شهیدان رجایی و باهنر الگوی دولت‌مردان هستند

استاندار اصفهان گفت: امروز شهید رجایی به عنوان الگوی دولت‌مردان انقلابی مطرح است و به‌طور قطع مرور زندگی ایشان الگوی بسیار خوبی برای همه دولت‌مردان در ارتباط‌گیری با محرومان و قشرهای مختلف جامعه است. دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با نگاهی شبیه شهید رجایی، فعالیت خود را آغاز کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی صبح امروز چهارشنبه _هشتم شهریورماه_ در آئین تجدید میثاق با شهدا به مناسبت گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: شهید رجایی در دوران طفولیت با یتیمی زیر سایه مادر تربیت شد و دوران سخت تحصیل را همراه با کارگری و دست‌فروشی گذراند و در جوانی با ارتباط با کانون‌ها و مراکز فرهنگی ابعاد دیگر وجود او تکامل پیدا کرد و با ورود به عرصه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی شخصیتی مجاهد از خود ساخت. پس از انقلاب اسلامی نیز ذیل ولایت امام خمینی (ره)، تلاش خود را در عرصه خدمت‌رسانی آغاز کرد و تعامل بسیاری با مردم و محرومان جامعه داشت.

وی افزود: امروز شهید رجایی به عنوان الگوی دولتمردان مکتبی و انقلابی مطرح است، به‌طور قطع مرور زندگی ایشان الگو بسیار خوبی برای همه دولت‌مردان در ارتباط‌گیری با محرومان و قشرهای مختلف جامعه است، انصافاً دولت سیزدهم تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با نگاهی شبیه شهید رجایی نسبت به جامعه، فعالیت خود را آغاز کند.

استاندار اصفهان گفت: دو سال پیش هنگامی که دولت سیزدهم کار را شروع کرد، یأس و ناامیدیکالبد و بدنه دولت را فراگرفته بود، به‌حدی که دولت در پرداخت حقوق کارمندان خود دچار مشکل شده بود، همچنین در روزهای ابتدایی شروع دولت سیزدهم با مشکلاتی از جمله کسری بودجه، گسترش بیماری کرونا، وارد نشدن واکسن کرونا، اختلال در روند خدمات بهداشت و درمانی روبه‌رو بود.

مرتضوی ادامه داد: مرور شرایط روزهای ابتدایی دولت سیزدهم به جهت این است که نپرداختن به گذشته باعث شده است، برخی مدعیان، گاهی از حافظه ملت سوءاستفاده کنند و ترسیمی غیرواقعی از روزهای پایانی دولت سابق در رسانه‌های خود مخابره می‌کنند، دولت سیزدهم با همت مردم و رهنوردهای رهبر انقلاب، تلاش مجاهدانه و توجه مسئولان، تحولی را در جامعه رقم زد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در کنار این موارد بعضی نظریه‌پردازی‌های دولت گذشته، مبنی اینکه پرداختن به ساخت مسکن و نیروگاه مزخرف است، اوضاع را پیچیده کرده بود.

وی افزود: اگر بخواهیم آن ایام را ترسیم کنیم، می‌توانیم به این جمله رئیس‌جمهور وقت اشاره کنیم که می‌گفتد «اگر کسی بتواند ۲۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد، من آن فرد را به‌عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی می‌کنم.»

مرتضوی گفت: اینها ویژگی‌هایی بود که تحویل دولت سیزدهم شد، نگفتن این واقعیات باعث شده است کسانی که باید در جایگاه متهم قرار بگیرند، به‌عنوان مدعی و مطالبه‌گری نمایی بسیار غیرواقعی را از دولت گذشته در رسانه‌ها مخابره می‌کنند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اکنون اگر از فردی در حوزه روابط خارجه سوال شود، اذعان می‌کند مسیری که دولت در این حوزه طی کرد، عزتمندانه و کاملاً مؤثر است و دستاوردهای آن در قالب آزاد شدن بخشی از ثروت ملت که در بعضی از کشورها محدود شده بود و حضور در معاهدات بین‌المللی، رفت‌وآمد هیئت‌های سیاسی و اقتصادی به کشور، انعقاد اسناد و همکاری‌های متعدد هویدا است.

وی خاطرنشان کرد: در امور داخلی کشور نیز با اولویت قراردادن طرح‌های نیمه‌تمام و تلاش و کوشش شبانه‌روزی، بسیاری از زیرساخت‌های موجود در کشور که بهره‌برداری از آنها معطل مانده بود، تکامل یافت.

