۹۹ درصد از داروهای موجود در کشور تولید داخل است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: ایران از کشورهای موفق در زمینه پزشکی است و ۹۹ درصد از داروهای موجود در کشور تولید داخل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهرام عین‌الهی امروز _شنبه، چهارم شهریورماه_ در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه سلامت جامعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ایران است، اظهار کرد: در زمان پهلوی در استان کهگیلویه‌وبویراحمد پزشکان هندی و پاکستانی بدون تخصص حضور داشتند و امروز شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه بهداشت و درمان در استان هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ۶۷ واحد دانشگاه علوم پزشکی در کشور با ۸۵ مرکز تحقیقاتی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجو فعال هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه مطابق با آمارها و شاخص‌ها ایران اسلامی یکی از سالم‌ترین جوامع در سطح جهان شناخته می‌شود، افزود: نسخه الکترونیک در دولت سیزدهم از ده درصد به ۹۸ درصد رسید.

وی خاطرنشان کرد: با تمام تحریم‌ها و فشارها، ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه پزشکی در جهان است و هم‌اکنون آماده پذیرش دانشجو از سایر کشورها و حتی احداث دانشگاه علوم پزشکی در کشورهای دیگر است.

عین‌الهی افزود: ۴۰ درصد از تجهیزات پزشکی و ۹۹ درصد از داروهای موجود در کشور تولید داخل هستند.

وی گفت: دولت سیزدهم وزارت بهداشت را با بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت.

وزیر بهداشت افزود: در شروع دولت روزانه ۷۰۰ مرگ‌ومیر کرونایی داشتیم، در مجموع ۱۳ میلیون واکسن تزریق شده بود، روزانه ۴۰ هزار واکسن تزریق انجام می‌شد که با برنامه‌ریزی توانستیم این آمار را به بیش از یک میلیون و پانصد هزار واکسن در روز برسانیم.

وی تصریح کرد: سه دهک پایین کشور را به صورت رایگان بیمه کردیم، صندوق بیماری صعب‌العلاج با همکاری مجلس افتتاح شد و قریب هفت هزار میلیارد تومان به این صندوق اختصاص یافت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح سلامت خانواده در ۹۱ شهرستان شروع شده‌است، افزود: معتقد هستیم اگر دنبال ایجاد یک جامعه سالم هستیم، باید اول خانواده سالم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید به موضوع جوانی جمعیت در کشور توجه لازم شود و اگر جامعه به سمت سالمندی پیش رفت، با مشکلات متعدد روبرو خواهیم شد.

عین‌اللهی گفت: در حال حاضر در کشور ۴۵۰۰ نفر در کشور می‌توانند باردار شوند، اما نازا هستند که این افراد به صورت رایگان درمان خواهند شد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان آماده است که تجهیزات لازم را برای توسعه مراکز پزشکی و درمانی در اختیار استان کهگیلویه‌وبویراحمد قرار بدهد تا بیماران نیاز به مراجعه به خارج از استان نداشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: سعی شود در زمینه تأمین پزشکان متخصص از ظرفیت بومی استان استفاده شود، امروزه علم به این سمت رفته است که مراکز بیمارستانی باید به صورت کامل مجهز شود، در صورت متمرکز کردن امکانات در یک جا بهره‌وری بهتری نسبت به موضوع پراکندگی امکانات دارد.

وی افزود: یاسوج مثل شیراز می‌تواند به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود و علاوه بر ارزآوری باعث تشویق پزشکان برای حضور در این شهر شود.

عین‌اللهی همچنین به ظرفیت استان کهگیلویه‌وبویراحمد در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود گونه‌های مختلف گیاهان دارویی، می‌توانیم شاهد تبدیل شدن این استان به قطب طب سنتی در کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۲۴ پروژه مهم در استان کهگیلویه‌وبویراحمد به بهره‌برداری رسیده است، گفت: بالگرد هوایی اورژانس استان تأمین و کلنگ‌زنی رادیوتراپی جهت درمان بیماران سرطانی، کلنگ‌زنی مرکز جامع سلامت پاتاوه، کلنگ‌زنی مرکز قلب بیمارستان امام سجاد شهر یاسوج، از جمله برنامه‌های مهم سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد است.

تأمین بالگرد اورژانس استان در اولویت قرار گرفت

علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار، اظهار کرد: ۵۰ درصد از نفت صادراتی کشور از مناطق بهمیی و گچساران در کهگیلویه‌وبویراحمد، استخراج می‌شود و ده درصد از آب کشور را داریم و از جمله استان‌های تأمین کننده آب هستیم.

وی افزود: به دلیل بی‌توجهی در زمان طاغوت استان در محرومیت بوده و هر آن چه در استان از امکانات و خدمات مشاهده می‌شود مربوط به دوره انقلاب اسلامی است.

استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: بهره‌مندی استان کهگیلویه‌وبویراحمد در درمان و بهداشت نسبت به استان‌های همجوار دچار عقب‌ماندگی است و مردم امید دارند که در دولت سیزدهم برخی از این نارسایی‌ها برطرف شود.

وی افزود: استان تاکنون فاقد بالگرد اورژانس هوایی بوده‌است، با تماس وزیر بهداشت به رئیس اورژانس کشور مقرر شد که تأمین بالگرد اورژانس استان در اولویت قرار بگیرد.

احمدزاده گفت: با خارج شدن ساخت بیمارستان‌های ۳۲ تختخوابی انتظار داریم بیمارستان شهر پاتاوه با توجه به اینکه از دغدغه‌های اصلی مردم است، در قالب مرکز جامع سلامت قابل توسعه به بیمارستان با اینکه در سفر امروز کلنگ‌زنی خواهد شد، مورد توجه ویژه باشد.

وی در پایان افزود: در لنده، چرام و سی‌سخت بیمارستان در حال ساخت است، انتظار داریم که جهت تسریع در روند ساخت این پروژه‌ها وزارت بهداشت توجه و عنایت لازم را داشته باشد.

کد خبر 682909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.