۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
«خاتم» در اصفهان پایگاه ندارد!

اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، حدود دوسوم صنایع دستی کشور را در خود جای داده و حتی به‌عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است؛ «خاتم‌کاری» یکی از این صنایع دستی است که کارگاه‌های آن به‌صورت پراکنده در سطح شهر اصفهان فعال است، اما نقطه مناسبی برای حضور تولیدکنندگان آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دنیای صنعتی امروز سبب شده است تا انسان‌ها برای رهایی از هر نوع تنش و فشارهای روحی و روانی و برای تفریح و استراحت، به گردش پناه ببرند و به این وسیله، از پدیده‌های طبیعی مناطق دیدن کنند و با نوع آداب و رسوم و شیوه زندگی مردم در مناطق مختلف آشنا شوند که یکی از راه‌های رفع این نیاز، گردش فرهنگی است؛ بازدید از جنبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری، صنایع دستی و سنت‌های زندگی منطقه مقصد، مورد توجه گردشگران قرار خواهد گرفت.

کشور ایران با توجه قدمت و تاریخ کهن و درخشان در فرهنگ و تمدن، تنوع فرهنگی، نژادی، زبانی و ده‌ها جاذبه گردشگری دیگر، قابلیت به ارمغان آوردن جایگاه ممتازی را در صنعت گردشگری به‌ویژه گردشگری فرهنگی دارد.

تاکنون در حوزه توریسم (گردشگری) کارهای متعددی انجام شده، اما گردشگری فرهنگی در این میان مهجور مانده است، بنابراین ایران به اقتضای فرهنگ ایرانی-اسلامی و ارزش‌های بومی خود، تاکید ویژه‌ای بر انواع خاصی از گردشگری به‌ویژه گردشگری فرهنگی می‌تواند داشته باشد و اصفهان نیز به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی پیشرو در این حوزه باشد.

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان سال ۱۳۹۸ با هدف رشد و توسعه کسب‌وکار در حوزه تولیدات صنایع دستی و به‌منظور یکپارچه‌سازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، با تأکید بر هنر خاتم و توجه به ارائه مستقیم محصولات صنایع دستی تولیدکننده، پروژه احداث مجموعه کارگاهی صنایع دستی و گردشگری در شرق اصفهان را مطرح کرد که نه‌تنها موجب پیشبرد اهداف فعالان این صنعت هنری می‌شود، بلکه به‌طور یقین، برای اصفهان به‌عنوان مهد صنایع دستی، خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا، مجموعه تعاونی خاتم‌کاران خوراسگان که ابتدا با تعداد ۲۰ نفر از هنرمندان خطه شرق اصفهان تأسیس شد و در گام بعد با بزرگ‌تر شدن اهداف این مجموعه، با تعداد ۱۰۲ نفر تاکنون در حال فعالیت است، با همکاری شهرداری منطقه ۱۵ در صدد برآمد تا در قالب مشارکت طرح باغ کارگاه خاتم را با جدیت دنبال کند، چراکه در حال حاضر، بسیاری از رشته‌های هنری و صنایع دستی به‌دلیل واسطه‌گری، گرانی مواد اولیه، نوسانات ارزی، حمایت نکردن و همکاری سازمان‌های مرتبط، تبلیغات و پوشش رسانه‌ای کم و سایر دلایل، در حال فراموشی هستند و حمایت از تولیدکنندگان خاتم و ایجاد بستری امن و مناسب برای ارائه هرچه بهتر تولیدات، از جمله اهداف این طرح خواهد بود.

همچنین از آنجا که اصفهان مهد هنرهای صنایع دستی است، با اطمینان می‌توان گفت که قطب تولید صنعت و هنر زیبای خاتم در ایران و حتی در جهان متعلق به خوراسگان در بخش شرقی شهر اصفهان است.

«خاتم» در اصفهان پایگاه ندارد

تا پایان سال جاری سند شش دانگ ملک ۱۸ متر مربعی خاتم‌کاران را دریافت می‌کنیم

هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال ۱۳۹۸ پس از ثبت شرکت تعاونی خاتم‌کاران خوراسگان، پیشنهاد احداث باغ کارگاه خاتم یا بازارچه صنایع دستی از سوی شهرداری منطقه ۱۵ مطرح و با استقبال فعالان این عرصه روبه‌رو شد که با افزایش استقبال‌کنندگان از این طرح، ابتدا زمینی به مساحت ۹ هزار مترمربع در خیابان رویان جهت احداث این پروژه تملک شد.

