص) است که درباره ارزش و جایگاه قرآن و عترت نبوی سخن می‌گوید.

" انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیه‌الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنی‌انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما "

«من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ‌گاه از هم جدا نمی‌شوند. تا کنار چشمه کوثر بر من وارد شوند.»

شهادت امام حسن (ع)

امام حسن مجتبی (ع) دومین امام شیعیان و اولین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی بن ابیطالب (ع) است. ایشان در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال سوم هجری قمری در شهر مدینه چشم به جهان گشودند؛ به مدت ۱۰ سال امامت کردند و در سن ۴۸ سالگی در روز ۲۸ صفر به شهادت رسیدند.

کد خبر 686017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.