تمجیدها و توصیه‌ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب در دیدار اعضای هیئت دولت

کارهای زیربنایی، رشد شاخص‌های کلان اقتصادی و سیاست خارجی از جمله مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیئت دولت بود که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای داشت که ضمن واکاوی این سه محور، به رصد و بررسی آن پرداخته‌ایم.

به گزارش ایمنا، دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان دولت سیزدهم روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، در سالگرد ترور شهیدان رجایی و باهنر و به مناسبت هفته دولت برگزار شد. این جلسه در حالی آغاز شد که حدیثی از امام علی (ع) بر صدر مجلس نقش بسته بود: «در راه خدا آنگونه که شایسته است تلاش کن و هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد.»

سخنرانی رهبر انقلاب در این دیدار، دو محور عمده داشت؛ تمجیدها و توصیه‌ها

حضرت آیت الله خامنه‌ای از در اوایل سخنرانی خود، جمله‌ای گفتند که بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌ای داشت و آن جمله، بحث تمجید از اقدامات دولت، در کنار حمایت همیشگی رهبری از دولت‌های مختلف بود. ایشان در این باره فرمودند: «همه دولت‌ها مستحقّ این کمک همه‌جانبه هستند و ما به همه دولت‌ها کمک کردیم. لیکن در مورد این دولت، علاوه‌ی بر کمک، بنده با نگاه به این دوساله می‌خواهم تمجید هم بکنم.»

سپس در ادامه به ذکر این نکته پرداختند که علت این تمجید، منعکس نشدن اقدامات خوب دولت در ذهن مردم است و در واقع رهبری به این طریق، ضعف دستگاه رسانه‌ای دولت در بیان شفاف دستاوردها و اقدامات را متذکر شدند.

محور تمجید از اقدامات دولت، چند بخش عمده را در بر می‌گرفت که اولین آن بخش اقتصادی بود. آیت‌الله خامنه‌ای در رابطه با رشد تعداد قابل توجهی از شاخص‌های اقتصاد کلان، از جمله افزایش رشد سرمایه‌گذاری، رشد صادرات کالا، رشد قابل توجه تولید محصولات پتروشیمی و تقویت نظام مالیاتی این مسئله را نشانه تغییرات مثبت دانستند اما در ادامه به این نکته مهم اشاره کردند که برای تأثیر مسائل مربوط به اقتصاد کلان در معیشت و زندگی مردم، نیاز به زمان است، اما نباید فراموش کرد که «طبیعت بعضی از دولت‌ها این است که فردا را قربانی امروز می‌کنند؛ این دولت این کار را نکرده؛ کارهای بزرگ و زیربنایی را انجام داده که اثرش ممکن است امروز به‌طور کامل ظاهر نشود، اما بالاخره ظاهر خواهد شد.»

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

ایشان در ادامه با بیان اینکه مشکلات معیشتی امروز مردم و گرانی‌ها، مانند غباری جلوی کارهای اساسی را می‌گیرد، تاکید کردند که نیاز است فکر جدی و عاجلی برای حل این مشکلات صورت گیرد.

بخش دوم فرمایشات رهبر انقلاب، مربوط به اقدامات خوب دولت در زمینه مدیریتی بود که تمجید ایشان را در پی داشت، معظم‌له در این رابطه فرمودند: «ارتباط نزدیک و متواضعانه و صمیمی با مردم خیلی مهم است. ما حق نداریم با مردم از جایگاه استعلا و استکبار برخورد کنیم و حرف بزنیم، ما کسی نیستیم، آنچه هست متعلّق به مردم است. اگر شأنی، شغلی، مقامی هم به ما داده شده، اولاً مردم داده‌اند، ثانیاً داده شده برای اینکه به مردم خدمت کنیم. ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، به‌خصوص شخص آقای رئیس‌جمهور، برای من چشمگیر است و چیز مهم و قابل توجهی است.»

بخش بعدی که با عملکرد خوب دولتمردان رضایت رهبر انقلاب را جلب کرده بود، تحرکات دولت در زمینه سیاست خارجی بود. ایشان در تأیید رویکرد دستگاه دیپلماسی فرمودند: «این سیاستی که شما اتخاذ کرده‌اید که عبارت است از ارتباط با همسایگان، بسیار سیاست خوبی است، این را باید دنبال کرد. ما باید با هیچیک از همسایگانمان مناقشه نداشته باشیم.»

ایشان همچنین با اشاره به عضویت ایران در دو پیمان مهم بین‌المللی شانگهای و بریکس در فاصله‌ی کوتاه، افزودند: «این نه فقط برای کشور مفید است، بلکه حکایت از یک حقایقی و واقعیاتی هم می‌کند. کشورهای دنیا عاشق چشم و ابروی کسی نیستند که بگویند آقا شما بفرمایید اینجا عضو بشوید؛ یک محاسبه‌ای دارند که این حرف را می‌زنند. این محاسبه خیلی مهم است و نشان‌دهنده این است که کشور در وضعی قرار دارد که مشترکان و مؤسسان این پیمان‌های بین‌المللی راغبند و بلکه گاهی مصرند که کشور عزیزمان جزو آنها بشود.»

