رشد هزار میلیارد تومانی در صنعت نشر

امسال حجم اقتصادی بازار نشر نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است، اما شاهد کاهش ۱۰ درصدی (۴ میلیون نسخه‌ای) در شمارگان هستیم.

به گزارش ایمنا، از روزهای ابتدایی امسال حجم اقتصادی بازار نشر نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته بیش از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است، ۲۵ درصد از حجم اقتصادی را نیز گروه کتب کمک درسی از میان ۱۲ موضوع به خود اختصاص می‌دهد یعنی نزدیک به هزار میلیارد تومان که بیشترین عدد است.

اقتصاد نشر باد کرد، اما باد تولید خوابید!

البته این افزایش حجم اقتصادی به معنای تولیدات بیشتر نیست، چرا که شمارگان کل تولید در ۶ ماه آغازین سال ۱۴۰۲ عددی نزدیک به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه است، اما سال گذشته ۴۰ میلیون نسخه تولید شده بود، ما شاهد کاهش ۱۰ درصدی در میزان شمارگان هستیم و از طرف دیگر هم رشد ۱۳۷ درصدی در حجم اقتصادی بازار نشر را طی ۶ ماه اول سال می‌بینیم که علت این امر هم کاهش تیراژ کتب است، به طوری که میانگین تیراژ از ۹۷۶ نسخه در سال ۱۴۰۱ به ۸۷۴ جلد در سال جاری رسیده است، اما میانگین قیمت هر کتاب از ۶۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱۲ هزار تومان رسیده است.

رشد یک هزار میلیارد تومانی در صنعت نشر

افزایش قیمت کاغذ، کتاب را گران کرد

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت نهایی کتاب رشد بی‌سابقه قیمت کاغذ بود که از ابتدای سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کرد؛ به طور مثال میانگین قیمت کتاب در سال ۹۹ نزدیک به ۳۰ هزار تومان بوده است که در سال بعد ۲۰ هزار تومان افزایش داشته است، اما همین روند در سال فاصله سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار تومان رشد داشته است، البته صنعت نشر در تولید محتوا و تعداد عناوین منتشر شده همانند سال گذشته روندی خطی دارد و رشد قابل توجهی دیده نمی‌شود.

خودکفایی در کاغذ

دولت سیزدهم درباره خودکفایی در کاغذ داخلی فعالیت‌هایی کرده است تا بتواند بهای این کالای استراتژیک را کنترل کند. یک ماه بعد از وعده خودکفایی وزیر ارشاد در آذرماه سال ۱۴۰۰ مدیر کارخانه چوب و کاغذ مازندران عوض شد و امید نیک‌نژاد به جای او نشست، البته در بحث خودکفایی کارخانه‌هایی چون چوب مازندران و پارس نیز پای کار آمدند، طوری که تولید کارخانه چوب و کاغذ مازندران در سال ۹۸ پنج هزار تن بود، اما سال گذشته نزدیک به ۴۴ هزار تن تولید کاغذ مورد استفاده ناشران را داشت.

رشد یک هزار میلیارد تومانی در صنعت نشر

تولید ۹۵ هزار تن تولید کاغذ از سوی سه شرکت

نیاز کشور در کاغذ هم بیش از ۲۵۰ هزار تن است که بیش از ۷۵ هزار تن از این عدد برای صنعت نشر است که کارخانه چوب مازندران به تنهایی نمی‌تواند این حجم را تولید کند، البته در جلسه کارگروه کاغذ و نشر که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور بیست‌وسوم مرداد برگزار شد، مقرر شد که ۵۰ هزار تن کارخانه مازندران و ۲۵ هزار تن به صورت مشترک دیبای شوشتر و کاغذ پارس تولید داشته باشند که از ۹۵ هزار تن تولید شده ۴۵ هزار تن نیاز آموزش و پرورش است و مابقی نیاز صنعت نشر. کتبی هم که با کاغذهای داخلی تولید می‌شوند نیز قیمت‌های متناسب‌تری دارند.

احمدوند با اشاره به قیمت کاغذهای ۲ کارخانه چوب و کاغذ مازندران و پارس گفت: قرار است کاغذ مازندران کیلویی ۳۲ هزار تومان و کاغذ دیبای شوشتر با حدود ۴۰ هزار تومان در اختیار ناشران قرار گیرد که البته این تفاوت قیمت‌ها به‌دلیل تفاوت کیفیت محصولات و مصارف مختلف آن است.

یکشنبه، پنجم شهریورماه نیز پیش‌ثبت‌نام ناشران برای دریافت کاغذ ایرانی پارس آغاز شد.

منبع: فارس

کد خبر 683586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.