آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم / صهیون در آچمز

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هشتم شهریورماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «استارت انتخاباتی تیم روحانی و روایت وارونه کارنامه اقتصادی» نوشت: حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق گفت که با تأخیر در احیای برجام، ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از دست رفت.

وی در نشستی با حضور وزیران و معاونان خود در دولت قبل اظهار داشت: مردم باید حس کنند حضور یا عدم حضور پای صندوق‌های رأی، در سرنوشت آنان تأثیر دارد. در چهار سال گذشته، هم در انتخابات مجلس و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری، با سخت‌گیری در فرآیند انتخابات و محدود شدن گزینه‌های انتخاب مردم، به جای آنکه مشارکت مردم روند صعودی داشته باشد، شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم که برای مصلحت نظام و کشور خطرناک است.

روحانی برخی گزارش‌ها را دروغ و فریب‌های آماری خواند و گفت: دستاوردهای بزرگی در دو سال اول دولت یازدهم حتی با وجود تحریم‌ها و کاهش شدید قیمت نفت، در سایه امید مردم و نشاط جامعه محقق شد. در طی دو سال پس از انتخابات ۹۲، تورم نقطه به نقطه از ۴۳ درصد در مرداد ۹۲ به ۱۴ درصد در تیر ۹۴ رسید. تورم سالانه از ۳۹ درصد در مرداد ۹۲ به ۱۵ درصد در تیر ۹۴ رسید. کافی است این دستاوردها با ارقام مشابه در دو سال اخیر مقایسه شود تا اثر تعیین‌کننده مشارکت و امید مردم و نشاط اجتماعی را مشاهده نمود.

وی افزود: شاهد بوده‌ایم که چگونه با حضور و حمایت مردم، هم رشد در اقتصاد حاصل شد، هم عزت در روابط خارجی و امنیت در فضای داخلی به‌وجود آمد. هر زمان که مردم امیدوار شده‌اند که رأی آنها مؤثر است، در انتخابات شرکت گسترده داشته‌اند. برای زنده کردن این امید، اقدام عملی لازم است. مردم هنوز اقدام اطمینان‌بخشی ندیده‌اند که شرایط را متفاوت از گذشته نشان دهد و امیدوارم در ماه‌های آینده شاهد آن باشیم.

روحانی با ابراز تأسف از اینکه در دو سال و نیم گذشته از فرصت احیا برجام و رفع تحریم‌ها استفاده نشد، گفت: امروز بهتر می‌شود دید شرایطی که اکثریت قاطع دنیا از جمله اروپایی‌ها در دفاع از ایران، به دنبال احیا برجام بودند چقدر با شرایط امروز متفاوت بود و آنها که نگذاشتند در اسفند ۱۳۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ که همه شرایط برای احیای برجام آماده بود و محورهای توافق و امتیازات اضافی به دست آمده در گزارش وزارت خارجه به مجلس مستند شده‌، چه خسارتی به کشور وارد کردند که کوچک‌ترین رقم آن، محروم شدن از درآمد صادرات نفت است که در دو سال و نیم سال گذشته، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از کف ملت ایران رفته است.

همچنین بدون هیچ التماس و امتیاز اضافی نه فقط ۶ میلیارد دلار که تمام پول‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شد و بیش از ۸۰ میلیارد دلار اعتبار بانک‌های شرق و غرب که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ آماده گشایش بود، دوباره در کشور سرمایه‌گذاری می‌شد.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه سیاست روز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مکرون نماد سرکوب آزادی بیان و عقیده» نوشت: در ادامه سیاست‌های سرکوب‌گرایانه الیزه، وزیر دادگستری فرانسه گفته که حدود دو هزار نفر در ارتباط با اعتراضات اخیر به قتل نوجوان ۱۷ ساله فرانسوی به دست پلیس این کشور، در دادگاه محکوم شدند و ۱۸۰۰ نفرشان حکم حبس گرفتند.

