آزمایش نخستین قطار ریلی مغناطیسی جهان در لهستان

یک استارت‌آپ لهستانی نخستین قطار ریلی مغناطیسی جهان را مورد آزمایش قرار داد که امکان استفاده از زیرساخت‌های موجود را تنها با کمی تغییرات جزئی فراهم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، لهستان یک خط راه‌آهن ۷۲۰ متری را در شهر نوا سرزینا خود به‌عنوان محل آزمایش نخستین قطار ریلی مغناطیسی جهان با عنوان مَگریل (MagRail) بسترسازی کرد. این فناوری که توسط یک استارت‌آپ لهستانی توسعه یافته است، به قطارها این امکان را می‌دهد که با کمی فاصله از سطح ریل حرکت کنند، چنین قابلیتی باعث می‌شود که قطارها با سرعت بیشتری حرکت کنند. طبق محاسبه‌ها قطار ریلی مغناطیسی مگریل پتانسیل رسیدن سرعت به ۵۵۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

توسعه فناوری مگریل پس از حدود سه سال و نیم تحقیق و بررسی امکان‌پذیر شد و قرار است در طولانی‌ترین مسیر آزمایش شناور مغناطیسی غیرفعال اروپا مورد آزمون قرار گیرد.

قابلیت شناور شدن قطارهای جدید، فناوری مگریل را شبیه به قطارهای سریع‌السیر مگلو (جاذبه مغناطیسی) می‌کند که در حال حاضر در ژاپن و کره جنوبی مورد استفاده قرار دارد، با این حال تفاوت عمده موجود میان دو فناوری این است که - قطارهای مگریل می‌توانند از زیرساخت‌های راه آهن موجود استفاده کنند این امر تفاوت زیادی از نظر هزینه ایجاد می‌کند.

هدف مهندسان لهستانی از آزمایش فناوری قطارهای ریلی مغناطیسی مگریل این است که ثابت کنند توسعه یک قطار شناور برای حرکت روی ریل‌های سنتی موجود وجود دارد و لزوماً نیازی نیست برای بهبود سرعت قطارها به صرف هزینه‌های هنگفت برای جایگزینی ریل‌ها اقدام کرد.

سرعت قطارهای آزمایشی مگریل با طول شش متر و وزن دو تن، در طول آزمایشات در مسیر تعیین‌شده به سرعت ۱۳۵ کیلومتر در ساعت رسید. این قطارها پس از رسیدن سرعت به ۷۰ کیلومتر در ساعت معلق شد و تنها در یازده ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید، با این حال به‌منظور سازگاری با قطارهای جدید، لازم است در مسیرهای ریلی اصلاحات جزئی انجام گیرد.

لهستان فناوری مگریل را حلقه گمشده بین زیرساخت‌های راه آهن موجود و سیستم‌های راه‌آهن دیجیتال جدید معرفی و خاطرنشان کرد که هزینه اعمال این تغییرات به طور کلی بسیار ارزان‌تر از جایگزینی ریل‌ها و قطارها با انواع قطارهای مگلو خواهد بود و به تلاش کمتری نسبت به ایجاد زیرساخت‌های کاملاً جدید از نو نیاز دارد. به این ترتیب قطارهای سنتی و وسایل نقلیه‌ای که قرار است به‌صورت مغناطیسی شناور شوند، هر دو می‌توانند از یک مسیر راه‌آهن واحد استفاده کنند.

استارت‌آپ یادشده با هدف بهبود کارایی و ظرفیت مگریل‌ها پیش از تجاری‌سازی اولین نسخه آن‌ها برای حمل‌ونقل بار در سال ۲۰۲۴، در کنار ادامه بررسی‌ها برای توسعه مگریل‌ها برای شناورسازی، به تحقیق روی کاربردهای مختلف این فناوری نیز ادامه خواهد داد.

کد خبر 685847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.