وی می‌افزاید: در ادامه با پیچیدن آوازه این پروژه و استقبال هنرمندان دیگر رشته‌های صنایع دستی، شهرداری منطقه ۱۵ مذاکرات جدیدی را برای خرید قطعه زمین دیگری به مساحت ۱۸ هزار متر مربع آغاز کرد و سال ۱۳۹۹ این زمین در خیابان آیت‌الله خاتون‌آبادی مقابل محله اندوان (واقع در نزدیکی حلقه چهارم حفاظتی شهر اصفهان) خریداری شد.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با اشاره به کاربری این قطعه زمین ۱۸ هزار متر مربعی می‌افزاید: با توجه به سهولت دسترسی به این زمین و اینکه در مسیر رینگ چهارم حفاظتی نیز واقع شده است، به‌دلیل نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی برای دسترسی و گردشگرپذیر بودن این طرح، زمین مورد نظر خریداری شد؛ کاربری این زمین ابتدا کشاورزی بود و به همین دلیل اقدامات لازم برای دریافت مجوز تغییر کاربری آن در همان سال آغاز شد.

یکپارچه‌سازی بیش از ۱۰ رشته صنایع دستی از برترین اساتید و تولیدکنندگان، یکی از ویژگی‌ها و مزایای بازارچه صنایع دستی است.

وی با بیان اینکه این ملک ۱۸ هزار متر مربعی در حال حاضر کاربری کشاورزی دارد و تمام مراحل قانونی و تشریفات اداری آن برای تغییر کاربری به مجموعه گردشگری و صنایع دستی در دست بررسی و تأیید مراجع قانونی است، اضافه می‌کند: دریافت مجوز تغییر کاربری در ابتدای امر از طرف جهاد کشاورزی مورد مخالفت قرار گرفت و روند سرعت اجرای این طرح را با کندی مواجه کرد، از این‌رو با توجه به اینکه قسمت عمده دیگر این طرح مرتبط با حوزه گردشگری است، میراث فرهنگی نیز جهت تسریع در اجرای این پروژه وارد عمل شد.

نظری‌پور تاکید می‌کند: با توجه به اینکه یکی از الزامات طرح‌های گردشگری وجود سند شش‌دانگ است، اقدامات لازم برای دریافت این سند برای زمین پروژه در حال انجام است که تا پایان سال این مهم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ویژگی‌ها و مزایای بازارچه صنایع دستی اضافه می‌کند: یکپارچه‌سازی بیش از ۱۰ رشته صنایع دستی از برترین اساتید و تولیدکنندگان که می‌توان امید داشت زنجیره تولید تا توزیع و فروش این صنعت فعال شود، برندسازی که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی اهمیت دارد، دارا بودن فضای آموزشی (در قالب دانشکده هنر)، دارا بودن فضای تفریحی و گردشگری، دارا بودن محیطی آرام و دور از دغدغه، وجود مرکز خرید با امکانات رفاهی جانبی، دارا بودن فضای خدماتی شامل رستوران و فودکورت‌ها و دارا بودن فضای سبز بهینه در این مجموعه از ویژگی‌های آن است.

«خاتم» در اصفهان پایگاه ندارد

آماده‌سازی ۹۰ درصد صنایع دستی قابل عرضه در میدان امام (ره) و بازارهای اطراف در منطقه ۱۵ اصفهان

احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان و خوراسگان، از نظر صنایع دستی به‌ویژه هنر خاتم، حرف اول را در استان می‌زند و حدود ۹۰ درصد صنایع دستی که در میدان امام (ره) و بازارهای اطراف عرضه می‌شود، در این منطقه آماده‌سازی می‌شود.

وی می‌افزاید: هنر خاتم نسل به نسل منتقل شده است و اگر بتوانیم بازار خوبی برای آن ایجاد کنیم و رونق خوبی داشته باشد، می‌تواند به اقتصاد خانواده‌ها کمک کند، زیرا خاتم شغلی است که در خانه نیز می‌تواند انجام شود و کار هنری بسیار زیبا و مورد پسند گردشگران شهرها و کشورهای مختلف محسوب می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در این راستا با توجه به وجود کارگاه‌های زیادی از هنر خاتم‌کاری و پراکنده بودن آن، برای رفاه فعالان این صنف، یک شرکت تعاونی با عنوان «شرکت هنر فرهان شرق زاینده‌رود» تشکیل شد و ابتدا مجموعه‌ای با نام خورشید در بلوار ارغوانیه در حال فعالیت بود که صنایع دستی خود را به‌صورت نمایشگاهی در اختیار شهروندان قرار می‌دانند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه مجموعه خورشید پاسخگوی نیاز منطقه ۱۵ نبود و فعالان این حوزه نمی‌توانستند تولیدات خود را به فروش برسانند، در شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان تصمیم‌گرفته شد که برای این تولیدکنندگان صنایع دستی، اقدامی انجام شود.

اگر این زمین در محدوده شهری اصفهان قرار داشت، باید طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری آن دریافت می‌شد، اما با توجه به اینکه در این محدوده نبود، باید از چهار حوزه شامل جهاد کشاورزی، پدافند غیرعامل، اداره کل حفاظت محیط زیست و کمیسیون زیربنایی اداره کل راه و شهرسازی استعلام می‌گرفتیم که زمان‌بر بود و اکنون اقدامات و مکاتبات لازم انجام شده است.