«اریک دوپوند مورتی» وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد که حدود دو هزار نفر در ارتباط با شورش سراسری در این کشور که در پی قتل یک نوجوان ۱۷ ساله به دست پلیس فرانسه آغاز شد، محکوم شدند. اوایل تیرماه، خودروی یک نوجوان ۱۷ ساله که از وی با عنوان «نائل ام.» نام برده شده، به دلیل نقض قوانین رانندگی در منطقه «نانتر» در حومه پاریس توسط پلیس متوقف شد. پلیس ابتدا گزارش داد یکی از مأموران به این نوجوان تیراندازی کرد زیرا او قصد زیر گرفتنش را داشت اما این روایت با ویدئویی که از این حادثه منتشر شده و به تأیید خبرگزاری فرانسه رسیده، نقض شد.

در این فیلم دو مأمور پلیس در کنار خودرو دیده می‌شوند که یکی از آن‌ها اسلحه را به سمت راننده نشانه رفته و صدایی شنیده می‌شود که می‌گوید «به سرت شلیک خواهد شد».در پی قتل این نوجوان، تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف فرانسه برپا شد که اکثراً به خشونت و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی و آتش زدن خودروها و غارت مغازه‌ها ختم شد.

وزیر دادگستری فرانسه خواستار «واکنش سریع، قاطع و سیستماتیک» قضات به بدترین خشونت شهری در فرانسه از سال ۲۰۰۵ تاکنون شده بود به طوری که بسیاری از دادگاه‌های فرانسه به سرعت دادگاه‌هایی را برای محاکمه مظنونین برگزار کرده‌اند.

وزیر دادگستری فرانسه در مصاحبه با رادیو «آر تی ال» گفت که از میان دو هزار و ۱۰۷ نفری که محاکمه شده‌اند، یکهزار و ۹۸۹ نفر گناهکار شناخته شدند و یکهزار و ۷۸۹ نفر محکومیت حبس دریافت کردند.

 دوپوند مورتی افزود: «من از قضات خواستم تا قاطع باشند و آن‌ها نیز پاسخ مثبت دادند.

مسئله احیای قانون و نظم مطرح بود».این مسئول فرانسوی همچنین ادامه داد که ۲۰ تأسیسات قضائی در جریان چهار شب درگیری مورد آسیب قرار گرفت که هزینه‌ای بالغ بر پنج میلیون یورو برای مالیات‌دهندگان فرانسوی هزینه برداشته است.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه وطن امروز در صفحه اول امروز خود با تیتر «رقص اروپا بر لبه آتشفشان» نوشت: جنگ و صلح واژگانی هستند که نمی‌توان روی کاغذ بین آنها توازن ایجاد کرد، حال تکلیف بازیگرانی مانند آمریکا و اتحادیه اروپایی که معتقد به استراتژی «هم جنگ - هم صلح» در قبال تحولات جاری در اوکراین هستند کاملاً مشخص است! به‌تازگی نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه هشدار معناداری را خطاب به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی مخابره کرده است: «جهان و اروپا در حال رقصیدن بر لبه یک آتشفشان هستند. هر لحظه ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود. به نظر من، از مسیر دیپلماسی و رایزنی برای حل و فصل موضوع استفاده نشده است. عضویت در ناتو و جدایی بخشی از اوکراین می‌تواند بخشی از راه‌حل پایانی باشد.»

بیان این جملات از سوی سارکوزی، با سابقه پیروی مطلق از آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری در کاخ الیزه، بسی قابل تأمل است. واقعیت ماجرا این است: خبط راهبردی اروپاییان در کی‌یف حتی بر وابسته‌ترین سیاستمداران اروپایی نیز محرز است، زیرا تعارض میان تئوری و عمل این روزها بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهد. پ