مقام معظم رهبری در انتهای این بخش از سخنان خود توصیه کردند آنچه در کارکردهای دولت وجود دارد که می‌تواند مردم را خوشحال کند به مردم منتقل کنید.

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

در ادامه، رهبر انقلاب در محور دوم سخنان خود به بیان توصیه‌ها و تذکرات خود خطاب به بخش‌های مختلف دولت پرداختند و اولویت اصلی کشور را اقتصاد و فرهنگ دانستند و بار دیگر به لزوم مهار تورم و افزایش تولید، متناسب با شعار سال، پرداختند. «مهم‌ترین کاری که برای مهار تورّم می‌شود انجام داد این است که ما تولید کشور را بتوانیم بالا ببریم و افزایش بدهیم. پس تولید شد محور. دو نکته اینجا وجود دارد: یکی اینکه ما حمایت کنیم، دوّم اینکه موانع سر راه را برداریم.»

توصیه دیگر ایشان این بود که تجارت در کشور پشتیبان تولید باشد و در همین راستا، نیاز است تمرکز مسئولان بر صادرات محصولات داخلی و جذب سرمایه خارجی باشد.

رهبر انقلاب در ادامه با اشاره به اهمیت مسئله عدالت و کاهش فاصله اقتصادی، به مسئولان توصیه کردند که در همه کارها و تصمیمات اقتصادی خود تأثیر اقدامات مختلف را بر این دو مقوله در نظر بگیرند.

سپس تاکید کردند: «مسئله معیشت خیلی مهم است. عرض کردم وقتی که مشکلاتی در باب معیشت به وجود می‌آید، مثل همین گرانیِ خانه و اجاره‌خانه و مانند اینها که خب یک عده‌ای را واقعاً مستأصل می‌کند، همه‌ی کارهای خوبی که شما می‌کنید تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد؛ یعنی همه‌ اقدامات مثبتی که با این زحمت انجام می‌گیرد، با مشکلات در معیشت مردم از چشم‌ها دور می‌ماند؛ واقعاً حیف است.»

ایشان هدف عمده تحریم‌ها را گروگان گرفتن معیشت مردم دانستند و از مسئولان خواستند برای خنثی کردن تحریم‌ها تمام تلاش خود را به کار ببندند. «برای رفع تحریم مذاکراتی می‌شود، آنها به جای خود محفوظ و کارهای درستی هم هست، اما در کنار آن باید خط موازی عبارت باشد از خنثی کردن تحریم‌ها. یکی از مهم‌ترین شاخص‌های خنثی کردن تحریم‌ها هم یقیناً این است که تورم را کاهش بدهید؛ یعنی تلاش بشود روی کاهش رشد تورم. حالا این مقداری که گفته شد که تورم از فلان مقدار درصد به فلان مقدار رسیده، خوب است اما کافی نیست.»

آیت‌الله خامنه‌ای پس از ذکر نکاتی درباره لزوم تعامل با دنیا و توجه به کشورهای غیر غربی، به دولت توصیه کردند روحیه مردمی خود را حفظ کند و از گفت‌وگو با نخبگان و حضور روشنگرانه در فضای دانشگاه‌ها غافل نشود. رهبر انقلاب همچنین از دولت خواستند اقدامات خود را با پیوست تبلیغی همراه کند تا ابعاد مختلف آن برای مردم تبیین شود و در آماردهی‌ها از دقت و تأمل و خرد جمعی استفاده کند.

ایشان در انتها با اشاره ضمنی به حدیث درج شده از امام علی (ع) در صدر مجلس گفتند: «به جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفته‌اید، تصمیم درستی است، یک عده خوششان نمی‌آید، جنجال می‌کنند، حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید می‌کنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده و اندیشیده‌ای است و روی فکر تصمیم‌گیری شده، اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید. کار را با فکر انجام بدهید، اندیشیده و سنجیده انجام بدهید، وقتی که تصمیم گرفتید، فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی الله؛ به خدا توکل کنید، گام‌هایتان را محکم بردارید.»

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

واکنش‌ها به دیدار اعضای دولت با رهبر معظم انقلاب

سخنرانی و تأکیدات مهم آیت الله خامنه‌ای در دیدار با مسئولین دولت، در شبانه روز گذشته با واکنش‌های متعدد شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در فضای مجازی همراه بود که در ادامه به بازنشر تعدادی از آنها می‌پردازیم.

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

تمجیدها و توصیه ها؛ بازتاب سخنان رهبر انقلاب

کد خبر 684091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.