باشگاه‌های صنعتی براساس بودجه مصوب پیش می‌روند/ قانون سقف قرارداد یک ایده من درآوردی است

مدیر عامل سابق ذوب‌آهن گفت: اینکه یک مبلغ مشخص برای تمام باشگاه‌ها در نظر گرفته شود یک کار من درآوردی است که در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود؛ در اروپا نیز رعایت توازن مالی وجود دارد اما به این شیوه است که هر باشگاه براساس درآمد خود اجازه هزینه کردن دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتبال سپاهان در این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر موفق به کسب ۱۲ امتیاز از مجموع چهار بازی شده و شاید بتوان گفت نسبت به سایر مدعیان عملکرد بهتری از خود ارائه داده است.
طلایی پوشان باوجود عملکرد مناسب در هفته‌های اخیر با حواشی متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بارز ترین آن‌ها شکایت تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتور و پیکان به دلیل نقض قانون سقف قرارداد توسط سپاهان است چراکه آن‌ها معتقد هستند مدیران این باشگاه با شیوه‌های مختلف قانون سقف قرارداد را دور زده‌اند.
علی خطیر مدیرعامل استقلال نیز اخیراً در گفت‌وگویی اظهارات تندی نسبت به خرید و عملکرد باشگاه‌های صنعتی همچون سپاهان داشت و علاوه برآن معتقد بود طلایی پوشان برای خرید بازیکن قانون سقف قرارداد را نقض کرده‌اند و به دلیل این تخلف باید تمام جدال‌های شاگردان مورایس با نتیجه سه بر صفر به سود رقبا به پایان برسد.
از سوی دیگر خبرنگار ایمنا در روزهای گذشته گفت‌وگویی با رسول باختر حقوقدان ورزشی کشورمان داشت اما اظهارات این حقوقدان رنگ‌وبویی از تخلف قطعی طلایی پوشان نداشت.
با این حال درخصوص وضعیت شکایت رقبای سپاهان و آیا اینکه مدیران باشگاه اصفهانی دچار تخلف شده‌اند یا نه گفت‌وگویی با مجتبی فریدونی مدیرعامل سابق باشگاه ذوب‌آهن داشته‌ایم که مشروح آن‌را در ادامه می‌خوانید.

در اروپا قانون رعایت توازن مالی وجود دارد

مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص قانون سقف قرداد باشگاه‌های ورزشی اظهار کرد: با اینکه به وضعیت مدارک مالی سپاهان آگاه نیستم اما به طور کلی وضع چنین قانونی اشتباه است؛ اینکه یک مبلغ مشخص برای تمام باشگاه‌ها در نظر گرفته شود یک کار من درآوردی است که در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود؛ در اروپا نیز رعایت توازن مالی وجود دارد اما به این شیوه است که هر باشگاه براساس درآمد خود اجازه هزینه کردن دارد، از سوی دیگر نسبتی را مشخص می‌کنند و می‌گویند برای مثال هفتاد درصد از این درآمد می‌تواند صرف پرداخت دستمزد شود.

وی افزود: درصورتی که در کشورما گفته‌اند همه تیم‌ها به یک‌میزان می‌توانند هزینه کنند یعنی باشگاهی همچون سپاهان که وابسته به فولاد مبارکه است و نزدیک به ۹۵ هزار میلیارد سوددهی دارد باید با یک باشگاه همچون پیکان به یک مقدار هزینه کند و این موضوع با عقل جور در نمی‌آید چراکه منابع درآمدی تیم‌ها متفاوت است و همین تفاوت زیبایی دارد، سقف قرارداد یعنی در یک مسابقه اتومبیل‌رانی شرکت کنندگان با یک ماشین خاص شرکت کنند که جذابیتی هم ندارد.

فکر نمی‌کنم از سپاهان امتیاز کسر شود

مدیر عامل سابق باشگاه ذوب‌آهن پیرامون شکایت رقبای سپاهان از این تیم گفت: همانگونه که گفتم اطلاع از قراردادهای سپاهان ندارم و کمیته انضباطی باید در این خصوص تصمیم گیری کند اما در قوانین انضباطی و آئین نامه فیفا موردی در خصوص اینکه اگر تیمی بیشتر از سقف قرارداد هزینه کند باید تمام دیدارهای آن سه بر صفر شود وجود ندارد؛ این جریمه برای جعل بازیکنان یا موارد مشابه است؛ در قوانین فیرپلی مالی اروپا نیز اگر تیمی سقف را رعایت نکند با جریمه‌هایی همچون کاهش سهمیه‌های لیست یا محدودیت مالی برای فصل بعد مواجه می‌شود که آن‌هم شرایط ویژه خود را دارد.

فریدونی ادامه داد: در ایران نیز تا جایی که اطلاع دارم قانونی درخصوص سه بر صفر شدن نتایج یک تیم در صورتی که بیشتر از سقف قرارداد هزینه کند وجود ندارد و در ماده ۵۱ که شاکیان سپاهان به آن استناد کرده‌اند نیز مجازات مستقیمی برای آن در نظر گرفته نشده است و صحبت‌های مهدی تاج بعید به نظر می‌رسید.

تمام باشگاه‌های صنعتی مطابق با بودجه مصوب جلو می‌روند

وی با اشاره به رای فیفا یا CAS نیز تصریح کرد: قانون سقف بودجه امسال وضع شده و در آئین نامه انضباطی مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است؛ امسال نیز اگر مجازاتی برای این موضوع وجود داشت باید در همان دستورالعمل ابتدایی ذکر می‌شد و باید دید استنباط کمیته انضباطی چه خواهد بود.

فریدونی افزود: فیفا و CAS در مرحله اول به قوانین و مقررات ایران نگاه می‌کنند و در صورتی که مجازاتی برای آن در نظر گرفته شده باشد تایید می‌کنند اما اگر مبهم یا مسکوت باشد براساس قوانین فیفا رای صادر می‌شود.

مدیر عامل سابق باشگاه ذوب‌آهن پیرامون اظهارات علی خطیر علیه تیم‌های صنعتی بیان کرد: اظهارات مدیر عامل استقلال اشتباه بود سپاهان ۱۷ درصد سقف دولتی دارد، سرخابی‌های پایتخت ۹۰ درصد دولتی هستند و این دو مورد با یکدیگر تفاوت دارد؛ بودجه تیم‌های صنعتی در مجمع عمومی شرکت‌های مادر یا هلدینگ مصوب می‌شود و آنجا نیز دولت به میزان سهم خود نماینده و حق مخالفت دارد؛ بنابراین بودجه باشگاه‌های صنعتی در مجمع عمومی تصویب و براساس آن هزینه می‌شود.

کد خبر 685509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.