کشیده شدن دامنه بحران به مرزهای بلاروس و لهستان و حتی تشدید احتمال جنگ در حوزه بالتیک و اسکاندیناوی و فراتر از آن، زمزمه‌هایی که مبنی بر احتمال استفاده از سلاح‌های نامتعارف در آینده‌ای نزدیک (در عرصه میدانی) مطرح می‌شود، جملگی مصادیق کنترل‌ناپذیر بودن صحنه از سوی اتحادیه اروپایی است! سارکوزی یکی از مهم‌ترین پیش‌فرض‌های خطرناک ذهنی اروپاییان را در برهه حساس کنونی مورد هدف قرار داده و به نوعی، آن را ابطال کرده است: اینکه اتحادیه قدرت اعمال یک بازی نامتوازن اما هدایت شده را در قالب الگوهای متعارف عملیاتی و راهبردی در نظام بین‌الملل دارد و خط‌کشی زمین منازعه (در اینجا جنگ اوکراین) نیز موضوع پیچیده‌ای برای اروپاییان محسوب نمی‌شود اما اکنون بازی از دستان مدعیان اروپایی خارج شده است.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت به مردم» نوشت: سومین نشست خبری رئیس‌جمهور، روز گذشته به مناسبت هفته دولت و با حضور پرشمار رسانه‌های رسمی داخلی و خارجی برگزار شد. در این نشست، رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف، سوالات خود را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی مطرح کردند. به عبارت دیگر، تنوع رسانه‌ها زمینه‌ساز تنوع سوالات و پاسخ‌های رئیس‌جمهور هم شد؛ هرچند آیت‌الله رئیسی در ابتدای این نشست، در سخنانی کوتاه، به گوشه‌ای از دستاوردها و اقدامات دولت سیزدهم در دو سال گذشته اشاره کرد، دستاوردهایی که علاوه بر احیای امید در جامعه و برهم زدن نقشه‌های گوناگون دشمنان، زمینه ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران اسلامی را نیز فراهم کرد.

تغییر گفتمان و ایجاد امید در کشور

آیت‌الله رئیسی سخنان خود را با قدردانی از اصحاب رسانه آغاز کرد که همواره دولت را در اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار یاری کرده، با نقدهای منصفانه به دولت کمک و ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت ایجاد کرده‌اند.

رئیس‌جمهور در ادامه، با اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت، همچون شیوع کرونا، کاهش ذخایر کالاهای اساسی و مشکلات متعدد دیگر گفت: خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت را مدیریت کند، اما با تغییر گفتمان در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم.

وی با اشاره به توفیق دولت در رفع کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی افزود: امروز تورم قریب به ۶۰ درصدی به ۴۰ درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به چهار درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به شاخص‌های دیگری همچون کاهش آمار تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، افزایش نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به ۱۹ درصد، افزایش نرخ رشد تولید به ۶ درصد و کاهش نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد تصریح کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد که توجه به ظرفیت‌های داخلی و اقداماتی که بر اساس آن صورت گرفته جواب داده است.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه قدس در صفحه اول امروز خود با تیتر «از مهار کامل کرونا تا تلاش برای جلوگیری از سقوط جمعیتی» نوشت: دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود دستاوردهای بسیاری در حوزه سلامت کشور رقم زده است؛ دستاوردهایی که روزنه امیدی برای تحقق دسترسی عادلانه مردم به خدمات نظام سلامت ایجاد کرده است.

مهار و کنترل کرونا در کشور را می‌توان نخستین و مهم‌ترین دستاورد دولت سیزدهم دانست. دستاوردی که منجر به حفظ و ارتقای سلامت مردم و بازگشت زندگی به حالت عادی شد. بخشی از افتخارات این دولت با پیگیری‌های مدام برای شتاب بخشیدن به واردات و تولید واکسن داخلی رقم خورد. علاوه بر این، دولت سیزدهم توانست در این مدت رکورد تزریق واکسن کرونا را نیز با تزریق روزانه بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز واکسن ثبت کند.

بیمه سلامت و پوشش رایگان سه دهک جمعیتی

محمداسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: مهم‌ترین اتفاق بیمه سلامت در دولت سیزدهم حذف ارز ترجیحی دارو بوده که به نفع بیمه‌شدگان است، زیرا به جای پرداخت ارز ترجیحی به تولیدکننده یا واردکننده، آن را در قالب طرح دارویار به بیمه‌شده‌ای که قرار است از دارو استفاده کند اختصاص داده‌اند و بیمه سلامت با استفاده از بستر الکترونیک توانسته این طرح را به‌خوبی اجرا و مدیریت کند و با آن که با حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار قیمت دارو چند برابر افزایش پیدا کرده، پرداخت از جیب بیمه‌شدگان دستخوش تغییر نشده و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت کرده است.