وی یادآور شد: در حوزه اقتصادی نیز حرکت‌های بزرگی آغاز شده است، در این راستا می‌توانیم برای بازگرداندن واحدهای راکد و غیرفعال به چرخه فعالیت و جهت‌گیری برای تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در کشور اشاره کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش‌های مختلف از جمله حوزه‌های عمرانی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی شما مدیران وارد عرصه خدمت‌رسانی شدید و نتایج آن، قابل وصف است. افزایش ۵۶ درصدی صادرات، رشد هفت برابری درآمدهای صادراتی استان و آغاز عملیات اجرایی و راه‌اندازی اولین کارخانه نوآوری و هوشمند اصفهان از نتایج حرکت‌های شما بوده است. بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام و معطل‌مانده که از بعضاً ده‌ها سال قبل متوقف بود، امروز در مسیر حرکت و فعالیت قرار گرفته است که احداث دهکده لجستیک، حل شدن مسائل و مشکلات مردم در منطقه علی‌آباد کلنگان و شهید کشوری نیز از همین جنس بوده است.

استاندار اصفهان ادامه داد: رشد ۲۱ درصدی ایجاد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان از ثمرات این بوده است که شما مدیران ذیل نگاهی که رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به اقتصاد دانش‌بنیان دارند با تشکیل قرارگاه دانش‌بنیان در استان، این حرکت روند متفاوتی پیدا کرده و با یک رشد ۲۱ درصدی مواجه شده است.

مرتضوی تصریح کرد: ارتقای ۱۷ درصدی شاخص گردشگری داخلی و ۲۸۹ درصدی شاخص گردشگری خارجی از نتایج حرکت‌های شما بزرگواران در این بخش بوده است، همچنین اصفهان در موضوع احیای واحدهای تولیدی راکد، با فعال کردن ۴۳۲ واحد راکد و غیرفعال رتبه اول کشور را در احیای این واحدها داشته است.

وی افزود: اصفهان در افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی که بخشی از ظرفیت آنها معطل مانده بود و نمی‌توانست در شرایط اقتصادی مناسب فعالیت کند، با حدود ۱۴۷۰ واحد تولیدی رتبه اول کشور را کسب کرد که با پشتیبانی شما افزایش ظرفیت در بخش تولید خود داشته است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان در موضوع اشتغال در واحدهای احیا شده نیز رتبه اول کشور را داشته است، همچنین رتبه دوم کشور در طرح‌های سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده که بالغ بر ۸۴۴ طرح بوده را کسب کرده است و تعیین تکلیف واحد تخصصی پوشاک کارخانه ریسباف که چند دهه آرزوی مردم ما بود، امروز انجام شده و مسائل حقوقی و بین دستگاهی آن به سرانجام رسیده است.

مرتضوی یادآور شد: انجام ۱۲۷۵ پروژه کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴,۶۰۰ میلیارد تومان از زحمات شما در بخش کشاورزی بوده است. اصفهان در آبرسانی به روستاهایی که از آب شرب پایدار محروم بودند هم کارهای مؤثری انجام داد و در دو سال گذشته ۹۷ روستای استان ما که از بهره‌مندی آب شرب پایدار محروم بودند، به این شبکه آب پایدار متصل شدند و شرایط متفاوتی را دارند.

وی ادامه داد: البته در این مسیر حدود ۳۰۰ روستای دیگر وجود دارد که باید آبرسانی به آنها را هم پیگیری و به شبکه آبرسانی استان متصل کنیم که امیدواریم در مسیر حرکت اتفاقات خوبی را داشته باشیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در موضوع مقاوم‌سازی منازل روستایی حدود ۹ هزار واحد روستایی طی دو سال گذشته مقاوم‌سازی شده است، گفت: طرح‌های جامع و تفصیلی شهرهای کاشان، شهرضا و خمینی‌شهر پس از چند دهه به اتمام رسید و مردم این شهرستان‌ها از معضلات و مشکلاتی که در این بخش دچار بودند، رهایی پیدا کردند.

مرتضوی تصریح کرد: فراهم کردن بالغ بر ۱۱۰ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی به روستاها و دهیاری‌ها از زحمات و خدماتی بوده که دولت در دو سال گذشته در استان اصفهان داشته است، در بحث توسعه ناوگان حمل‌ونقل شهری نیز ۳۱۲ اتوبوس درون‌شهری در استان توزیع شده است.

وی افزود: در حوزه بافت تاریخی تقریباً ۱۰۰ درصد رشد و افزایش اعتبارات را داشته‌ایم و در بخش حوزه حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوای امروز استان اصفهان در همه جغرافیای خودش، از پوشش بنزین یورو ۴ بهره‌مند است.

استاندار اصفهان اظهار کرد: در تعامل با بخش خصوصی قریب به هزار مگاوات تولید برق خورشیدی، شروع شده و هزار مگاوات دیگر هم در مسیر انعقاد قرارداد است. احتمالاً طی هفته‌های آینده یکی از نیروگاه‌های بسیار پیشرفته کشور که احداث آن از حدود ۱۵ ماه قبل شروع شده بود، به بهره‌برداری خواهد رسید که آن هم حدود ۹۳۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق کشور و استان اضافه می‌کند.

مرتضوی با اشاره به اینکه حوزه آب یکی از دغدغه‌های چند دهه گذشته اصفهان بوده است، گفت: امروز در قالب پروژه‌های متعدد، هم در قالب ساماندهی و هم در قالب مدیریت مصرف و مدیریت برداشت از چاه‌هایی که در اقصی نقاط استان حفر می‌شود و هم در بخش تأمین آب، با دو پروژه بزرگی که استان در حال اجرای آن است گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته شده است.

