دغدغه رهبر انقلاب درباره بانکداری اسلامی تا امروز تحقق نیافته است

امام جمعه شهرستان نائین گفت: دغدغه مهم اجرای قانون بانکداری اسلامی بارها و بارها در سالیان متمادی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده و از مسئولان نیز مطالبه کردند، اما تا امروز این مهم تحقق نیافته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد مطهرخو ظهر امروز _جمعه، دهم شهریورماه_ در نماز جمعه شهرستان نائین ضمن تبریک روز بانکداری اسلامی، بهورز، تعاون و مشارکت و پدافند هوایی، اظهار کرد: از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد، مسئله بانک‌ها و اصلاح رویکرد بانک‌ها به سمت بانکداری اسلامی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۸ می‌فرمایند که اگر ما در زمینه اقتصادی و در زمینه تشکیلات اداری هم توصیه اسلام را دقیقاً عمل می‌کردیم، یقیناً وضعمان بهتر از این بود و ما بانک بدون ربا و اسلامی را در اواخر حیات مبارک امام خمینی (ره) به صورت ناقص راه انداختیم و امیدواریم دولت‌ها بتوانند بانک اسلامی بدون ربا را به صورت کامل اجرا کنند.

امام جمعه شهرستان نائین گفت: این دغدغه مهم بارها و بارها در سالیان متمادی توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شده و از مسئولان نیز مطالبه کردند، اما تا امروز این مهم تحقق نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: این پیگیری توسط رهبر معظم انقلاب به صورت خصوصی و عمومی بیان شده که مردم نیز این موضوع مهم را به صورت عمومی مطالبه کنند، چرا که رهبری جامعه به دنبال محقق شدن احکام اسلام و احکام الهی در سطح جامعه است.

مطهرخو افزود: تکلیف افرادی که امروز در دستگاه بانکی کشور مشغول خدمت هستند این است که با هماهنگی ارگان‌های فرهنگی و فکری مانند دانشگاه، بانکداری اسلامی را تا تحقق کامل آن دنبال کنند.

وی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با دولت مردان به مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: در این دیدار رهبر معظم انقلاب از بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در برخی عرصه‌ها مانند سیاست خارجی، مردمی بودن دولت، اقدامات زیربنایی و رشد شاخص‌های کلان اقتصادی ابراز رضایت کردند.

امام جمعه نائین ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، دولت مردان را به توجه بیشتر به مسئله اقتصاد و فرهنگ و شعار سال یعنی رشد تولید توصیه کردند و مشکلات معیشتی مانند گرانی مسکن و اجاره خانه را باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن زحمات و اقدامات خوب دولت عنوان کردند.

وی ادامه داد: کارهای فراوانی در این دولت انجام شده، اما آن‌گونه که باید به جامعه منعکس نشده است و بسیاری از مردم خبر ندارند که چه اتفاقات بزرگی در این دولت رقم خورده است و این موضوع مهم نیز مورد تاکید رهبری در این دیدار بود.

مطهرخو افزود: از جمله کارهای بزرگ این دولت می‌توان به رشد چهار درصدی تولید، کاهش نرخ بیکاری، رونق بی‌سابقه تجارت کشور، افزایش تولید نفت و گاز، افزایش ۱۵ هزار تخت بیمارستانی، پوشش فراگیر بیمه سلامت، افزایش ۵۹ درصدی مدال‌آوری جوانان در عرصه ورزشی، حضور و عضویت در ائتلاف‌های جهانی و موارد بسیار دیگر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تا رفع مشکلات و کارآمد شدن کامل نظام، مسئولان باید مجاهدانه و شبانه‌روزی کار کنند، گفت: گاهی یک نظام کارآمد است، اما مردم در آن احساس ناکارآمدی می‌کنند و احساس ناکارآمدی از میزان واقعی آن بالاتر است و دشمن روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرده است، البته در واقعیت در برخی عرصه‌ها کارآمدی داریم، اما در برخی حوزه‌ها کارآمدی مناسب نداشته‌ایم.

امام جمعه نائین با بیان اینکه شاخص در بحث کارآمدی و ناکارآمدی، رشد و پیشرفت است، گفت: اولین شاخص از منظر رضایت مردم، دستیابی نسبی به اهداف کلان و متعالی مانند استقلال فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی و همبستگی ملی است.

وی ادامه داد: برقراری ثبات، آرامش و امینت همه‌جانبه، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی به معنای ارتقای رضایت، اعتماد، امید و مشارکت مردم در امور اجتماعی شاخص‌های دوم و سوم هستند.

مطهرخو در ادامه گفت: رفاه و تأمین همگانی به معنای درآمد سرانه متناسب با قدرت خرید، برخورداری از امکانات شغل، مسکن و بازنشستگی، شاخص چهارم و کاهش اختلاف، تنش‌ها و افزایش همگرایی بین گروه‌های مختلف جامعه شاخص پنجم است که در این زمینه‌ها ضعف داریم.

وی ادامه داد: افزایش جامعه‌پذیری و احساس تعدد اجتماعی در میان مردم، کاهش فساد اداری، سیاسی و اجتماعی با شعار پیشگیری مقدم بر پیگیری از شاخص‌های ششم و هفتم است.

امام جمعه نائین تاکید کرد: کاهش شکایات، درگیری‌ها، اعتراض‌ها و آشوب‌ها در جامعه، کاهش جرایم و در آخر افزایش دین داری و ارتقا فرهنگی دینی، ۱۰ شاخص کارآمدی و ناکارآمدی از منظر رضایت مردم است.

وی گفت: باید منصفانه و فارغ از فضاسازی مسموم رسانه‌های معاند خارجی و رسانه‌های منافق داخلی، کارآمدی نظام را بسنجیم و با تفکیک این سنجش، فضای فکری جامعه را به سمت و نفع جبهه انقلاب ببریم.

کد خبر 684383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.