در واقع اجرای این طرح ملی در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی یکی از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه بیمه است. این متخصص پزشکی اجتماعی با اشاره به تشکیل صندوق بیماران صعب‌العلاج می‌افزاید: این نیز یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم است که با اجرای آن ۱۷۰ نوع بیماری نادر و سخت‌درمان در ۵۱ گروه و بیش از ۴ هزار و ۵۵۰ خدمت بیمه‌ای زیرپوشش این صندوق قرار گرفته‌اند؛ در حالی که پیش از تشکیل این صندوق، این بیماران زیرپوشش بیمه نبودند و یا پوشش‌های پراکنده‌ای از سوی نهادهای خیریه‌ای و ارگان‌های عمومی دریافت می‌کردند، اما اکنون بیش از دو میلیون بیمار زیرپوشش این صندوق قرار گرفته‌اند و خدمات دارویی و درمانی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

کاملی یکی دیگر از اقداماتی را که در سال گذشته در حوزه بیمه سلامت انجام شده، پوشش رایگان سه دهک جمعیتی کشور عنوان می‌کند و می‌افزاید: امسال نیز دو دهک چهارم و پنجم به آن‌ها افزوده شده‌اند و در حال حاضر پنج دهک اول کشور بدون پرداخت حق فرانشیز، به شکل رایگان زیرپوشش خدمات درمانی بیمه سلامت قرار دارند و با احتساب جمعیت ۲۰ میلیون روستایی که قبلاً زیرپوشش رایگان بیمه درمانی سلامت بودند، اکنون با اعتباراتی که دولت در اختیار بیمه سلامت قرار داده، ۳۳ میلیون نفر از جمعیت کشور زیرپوشش خدمات درمانی رایگان بیمه سلامت قرار دارند.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم» نوشت: نحوه چینش مهره‌های اردوغان در ساختارهای ترکیه و تلاش‌های جدی وی برای پیگیری رویکردهای مبتنی‌بر «پان‌ترکیسم» باعث می‌شود این کشور در سال‌های آینده همچنان یکی از بازیگران تنش‌ساز عمده در منطقه باشد. در این باره نکاتی وجود دارد:

۱. حکومت‌هایی که روی به محافظه‌کاری شدید آورده و ملی‌گرایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند، تمایل بالایی برای روی کارآوردن نظامیان و افسران اطلاعاتی دارند. تمایل ترامپ به نظامیان مانند مک مستر برای ایفای نقش مشاور امنیت ملی در قیاس با انتخاب سوزان رایس و سولیوان که با سابقه دیپلماتیک در دولت‌های دموکرات به این مقام رسیدند، یک نمونه از این تمایل است. ترامپ همچنین مایک پمپئو، رئیس سازمان سیا را به وزارت خارجه خود انتخاب کرد؛ اقدامی که اردوغان نیز با نصب هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به‌عنوان وزیر خارجه آن را تکرار کرده است. روی کار آمدن این افراد می‌تواند روابط با تعدادی از کشورها را به‌سرعت رشد داده و با برخی دیگر به‌سرعت متشنج سازد.

۲. فیدان از مقامات عراقی از جمله هادی العامری، رهبر جریان نظامی بدر و جریان سیاسی فتح درخواست کرده تا ترکمانان بیشتری را در قالب جریان سیاسی متبوع خود نامزد انتخابات پارلمانی سازد؛ جریانی که شیعی و مقاومتی به حساب می‌آید. این درخواست با توجه به قاعده و گرایش افرادی که وارد این لیست خواهند شد، بی‌عیب می‌نماید. حدود ۴۰ درصد از ترکمانان عراق شیعه هستند.

نقش این ترکمانان و خویشاوندان پیشینشان در تاریخ شیعه و حتی اتحاد مجدد ایران، بسیار مهم است. بسیاری از قبایل قزلباش پیش از پیوستن به شاه اسماعیل صفوی در شرق سوریه، غرب و شمال عراق زندگی می‌کردند؛ منطقه بسیار وسیعی که به دلیل ویژگی‌های سرزمینی خود همواره محل جذب قبایل صحرانشین بود و مدت‌ها پیش از ظهور اسلام نیز با جذب قبایل عرب عملاً به منطقه‌ای عرب‌نشین در میان دو امپراتوری ساسانیان و روم شرقی تبدیل شده بود. عده دیگری از ترکمانان شیعه عراق نیز توسط نادرشاه افشار از اطراف کرکوک به خراسان کوچانده شدند. گروهی که بعدها به فارس رفته و سپس راهی استان مرکزی و نواحی پیرامونی آن شدند. ارتباط با این ترکمانان مورد تمایل گروه‌های عرب شیعه عراق و ایران است اما نحوه ورود آنها در قالب قومیتی و با حمایت ترکیه می‌تواند بذرهای نفاقی را برای آینده بکارد.