وی یادآور شد: شاید چند دهه بود که موضوع انتقال آب از دریاهای جنوب و بهره‌مندی اصفهان از آب‌های جنوب استان مطرح بود اما اقدام مؤثری صورت نگرفته بود. مردادماه سال گذشته بود که پروژه انتقال آب از دریا در استان ما شروع شد و امروز در موقعیتی هستیم که قریب به ۵۰۰ کیلومتر از این مسیر هزار کیلومتری بازگشایی شده و قریب به ۴۰۰ کیلومتر آن حفر و تراشه‌برداری شده است و بالغ بر ۲۶۰ کیلومتر آن لوله‌گذاری شده است که در تاریخ پروژه‌های عمرانی کشور به عنوان پروژه‌ای بسیار پرسرعت و موفق قلمداد می‌شود.

استاندار اصفهان ادامه داد: این پروژه در حدود ۲۰ مقطع با حضور ۹ پیمانکار در حال اجرا است. فرایند گرفتن مصوبات، مجوزات و همکاری‌هایی که باید در استان‌های مختلف، شکل می‌گرفت در عرض چند ماه به همت همکاران شما در استان اصفهان، انجام شد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: پروژه دیگری هم در استان اصفهان با توجه به مطالعات گسترده و اساسی که در این بخش شده بود از چند ماه گذشته آغاز شده و امیدواریم این پروژه در حداقل زمان ممکن بتواند بخشی از آب شرب مورد نیاز مردم استان را تأمین کند.

وی افزود: بخشی از پروژه سامانه دوم آبرسانی استان که سوپاپ اطمینانی برای تأمین آب شرب استان بود، همچنین می‌توانست کسری‌های تأمین آب شرب استان را رفع کند، سال گذشته افتتاح شد و بخشی از آن امسال وارد شبکه شد و در ادامه مسیر با توجه به اعتبارات دولت و حرکت مجاهدانه همکاران در مجموعه آب منطقه‌ای استان، ثمرات آن را در آینده نزدیک بیش از گذشته خواهیم دید.

استاندار اصفهان تاکید کرد: در مجموعه حرکت‌های اقتصادی استان هم کارهای خوبی انجام شده است و در دو سال گذشته بالغ بر ۲۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات که در امتداد سفر رئیس‌جمهور برای استان اصفهان مصوب شده بود، تاکنون به ۲۱۰۰ بنگاه اقتصادی استان پرداخت شده است.

مرتضوی افزود: بالغ بر ۱۷۵ میلیارد تومان برای ۵۲۲ رشته اشتغال‌های خانگی تخصیص پیدا کرده و در بخش بهداشت و درمان و سلامت نیز با پوشش بیمه سلامت استان که یک ظرفیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری را در استان ذیل پوشش بیمه سلامت قرار داده، گام بزرگی در جهت تأمین سلامت مردم عزیزمان برداشته شده است.

وی اظهار کرد: در بخش راه‌ها و ترمیم شبکه راه‌ها و مسیرهای شریانی استان و بین شهرها و روستاها نیز حرکت‌های بسیار خوبی انجام شده که در سفر وزیر راه و شهرسازی با افتتاح پروژه‌های متعدد آن، چند هزار میلیارد سرمایه‌گذاری این بخش مورد افتتاح قرار گرفت و بسیاری از پروژه‌های دیگر که در فرصت‌های بعدی گزارش خواهم داد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه اتفاقاتی که بعضی از آنها را خدمت شما گزارش کردم، نتیجه همکاری، همدلی، روحیه تعامل، حرکت مجاهدانه و اتکا به جمله ما می‌توانیم که در پیشانی حرکت دولت قرار گرفته، محقق شده است.

مرتضوی تاکید کرد: در ادامه مسیر هم انتظار این است که همه در یک حرکت هم‌افزا و پرتلاش مسیری را که شروع کردند به سمت کمال آن ادامه دهند و شرایطی را فراهم کنند که ذائقه مردم ما در سراسر استان از بابت این جهاد خدمت‌رسانی شیرین‌تر شود و این تلاش شما بیش از گذشته در جامعه خودنمایی کند.

وی افزود: ما از این فرصت و ایام که مصادف با هفته دولت است، استفاده می‌کنیم و با عهد بستن با شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی، شهدای دولت و شهدای این سرزمین، تخت فولاد و گلستان شهدای اصفهان سعی می‌کنیم در مسیر این شهدای بزرگوار، جهاد خدمت‌رسانی را در یک تراز ادامه دهیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم با دعای خوبان و اولیای خدا و شهدا بتوانیم در مأموریتی که امروز به ما سپرده شده است، موفق عمل کنیم تا در آینده لبخند رضایت بیش از گذشته بر چهره مردم عزیز ما بنشیند و همه ما در محضر خداوند متعال رستگار باشیم.

کد خبر 683890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.