کمربند ۷۸ کیلومتری دور اصفهان

احداث رینگ چهارم ترافیکی اصفهان به‌طول ۷۸ کیلومتر، اوایل دهه ۱۳۹۰ آغاز شد و با توجه به تاثیر آن بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا، در دوره ششم به‌طور جد پیگیری شده است؛ البته حدود ۴۶ کیلومتر این مسیر در محدوده شهری اصفهان قرار دارد و سایر مسیر در محدوده شهرهای اطراف این کلان‌شهر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا همین چند سال قبل، در محدوده شرقی نصف‌جهان، فرسودگی و محرومیت مانند وصله‌ای ناجور، خودنمایی می‌کرد؛ در این نقطه جاده‌های کم‌عرضی می‌دیدیم که در آن ارابه‌های آهنین بی‌محابا تردد می‌کردند.

اصفهان روز به روز بزرگ‌تر و پهنه‌هایی به این شهر اضافه می‌شد؛ رینگ سوم در دهه ۱۳۷۰ احداث و سال ۱۳۹۲ شهر خوراسگان به‌عنوان منطقه پانزده‌گانه شهرداری، به اصفهان ملحق شد تا روند توسعه شرق شهر سرعت گیرد.

موضوع احداث رینگ چهارم حفاظتی اصفهان اواسط دهه ۱۳۸۰ مطرح شد و طی سال‌های ۸۵ تا ۸۹ مطالعات نقشه‌برداری و دقیق‌سازی محل رینگ انجام و از سال ۸۹ نقشه‌های آن تهیه شد؛ طبق این طرح حدود ۶۰ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و سایر مسیر در شهرهای اطراف قرار دارد.

در دوره پنجم مدیریت شهری اصفهان، بخشی از احداث رینگ چهارم از شرق اصفهان آغاز شد و به‌دنبال آن پروژه مجموعه پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی در کیلومتر صفر آن اجرا شد تا از ورود کامیون‌ها به محدوده داخل شهر جلوگیری شود.

در ادامه و در دوره ششم مدیریت شهری، احداث حلقه حفاظتی به‌عنوان مهم‌ترین پروژه عمرانی در حوزه حمل‌ونقل زمینی اصفهان، در دستور کار شهرداری قرار گرفت و در حال حاضر پروژه در دو شیفت کاری و گاهی در سه شیفت فعال است تا هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

رینگ چهارم، مجرای نفس عمیق شهر

«با تکمیل احداث رینگ چهارم کلان‌شهر اصفهان، راه نفس کشیدن شهر باز می‌شود.»؛ این نخستین اظهار نظر اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان درباره پروژه حلقه حفاظتی است.

وی می‌گوید: رینگ چهارم یا حلقه حفاظتی کلان‌شهر اصفهان، مجموعه‌ای از آزادراه و تقاطع‌های غیرهمسطح است که از تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی، ابتدای جاده نائین آغاز می‌شود و با گذر از شرق و شمال اصفهان به سمت میدان استقلال حرکت می‌کند و با عبور از خمینی‌شهر، اتوبان ذوب‌آهن و کمربندی غرب، به سمت کمربندی شرق اصفهان حرکت می‌کند و به تقاطع سردار شهید سلیمانی متصل می‌شود تا شهر اصفهان و ترافیک آن را در خود محصور کند.

معاون شهردار در پاسخ به این پرسش که رینگ چهارم چه تأثیری بر حمل‌ونقل نصف‌جهان خواهد داشت، اظهار می‌کند: اجرای رینگ حفاظتی حمل‌ونقل اصفهان و شهرهای همجوار را متحول خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: تسهیل عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت، کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی نصف‌جهان، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی‌های هوا و صوت، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌وساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و حذف ترافیک خودروهای سنگین عبوری، به‌عنوان نتایج و اهداف پروژه رینگ چهارم شناخته شده است.

احداث ۲۹ تقاطع غیرهمسطح اصلی روی رینگ چهارم اصفهان

کشاورزراد با اشاره به طول ۷۸ کیلومتری مسیر رینگ چهارم و سایر مشخصات این پروژه ادامه می‌دهد: حدود ۴۶ کیلومتر از این پروژه در محدوده شهر اصفهان و سایر مسیر در محدوده شهرهای دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم قرار دارد که در طول آن ۲۹ تقاطع غیرهمسطح اصلی و هفت ایستگاه پل بزرگ احداث شده است و خواهد شد و ۱۰ کیلومتر از مسیر در محدوده اصفهان سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پنج تقاطع غیرهمسطح اصلی شامل تقاطع‌های استقلال، رضوان، سردار شهید سلیمانی، آفتاب و شهدای اشکاوند برای رینگ چهارم اصفهان احداث شده است، همچنین این مسیر با اتوبان فرودگاه، آزادراه معلم، میدان استقلال، بلوار آتشگاه، بلوار شهید اشرفی اصفهانی، خیابان بعثت (جاده دولت‌آباد)، بلوار امام رضا و اتوبان ذوب‌آهن تقاطع دارد و چهار دستگاه پل روی رودخانه زاینده‌رود احداث می‌شود.