۳. برخی از رسانه‌ها از روابط مناسب فیدان با ایران صحبت کرده‌اند. با وجود تردیدهایی در این باره، اگر روابط ایران با ترکیه به دلیل حضور فیدان در ریاست سازمان امنیت مناسب بوده است، دلیلی بر تکرار آن در زمانی که وی با دست‌فرمان ملی‌گرایی شدید به‌عنوان وزیرخارجه انتخاب شده، نیست. ملی‌گرایی شدید وی و تلاش برای مفصل‌بندی منطقه بر «پان‌ترکیسم» و برداشتن گام‌های جدی در این رابطه به‌زودی روابط دو کشور را وارد دوره دیگری از تنش خواهد ساخت زیرا هدف یا دستاورد نهایی ترکیه از این سیاست از همین ابتدا مشخص است؛ حتی اگر آنکارا آن را انکار کرده یا در فضایی فرضی واقعاً نیت آن را نداشته باشد.

۴. شاخص‌های ورود به محور مقاومت آشکار است؛ تلاش برای حرکت بر ضدموجودیت‌های خارجی در منطقه بر اساس دیدگاه‌های اسلامی و بری از توجهات فرقه‌ای و قومیتی. همان‌گونه که تعدادی از شرایط مانند مبارز بودن و اعتقاد به رفع سلطه خارجی جز ویژگی‌های جذب به محور مقاومت هستند، مسائلی مانند فرقه‌گرایی مذهبی و قومیتی موانع عضویت در این محور به حساب می‌آیند. تلاش برای عضویت قومیتی بر اساس فرمان و سیاست‌های «پان‌ترکیستی» یک انحراف در محور مقاومت خواهد بود؛ انحرافی که در بزنگاه‌ها با فرمان متفاوت، اختلاف‌نظر، شورش و جدایی بذرهای کاشته‌شده توسط ترکیه خود را نشان خواهد داد.

