مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران / بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

موضوع برگزاری دربی پایتخت بین پرسپولیس و استقلال در خارج از ایران برای دومین‌بار مطرح شد و البته باز هم نتیجه‌ای به‌دنبال نداشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و پرسپولیس باید در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران به مصاف یکدیگر بروند و با توجه به حضور سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ قهرمانان آسیا و البته حضور چند بازیکن کلیدی استقلال در بازی‌های آسیایی هانگژو به‌همراه تیم ملی فوتبال امید، سازمان لیگ هنوز زمان دقیق برگزاری این بازی را اعلام نکرده و در شرایطی برنامه مسابقات هفته پنجم اعلام شده که جدال حساس سرخابی‌های پایتخت تا این لحظه به تعویق افتاده و هواداران دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران باید چشم‌انتظار تعیین تکلیف شرایط یکی از حساس‌ترین بازی‌های فصل باشند.

دربی پایتخت در قطر؛ بی‌مقدمه و غیرمنتظره!

صبح روز گذشته _جمعه هفدهم تیرماه_ بود که در یکی از برنامه‌های تلویزیونی بحث احتمال برگزاری دربی پایتخت به میزبانی کشور قطر مطرح شد و در ادامه خبرگزاری‌ها هم رفته‌رفته این شایعه جنجالی را تحلیل کردند و نام ورزشگاه لوسیل قطر هم به عنوان محل برگزاری دربی سرخابی‌های پایتخت معرفی شد و گفته می‌شد که در این‌باره توافقات نهایی میان مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران و جاسم بن‌راشد آل‌بوعینین، رئیس فدراسیون فوتبال قطر انجام شده و قرار است به‌زودی قطری‌ها موعد موردنظرشان برای میزبانی از دربی پایتخت را اعلام کنند تا هماهنگی‌های بیشتر در این‌باره انجام شود.

مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران/ بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

تکذیب در کمتر از ۲۴ ساعت از سوی تاج و دوستان

در ادامه از سهیل مهدی، مسئول برگزاری مسابقات سازمان لیگ گرفته تا منصور قنبرزاده، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال و دست آخر شخص مهدی تاج به این ادعای پوشالی برچسب شایعه زدند. این صحبت‌ها در شرایطی از زبان مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مطرح شد که مدتی قبل هم این بحث به‌وجود آمده بود که شاید دربی پایتخت در شهر استانبول ترکیه برگزار شود و طبق معمول اتفاقی نیفتاد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال هم در رابطه با انجام دیدار پرسپولیس و استقلال در دوحه قطر اظهار کرد: خبری مبنی بر برگزاری دیدار تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال در قطر یا کشور دیگر گمانه‌زنی رسانه‌ها بوده زیرا دو روز پیش ملاقاتی با رئیس فدراسیون فوتبال قطر داشتیم. درخصوص بازی‌های همه‌جانبه، رفت‌وآمد باشگاه‌ها و برپایی اردوی باشگاه‌های ایرانی در قطر صحبت‌ها انجام شد و بر همین اساس، این گمانه‌زنی به وجود آمد. بازی دربی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و مشکلی در این زمینه برای اداره آن وجود ندارد.

تکرار تاریخ پس از گذشت ۶ سال

بیستم تیرماه سال ۱۳۹۶ بود که یک شایعه عجیب فوتبال ایران را به‌خود معطوف کرد. در آن‌زمان اسپانسر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در خبری عجیب و جنجالی اعلام کرد قرار است این دو تیم در تاریخ بیست‌وپنجم تیرماه در کشور آلمان به مصاف هم بروند. ضمن اینکه چندین‌بار هم محل انجام آن‌بازی عوض شد و با اعلام مسئولان برگزاری عنوان شد که این دیدار در شهر بیله‌فلد آلمان که مرکز ایالت نرد راین وستفالن است، برگزار می‌شود. حتی گفته شده بود مسئولان برگزاری این دیدار کارهای انجام رزرو ورزشگاه را انجام داده و حتی پول هم به حساب طرف آلمانی ریخته‌اند.

مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران/ بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

به این ترتیب شایعه‌ای درباره هشتادوپنجمین دربی پایتخت به‌وجود آمد که قرار است در ورزشگاه شوکو آره‌نا یا همان بیله‌فلدر آلم برگزار شود. بر اساس اخباری که در آن تاریخ بیرون آمد، به‌طور رسمی اعلام شد تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ساعت ۲۲ روز بیست‌وپنجم تیرماه در این استادیوم به میدان می‌روند و کارهای نهایی انجام این بازی در کشور آلمان هم صورت گرفته بود.

دروغی که راست نبود!

اسپانسر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال که مشترک هم بود اعتقاد داشت تماشاگران ایرانی استقبال خوبی از این بازی خواهند داشت و به‌همین دلیل گفته می‌شد شاید یک دیدار دیگر به جز این بازی در اروپا بین این دو تیم برگزار شود. با این وجود، برخلاف اینکه در جهت انجام این بازی کارهای زیادی انجام شد، اما هرچه به زمان بازی نزدیک‌تر شدیم، معلوم شد که هماهنگی‌ها آن‌طور که باید باشد، نبوده است و برگزار شدن دربی شماره ۸۵ پایتخت در آلمان، به‌جای واقعیت به یک رؤیا شبیه شد و در نهایت پلیس آلمان نیز اجازه برپایی دیدار پرسپولیس و استقلال در این کشور را صادر نکرد. البته پس از گذشت شش سال هنوز مشخص نیست واقعاً پلیس آلمان مانع برگزاری دربی پایتخت در این کشور شد یا به‌طور کلی چنین دروغی راست نبوده است!

دلایلی از مزایای برگزاری دربی پایتخت خارج از مرزهای ایران

اکنون با توجه به صحبت‌های عجیبی که درباره انجام بازی پرسپولیس و استقلال در خارج از ایران به میان آمد و پیشینه‌ای که درباره برگزاری دربی در آلمان داشته است، آن را مورد تحلیل و بررسی دقیق‌تری قرار داد. آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود قرار بر این بوده است در صورت فراهم نشدن حضور تماشاگران به‌خصوص بانوان طرفدار سرخابی در ورزشگاه آزادی برای دربی ۱۰۲ پایتخت، بهتر است این مسابقه در کشور میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲ با حضور تماشاگران، طبق پروتکل فیفا و استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی یا همان VAR برگزار شود که درآمدهای مناسبی نیز برای هر دو تیم به‌همراه داشته باشد.

مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران/ بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

همچنین جنبه مالی و اقتصادی این اتفاق هم می‌توانست حائز اهمیت باشد چرا که پرسپولیس و استقلال قرض و بدهی‌های زیادی دارند و احکام معلق فیفا و جرایم میلیون دلاری شرایط را برای آن‌ها سخت کرده است. ضمن اینکه فروش حق‌پخشِ یکی از جذاب‌ترین مسابقات فوتبال باشگاهی در آسیا که در رده‌بندی جهانی هم دارای جایگاه خوبی است، می‌توانست بخش کوچکی از مشکلات استقلال و پرسپولیس را رفع کند و بلیت‌فروشی در حرفه‌ای‌ترین حالت ممکن انجام شود تا هزینه آن تمام و کمال داخل جیب سرخابی‌ها برود.

سود میلیون‌دلاری سرخابی‌ها از لاکچری‌ترین دربی ایرانی تاریخ

تبلیغات محیطی هم به سازمان لیگ نمی‌رسید و مستقیم بین سرخابی‌ها تقسیم می‌شد و درآمد خیلی‌خوب از بلیت‌فروشی که گفته می‌شد رقم آن قرار بوده ۱۰۰ دلار باشد هم بخشی از مشکلات ارزی دو تیم را رفع می‌کرد. علاوه‌بر همه این‌ها، دوربین‌های قدیمی و فرسوده صداوسیما هم دیگر در کار نبود و دربی پایتخت برای نخستین‌بار به‌صورت HD پخش می‌شد تا سرخابی‌ها از حق بلیت‌فروشی، تابلوهای تبلیغاتی کنار زمین، فروش پیراهن و پرچم و سیگنال تصویری و.. میلیون‌ها دلار سود به جیب بزنند.