کیلومتر ۲.۵ تا چهارم رینگ تاکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ درصد آن به‌دلیل انجام نشدن آزادسازی باقی مانده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه حفظ بالاترین استانداردهای لازم همچون دوربین‌های ترافیکی، علائم ایمنی و روشنایی، ویژگی‌های منحصربه‌فرد پروژه رینگ چهارم است، تصریح می‌کند: حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، معماری خاص و متفاوت تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی با ستون‌های منحصربه‌فرد در کشور و انتخاب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راهسازی تاریخ اصفهان از دیگر ویژگی‌های این پروژه عظیم است.

وی تصریح می‌کند: این حلقه در انتهای کمربندی شرق در مجاورت کارخانه قند با احداث مجموع پل‌ها و تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی آغاز و منطبق بر خیابان آیت‌الله شهید خاتون‌آبادی به سمت شمال امتداد یافته است و با گذر از بزرگراه شهید اردستانی (تقاطع غیر همسطح آفتاب)، خیابان آیت‌الله غفاری و خیابان بعثت، از شمال ورزشگاه نقش‌جهان می‌گذرد و سپس به بزرگراه معلم می‌رسد و به سمت میدان استقلال حرکت می‌کند.

کشاورزراد با بیان اینکه رینگ چهارم پس از عبور از میدان استقلال منطبق بر خیابان لوله در غرب اصفهان با خیابان آتشگاه ادامه پیدا می‌کند و به سمت جنوب اصفهان حرکت می‌کند، ادامه می‌دهد: این رینگ با گذر از اراضی درچه ، اتوبان ذوب‌آهن و پس از عبور از شهر ابریشم، در کیلومتر ۶۰ با جنوب سپاهان شهر منطبق می‌شود، همچنین با عبور از اراضی راه‌آهن در کیلومتر ۶۳، کمربندی جنوب شرق و شرق اصفهان، از جوار مرکز همایش‌های بین‌المللی، سایت جدید نمایشگاه بین‌المللی، شهر رویاها و میدان مرکزی میوه و تره‌بار می‌گذرد و در محل مجموعه تقاطع‌های غیرهمسطح شهید سلیمانی، یک حلقه کامل ترافیکی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه کیلومتر ۲.۵ تا چهارم رینگ تاکنون حدود ۹۰ درصد پیشرفت دارد و ۱۰ درصد آن به‌دلیل انجام نشدن آزادسازی باقی‌مانده است، تصریح می‌کند: کیلومتر ۶۵.۱ تا ۶۸.۲ رینگ چهارم در مرحله زیرسازی و آرماتوربندی است؛ همچنین حدفاصل کیلومتر چهارم تا پل آفتاب در اختیار شهروندان قرار گرفته است و با اتصال به خیابان آیت‌الله ناصری به سمت پل مرحوم کاظمی آشتیانی و میدان شهدای ورزشکار حرکت می‌کند.

کمربند ۷۸ کیلومتری دور اصفهان

حدود ۴۶ کیلومتر رینگ چهارم در محدوده شهری اصفهان قرار دارد

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان اینکه مأموریت اصلی رینگ چهارم، انتقال ترافیک عبوری به‌گونه‌ای است که مزاحمتی برای ترافیک داخل شهر نداشته باشد، می‌گوید: همچنین مراقبت از زمین‌ها، فضای محدوده، حریم شهر و مسائل مربوط به حفظ محیط زیست از مأموریت‌های اصلی این حلقه ترافیکی است.

وی ادامه می‌دهد: این حلقه حفاظتی بالغ بر ۸۰ کیلومتر طول دارد و از شهرهای مختلفی عبور می‌کند که حدود ۴۶ کیلومتر آن در شهر اصفهان است و شهرهای دولت‌آباد، خمینی‌شهر، درچه، فلاورجان و شهر ابریشم را شامل می‌شود.

