نقش هوش مصنوعی در حوزه چشم‌پزشکی چیست؟

مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌تواند به سوالات چشم‌پزشکی نوشته شده توسط بیماران پاسخ دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعه‌ای که در مجله JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می‌دهد که مدل‌های زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند ChatGPT می‌تواند به سوالات چشم‌پزشکی نوشته شده توسط بیماران پاسخ دهد، این فناوری معمولاً قادر است پاسخ‌های مناسبی ارائه کند.

گروهی از دانشمندان دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا به منظور بررسی صحت و دقت این فناوری، توصیه‌های چشم‌پزشکی ارائه شده توسط یک ربات گفت‌وگو را با توصیه‌های کتبی پزشکان مقایسه کردند.

به این منظور از هشت پزشک درخواست شد پاسخ‌های ارائه شده توسط ChatGPT و پاسخ‌های چشم‌پزشکان بررسی و مقایسه کنند.

آن‌ها متوجه شدند که هوش مصنوعی موفق شده است در زمینه پزشکی نقش چشمگیری داشته باشد و پاسخ‌های مناسبی به سوالات افراد در زمینه چشم‌پزشکی ارائه کند؛ به نظر می‌رسد که ربات گفت‌وگوی ChatGPT مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به ویژه در کشورهایی که دسترسی محدودتری به پزشکان دارند، مفید واقع شود.

به گفته متخصصان، آزمون میدان بینایی یا VFI می‌تواند وضعیت بینایی چشم را مشخص کند؛ سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر است علاوه بر ارائه نتایج دقیق‌تر، فرآیند بررسی وضعیت سلامت چشم بیمار را با سرعت بیشتری بررسی کند.

علاوه بر این، هوش مصنوعی می‌تواند با ارزیابی داده‌های موجود، بیماری گلوکوم چشم را شناسایی کند، گلوکوم یا آب سیاه یکی از مهمترین علل نابینایی در سراسر جهان است که به دلیل اختلال در جریان خون اعصاب بینایی ایجاد می‌شود و با مرور زمان پیشرفت می‌کند، تشخیص زودهنگام یکی از اقدامات کلیدی برای مقابله با این بیماری است.

کد خبر 683913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.