یک‌چهارم جمعیت شهر اصفهان مهاجر هستند / پیگیر قانون‌مند شدن فرایند مهاجرت هستیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه حدود یک‌چهارم جمعیت این کلان‌شهر مهاجر هستند، گفت: اگر فرایند مهاجرپذیری بر اساس قاعده و قانون باشد، شهر مقصد می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر، پذیرای مهاجران برای ارائه خدمات باشد.

محمد نورصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فرایند قانون‌مند شدن روند مهاجرت به شهر اصفهان از ایده تا اجرا اظهار کرد: از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری و آغاز به‌کار دوره جدید شورای اسلامی شهر اصفهان، بر این موضوع تاکید داشتیم که مهاجرت و جابه‌جایی جمعیت در ابعاد داخلی و خارجی، تابع هیچ قانون خاصی نیست.

وی با بیان اینکه اگر بخشی از جمعیت یک شهر تصمیم گرفتند به دلایلی نقل مکان به شهر اصفهان داشته باشند، هیچ قاعده مشخص و ضابطه خاص قانونی نخواهد داشت، گفت: این روند و فرایند موجب شده است که امروز حدود یک‌چهارم جمعیت شهر اصفهان، مهاجر باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این موضوع زیرساخت‌های شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مشکلات متعددی همچون کم‌آبی یا آلودگی هوا را تشدید می‌کند.

امیدواریم قانون جامع و کاملی در کشور برای موضوع قانون‌مند کردن فرایند مهاجرت به شهرها تهیه و اجرا شود تا مهاجرت افراد مختلف به شهرهای بزرگ کشور قانون‌مند شود.

وی افزود: البته این به آن معنی هم نیست که بنا به ضرورت‌هایی که پیش می‌آید، جمعیت نتواند از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر مهاجرت کند، بلکه به آن معنا است که روند مهاجرت باید طبق ضابطه و قانونی مشخص صورت گیرد تا بر اساس ظرفیت‌های شهر مقصد مدیریت شود.

نورصالحی ادامه داد: موضوع قانون‌مند کردن فرایند مهاجرت جمعیتی را ابتدای فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر از روش‌های مختلفی همچون گفت‌وگو با نمایندگان مجلس پیگیری کردیم و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به‌صورت خاص بر این موضوع تمرکز کرد تا مجموعه قواعد و قوانین مرتبط با این موضوع را در سایر کشورها و شهرهای جهان بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این موضوع مرتبط بوده است، گفت: اطلاع پیدا کرده‌ایم که پیش‌نویسی در این رابطه در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مطرح و درباره آن گفت‌وگو می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون جامع و کاملی در کشور برای قانون‌مند کردن فرایند مهاجرت به شهرها تهیه و اجرا شود تا مهاجرت افراد مختلف به شهرهای بزرگ کشور به شکل قانون‌مند باشد و دیگر شاهد حجم زیاد آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت بی‌رویه به این شهرها نباشیم.

وی افزود: حضور و اسکان جمعیت زیاد مهاجران در حاشیه شهرها، تبعیت نکردن از قوانین شهرسازی، ساخت‌وسازهای خلاف و پاسخگو نبودن زیرساخت‌های شهری به مطالبات شهروندان از مهم‌ترین مشکلات ناشی از مهاجرت بی‌رویه است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: اگر فرایند مهاجرپذیری بر اساس قاعده و قانون باشد، شهر مقصد می‌تواند با برنامه‌ریزی بهتر، پذیرای مهاجران برای ارائه خدمت باشد یا دولت‌ها با جبران کمبودها در شهرهای مبدا، مانع مهاجرت افراد به دیگر نقاط خواهند شد.

کد خبر 684585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.