اگر رینگ چهارم به صورت کامل بهره‌برداری شود تا حدود زیادی از بار ترافیکی شهید اقارب‌پرست و حلقه سوم ترافیکی کاسته خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بیشترین تمرکز در پروژه حلقه چهارم ترافیکی بر قسمت ۴۶ کیلومتری داخل اصفهان بوده و این قسمت در حال پیشرفت است، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر پروژه حلقه چهارم ترافیکی در نصف‌جهان به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

وی اضافه می‌کند: در حال حاضر از سمت کارخانه قند واقع در خیابان جی بعد از شهر خوراسگان، پل‌های شهید سردار سلیمانی تا چندین کیلومتر بعد از آن در اختیار مردم قرار دارد.

قربانی با بیان اینکه قطعات جنوبی حلقه چهارم ترافیکی از حوالی پل راه‌آهن به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین در حال حاضر از قسمت سپاهان‌شهر تا گردنه آب‌نیل در دسترس مردم قرار دارد، تصریح می‌کند: اگر این حلقه ترافیکی به صورت کامل بهره‌برداری شود تا حدود زیادی از بار ترافیکی شهید اقارب‌پرست و حلقه سوم ترافیکی کاسته خواهد شد و موجب سرعت‌بخشی به رفت و آمد شهروندان و کاهش ترافیک عبوری از شهر اصفهان می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون حلقه چهارم ترافیکی از میزان آلودگی هوا کاسته است؟، خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که حلقه چهارم ترافیکی اصفهان به صورت کامل بهره‌برداری نشود، نمی‌توان گفت تا چه میزان بر آلودگی هوا تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: اگر حلقه چهارم ترافیکی به بزرگراه فولادشهر-اصفهان (ذوب‌آهن) متصل شود، می‌تواند بار ترافیکی را منتقل کند و تا حد زیادی ترافیک موجود در منطقه کوه صفه را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم بخش‌های خارج از شهر اصفهان این رینگ ترافیکی نیز با همت استاندار و شهرداران سایر شهرها عملیاتی و هرچه زودتر حلقه حفاظتی کامل شود، می‌گوید: با توجه به اینکه این پروژه از چندین شهر می‌گذرد، کمک‌هایی به شهرهای اطراف شده است، زیرا توان مالی آن شهرها از اصفهان کمتر است.

قربانی می‌افزاید: پروژه حلقه حفاظتی در شش منطقه شهری اصفهان نیز واقع شده است، هر کدام از این مناطق بودجه‌هایی برای کمک به این پروژه پیش‌بینی کرده‌اند.

کمربند ۷۸ کیلومتری دور اصفهان

به گزارش ایمنا، این پروژه ۷۸ کیلومتری همچون دایره‌ای حول محور اصفهان احداث می‌شود و شمال، شرق، جنوب و غرب نصف‌جهان را بدون کم کردن سرعت به هم وصل می‌کند که موجب کاهش ترافیک در سایر رینگ‌های حفاظتی خواهد شد و می‌تواند آلودگی هوا را کاهش دهد.

همچنین با توجه به محصور کردن شهر، از توسعه آن جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند مشکل مهاجرپذیر بودن شهر را کاهش دهد و رفع کند. پروژه رینگ چهارم اصفهان به دلیل نزدیکی به فرودگاه شهید بهشتی، آرامستان باغ رضوان، شهرک صنعتی جی، میدان مرکزی میوه و تره‌بار، مجموعه شهر رویاها، مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی، مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خامنه‌ای، شهرک مسکونی سپاهان‌شهر، ایستگاه راه‌آهن، زندان مرکزی، نیروگاه شهید منتظری، پالایشگاه اصفهان و ورزشگاه نقش‌جهان، یکی از مهم‌ترین معابر شریانی نصف‌جهان خواهد بود و با اتصال به شهرهای دولت‌آباد، خورزوق، خمینی‌شهر، درچه و ابریشم، موجب کاهش ترافیک در مسیرهای آن خواهد شد.

کد خبر 683487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثمین IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    0 0
    هزینه های زندگی و مسکن را در اصفهان بسیار بالا ببرید تا مهاجرت معکوس اتفاق افتد اصفهان حتی از تهران هم بهتر است اما بشرطی که جمعیت آن را با مهاجرت معکوس کاهش دهیم تا ذخایر آب زیر زمینی پر آب شود و مشکل فرو نشست زمین اصفهان حل شود . آپارتمان و ملک در. اصفهان باید از،تهران گران تر شود .
  • بهرام IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    1 0
    رینگ چهارم یا همان حلقه حفاظتی بهترین پروژه ی عمرانی شهرداری اصفهان جهت کاهش ترافیک شهراصفهان و شهرهای اطراف است .. امید است به زودی تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.