۵. دولت ترکیه با اتکا به حضور ترک‌تباران در شمال سوریه و شمال عراق همچنان با وجود گذشت ۱۰۰ سال از فروپاشی امپراتوری عثمانی مدعی این مناطق است. اردوغان موفق شده از خلال بحران سوریه بر بخشی از شمال سوریه مسلط شده و به بهانه سرکوب کردها با ورود به مناطق کردنشین شمال عراق، خود را به جغرافیای حضور ترکمانان نزدیک‌تر کند. همزمان این کشور بر کشور شیعه آذربایجان دست انداخته و با تحریک دیدگاه‌های تاریخی مبنی‌بر تعلق استان سیونیک ارمنستان به آذربایجان، به دنبال اشغال جنوب این کشور است تا بتواند کریدوری زمینی و اختصاصی به دریای خزر یافته و خود را به لحاظ سرزمینی به آسیای‌میانه و سپس سیبری و سین‌کیانگ برساند؛ هدفی بزرگ که ترکیه بدون پشتیبانی ناتو به آن سمت گام برنمی‌داشت؛ چه اینکه توان آن را نداشته و قادر به تحمل واکنش کشورهایی که در معرض خطر قرار می‌گیرند، نیست. این اهداف اردوغان به‌شدت برای ایران خطرناک بوده و ضمن تقویت تجزیه‌طلبی قومیتی در ایران عملاً ماهیت شیعی کشور را که تا حدی به دلیل خاستگاه صفویه ریشه در مناطق شمال‌غربی دارد، خواهد زدود.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صهیون در آچمز» نوشت: آن‌چه این روزها در منطقه غرب آسیا می‌گذرد، خبر از جنگ احتمالی می‌دهد؛ یک درگیری نقطه‌ای بین اسرائیل و مقاومت در شرق مدیترانه که با توجه به تحرکات نظامی امنیتی اخیر در منطقه خواسته واشنگتن و تلاویو است. طرفین نیز برای آن آماده شده‌اند و طرف اسرائیلی و دولت نتانیاهو اشتیاق وافری به آن دارد؛ چراکه گمان می‌برند این جنگ از اختلاف و دو قطبی سنگین حاکم بر سرزمین‌های اشغالی خواهد کاست و محبوبیت از دست رفته نتانیاهو را بازخواهد گرداند و اپوزیسیون صهیونیستی را تضعیف خواهد کرد. هرچه اتفاق افتد، چه با ترور آتش این جنگ افروخته شود یا هر بهانه‌ای دیگر سابقه نشان می‌دهد در پایان هر جنگی یک سیاستمدار یا دولت صهیونیست یا سقوط می‌کند یا آن‌قدر تضعیف می‌شود که مقدمات سقوط آن در آینده را فراهم می‌کند. در این بین، سخنان اخیر سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت مورد توجه
رسانه‌های صهیونیستی قرار گرفت. آن‌چه از فحوای نظرات کارشناسان رسانه‌ای اسرائیل دریافت می‌شود، موج نگرانی و وحشت از تحولات آینده است؛ زیرا می‌دانند سید حسن نصرالله «صادق الوعد» است و آنان نگران احتمال اشتباه مسئولان رژیم صهیونیستی نیز هستند. تروریست‌های جبهه النصره، پس از ۵ سال حضور و ایجاد ناامنی در منطقه «عرسال» در شمال لبنان سرانجام در اواخر فصل تابستان سال ۲۰۱۷، مجبور شدند به توافق با حزب‌الله لبنان تن بدهند و این منطقه را به مقصد استان ادلب سوریه ترک کنند. این رخداد، «آزادسازی دوم» نام گرفت و سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان در سالگرد آن سخنرانی کرد. این رخداد، پس از آزادسازی جنوب اراضی این کشور در سال ۲۰۰۰، دومین عملیات مقاومت برای آزادسازی اراضی اشغالی لبنان محسوب می‌شود. نصرالله به تهدیدهای مسئولان صهیونیستی مبنی بر ترور رهبران مقاومت اشاره کرد و گفت: آنان گفتند که این ترور می‌تواند در داخل یا خارج از فلسطین اشغالی صورت گیرد. ظاهراً اسرائیل از تجارب گذشته درس نگرفته است. لذا ارتش و مسئولان صهیونیستی همان اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنند.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه همشهری در صفحه نخست امروز خود با تیتر «احترام جایگزین تحقیر شد» نوشت: آخرین آمارها نشان می‌دهد تاکنون بیش‌از ۲ میلیون و۷۰۰ هزار نفر برای حضور در راهپیمایی باشکوه اربعین در سامانه «سماح» ثبت‌نام کرده‌اند؛ آماری کم‌نظیر که بیش از هر چیز از ثمربخشی اقدام‌های انجام شده طی یکی، دو سال اخیر با هدف تسهیل سفر زائران حکایت دارد. امروز در شرایطی تردد زائران از مبادی خروجی کشور به سوی عتبات عالیات در کشور عراق با وضعیت مطلوبی در جریان است که نباید فراموش کرد در گذشته‌ای نه‌چندان دور، انتقادهای زیادی به کیفیت خدمت‌رسانی دستگاه‌های دولتی به زائران اربعین وارد بود. از کمبودهای محسوس در حوزه حمل‌ونقل گرفته تا تأمین ارز مورد نیاز و صدور گذرنامه و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دولت و پای‌کار آمدن همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی، شاهد افزایش رضایت زائران از خدمات ارائه هستیم. در چنین شرایطی اگر چه کیفیت خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی همچنان با وضعیت مطلوب، فاصله دارد، اما تفاوت‌های معنادار ایجاد شده در نحوه خدمت‌رسانی، نشان‌دهنده بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در این حوزه از سوی دولت است؛ موضوعی که در گذشته انتقادهای بسیاری را متوجه مسئولان دولتی می‌کرد.