نابودیِ کمترین حق مردم عادی از تحقق یک شایعه

البته سود کلان سرخابی‌ها از انجام دربی پایتخت در قطر و سایر کشورها فقط یک‌سمت این ماجراست و چنین اتفاقی به نابودی کوچک‌ترین رویاهای مردم ایران تبدیل می‌شد. تماشاگران عاشق فوتبال که برای دیدن جذاب‌ترین رقابت فوتبال داخلی همواره هزار کیلومتر را طی می‌کنند و به عشق دیدن شهرآورد پایتخت، شبانه بیرون ورزشگاه می‌خوابیدند، از تماشای این بازی بزرگ و مهم محروم می‌شدند و طبقه محروم و قشر ضعیف جامعه یکی دیگر از تفریحات نسبتاً ارزان خود را از دست می‌دادند.

مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران/ بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

چرا که به‌طور قطع پول بلیت هواپیما، دریافت ویزا، رزرو هتل در دوحه و زندگی برای یکی دو روز در کشورهای خارجی با حقوقی که یک کارمند در عرض چند سال دریافت می‌کند برابر و حتی بعضاً بیشتر است و پرداخت آن در توان مردم عادی نیست. در آن صورت، تماشای دیدار پرسپولیس و استقلال برای از ما بهتران می‌شد. ضمن اینکه سفر عادی به کشورهای آسیایی هم دیگر فقط برای ثروتمندان شده چه برسد به اینکه یک هوادار ساده بخواهد دربی پایتخت را کیلومترها خارج از کشور خود تماشا کند و هزینه‌ها به‌مراتب سنگین‌تر خواهد شد.

چه‌خوب که اعتبار فوتبال ایران قربانی نشد

علاوه‌بر چنین موضوع مهم و قابل‌اهمیتی، چنانچه یک بازی مهم داخلی در کشورهای همسایه برگزار شود وجهه فوتبال ایران در آسیا و کل جهان هم زیر سوال می‌رود و همه مردم که با سیلی صورت خود را در مواجه به سایر کشورها سرخ نگه می‌دارند دیگر اعتباری نخواهند شد. چرا که قطعاً برای مردم سایر کشورها و حکومت آن‌ها سوال می‌شود مگر دولت ایران نمی‌تواند موانع را برطرف کرده و محیطی مناسب و در شأن مردم ایران برای لذت بردن از ورزش بسازد؟ باز هم جای شکر آن باقی‌ست که برگزاری دربی پایتخت در کشور قطر در کمتر از ۲۴ ساعت به‌طور کل تکذیب شد تا یکی از تنها دلخوشی‌های مردم سر جای خود باقی بماند.

ما ماندیم و ورزشگاه مخروبه آزادی

البته مسئله اصلی همچنان برپاست و آن‌هم در خصوص ورزشگاه آزادی است که در سال‌های اخیر بدون «تعمیر و نگهداری» فقط «استفاده» می‌شد، اما پیش از شروع فصل بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر مرمت و بازسازی آن به‌طور وسیع آغاز شد تا طبقه دوم ورزشگاه آزادی و بخش‌های عمده‌ای از طبقه اول تخریب و آماده بازسازی کامل شود و در عمل طبقه دوم بدون استفاده شود و طبقه اول هم نصف‌ونیمه در اختیار تماشاگران قرار گیرد و به‌طور قطع دربی پایتخت نمی‌تواند در فصل جاری با شور و هیجان قبلی به‌انجام برسد و شاید کمتر از ۱۵ هزار تماشاگر بتوانند از آن دیدن کنند.

مرور همه دربی‌های خارج از پایتخت و ایران/ بار کجی که برای دومین بار به مقصد نرسید!

حال که این همه نکته به میان آمد بد نیست به دیدارهای پرسپولیس و استقلال که در ورزشگاهی غیر از آزادی انجام شده است، نگاهی بیندازیم. ورزشگاه امجدیه ۱۷ بار از دربی میزبانی کرده که استقلال صاحب هشت پیروزی شده و پرسپولیس نیز سه بار دربی را به نفع خود به پایان رسانده و بقیه بازی‌ها نیز با تساوی به پایان رسیده است. همچنین دو ورزشگاه یادگار امام تبریز و آزادی بندرعباس نیز هرکدام یک بار میزبان دربی پایتخت بوده‌اند، اما هیچ‌گاه این بازی مهم و پرطرفدار در خارج از مرزهای ایران برگزار نشده است.

کد خبر 685975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.