صف‌های ارز برچیده شدند

تشکیل صف‌های طولانی برای تأمین ارز زیارتی، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی زائران اربعین در سال‌های گذشته بود. موعد راهپیمایی اربعین سال ۱۳۹۷ بود که انتشار تصاویر مربوط به صف‌های طولانی دریافت ارز از سوی زائران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و انتقادهای گسترده‌ای را متوجه مسئولان دولتی کرد. کیفیت خدمات‌رسانی ارزی به زائران در عراق آنقدر پایین بود که کار به عرضه ارز در یک خانه خرابه رسیده بود؛ اقدامی از سوی بانک مرکزی دولت دوازدهم که انتشار عکس‌های آن بازتاب گسترده‌ای داشت.

در ایران نیز وضعیت چندان مطلوب نبود و تشکیل صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها در تهران و دیگر شهرهای کشور، زائران را با دردسرهای زیادی مواجه کرده بود. در سال جاری اما به اذعان بسیاری از زائران، وضعیت به شکل ملموسی بهبود پیدا کرده و با تمهیدات بانک مرکزی، دیگر خبری از صف‌های طولانی و معطلی زیاد زائران نیست.

اکنون دیگر زائران در داخل کشور و بدون‌معطلی در شعب بانک‌ها، ارز دریافت می‌کنند. از سوی دیگر عرضه ارز مورد نیاز زائران به دینار با نرخ دولتی، سبب کاهش تقاضا و کاهشی شدن نرخ دینار در بازار شد. رفع مشکلات شرکت‌های پرداخت‌یار در حوزه تأمین ارز، تسهیل پرداخت‌ها با ثبت‌نام در «سماح»، افزایش قابل‌توجه شعبه‌های عرضه ارز و کوتاه‌کردن دست دلالان از مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در زمینه تأمین ارز مورد نیاز زائران بوده‌است.

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آقای مطهری مطالب انتشارات صدرا را بخوانید!» نوشت: هیاهوی برخی چهره‌ها و جریان‌های خاص برای پایان همکاری چند استاد دانشگاه با برخی دانشگاه‌های کشور و سیاسی کردن موضوعات اداری به آنجا رسیده که پای شهید مرتضی مطهری را به میان کشیده‌اند و گفته‌اند که به‌رغم انتقادات و اعتراضات آیت‌الله مطهری به حکومت پهلوی، اما کرسی تدریس او در دانشگاه حفظ شده است.

قسمت تلخ ماجرا آنجا است که این ادعای غلط و قیاس جمهوری اسلامی با حکومت طاغوت را علی مطهری آغاز کرد که از قضا به پسر شهید مطهری بودن و بزرگ‌زادگی و آقازادگی خیلی هم می‌بالد و حتی بر آنچه در مورد پدرش در مرکز حفظ و نشر آثار استاد آمده، اشراف ندارد.

علی مطهری در گفت‌وگو با یک رسانه اصلاح‌طلب گفته «این رویه زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و من متأسفم اعلام کنم که حتی گاهی بدتر از رویه‌ای است که در حکومت پهلوی انجام می‌شد. مثلاً استاد مطهری در حوادث قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ بازداشت شد. به مناسبت اینکه در شب ۱۵ خرداد یک سخنرانی مؤیدی کرده بود و نوک پیکان حمله ایشان هم متوجه شخص شاه بود، همان شب ایشان را بازداشت کردند و همراه با برخی علمای دیگر تهران و علمای شهرستان‌ها در زندان بودند. بعد از حدود یک ماه و نیم آزاد شدند. البته به دنبال بحث اعدام امام خمینی (ره)، حتی صحبت اعدام این افراد هم بود ولی بعد از اینکه شهید مطهری از زندان آزاد شد، ایشان از تدریس در دانشگاه محروم نشد. فقط سال‌ها بعد در موضوع ارتقای ایشان از دانشیار به استاد تمام یا شاید هم از استادیار به دانشیار، موانعی ایجاد کردند و این کار ایشان انجام نمی‌شد.»

یعنی از نظر علی مطهری، بهتر بود که جمهوری اسلامی اساتید منتقد را بازداشت می‌کرد و حتی صحبت از اعدام آن‌ها می‌کرد، ولی کرسی تدریس را از آن‌ها نمی‌گرفت! فقط توضیح نداده فرد بازداشت شده در زندان یا اعدام شده، چگونه همچنان می‌تواند تدریس کند!

آینده خطرناک منطقه با پان‌ترکسیم/ صهیون در آچمز

کد خبر 682728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.