شریعتی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه این شرکت تعاونی، زمینی بعد از میدان عروج (شش‌راه) و محله اندوان به سمت خاتون‌آباد، خارج از حریم شهر اصفهان کاربری کشاورزی داشت، مدیریت شهری پیگیر شد تا با همکاری و مشارکت شهرداری، مجوز تغییر کاربری آن دریافت شود و مرکزی برای این کارگاه‌ها و فروشگاه اعضای این شرکت وجود داشته باشد تا بدون واسطه و به‌صورت مستقیم محصولات خود را عرضه کنند.

وی ادامه می‌دهد: اگر این زمین در محدوده شهری اصفهان قرار داشت، باید طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری آن دریافت می‌شد، اما با توجه به اینکه در این محدوده نبود، باید از چهار حوزه شامل جهاد کشاورزی، پدافند غیرعامل، اداره کل حفاظت محیط زیست و کمیسیون زیربنایی اداره کل راه و شهرسازی استعلام می‌گرفتیم که زمان‌بر بود و این اقدامات و مکاتبات لازم انجام شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پس از دریافت تاییدیه کتبی اداره کل حفاظت محیط زیست و بررسی نهایی کمیسیون زیربنایی اداره کل راه و شهرسازی، مجوز لازم دریافت می‌شود و برای آماده‌سازی و عرضه مستقیم صنایع دستی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، می‌گوید: مدیریت شهری با تلاش و همکاری منطقه ۱۵ و اعضای شورای اسلامی شهر، تاکید داشت هرچه سریع‌تر مجوز آن دریافت شود و برای بهره‌برداری اقدام شود.

وی با بیان اینکه در منطقه ۱۵، محدوده‌ای حدفاصل محلات راران و امام رضا (ع) با نام حیدرآباد وجود دارد که ملک شخصی است و در گذشته کوره‌های آجرپزی در آن مستقر بود، ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های انجام شده در دوره چهارم شورای اسلامی شهر اصفهان سعی شد آن را برای کارگاه‌های صنایع دستی در نظر بگیریم که به شرکت تعاونی هنر فرهان شرق زاینده‌رود و رینگ چهارم نیز نزدیک است.

«خاتم» در اصفهان پایگاه ندارد

تلاش برای دریافت مجوز تغییر کاربری ملک ۱۸ هزار متر مربعی

الهام معتمدی، مدیرعامل شرکت هنر فرهان شرق زاینده‌رود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طبق جلسه برگزار شده با مدیرکل وقت میراث فرهنگی، این مسئول در مکالمه تلفنی با مسئول واحد حقوقی، تلاش کرد تا مسیر جدید و سهل‌الوصولی برای تکمیل فرایند اداره کل میراث پیشنهاد کند.

وی اضافه می‌کند: قرار شد پس از دریافت کد رهگیری از اداره کل ثبت اسناد اقدام کنیم که با توجه به فرایند آن، مقرر شد سند شش‌دانگ دریافت شود.

مدیرعامل شرکت هنر فرهان شرق زاینده‌رود با بیان اینکه در حال دریافت سند شش‌دانگ از سوی اداره ثبت اسناد و املاک هستیم و پس از دریافت این سند، برای دریافت مجوز تغییر کاربری ملک ۱۸ هزار متر مربعی اقدام خواهیم کرد، خاطرنشان می‌کند: احداث مرکز چهار طبقه‌ای شامل بازارچه صنایع دستی (واحدهای تجاری فعال در حوزه صنایع دستی)، کاربری آموزشی برای ایجاد یکی از شعب دانشکده هنر، هتل، رستوران و کافی‌شاپ برای ایجاد یک مقصد گردشگری، پس از دریافت این مجوز انجام خواهد شد.

به گزارش ایمنا، با توجه به اینکه اقدام برای احداث یک پایگاه برای خاتم، اواخر دهه ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفته است، حداقل سه تا چهار سال برای دریافت مجوز تغییر کاربری این ملک ۱۸ متر مربعی در حاشیه محدوده شهری اصفهان، زمان بسیار زیادی است که به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های مرتبط باید همراهی و همکاری بهتری با شرکت تعاونی داشته باشند.

اینکه مدیریت شهری اصفهان به هنر و صنایع دستی به‌ویژه هنر خاتم اهمیت می‌دهد جای قدردانی دارد و می‌طلبد که سایر دستگاه‌های مرتبط با این موضوع همچون اداره کل میراث فرهنگی نیز بر این موضوع تاکید داشته باشند و نقش تسهیل‌گرانه خود را به‌خوبی ایفا کنند.

احداث این مرکز برای تولید و عرضه صنایع دستی در شرق نصف‌جهان موجب توسعه هر چه بیشتر این هنر نفیس در پایتخت فرنگ و تمدن ایران اسلامی، به‌ویژه خطه شرقی خواهیم بود که با توجه به نزدیکی به مراکزی همچون فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی، مرکز همایش‌های بین‌الملی امام خامنه‌ای و مرکز نمایشگاه‌ها، می‌تواند مقصد اصلی گردشگران خارجی نیز باشد.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 682478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.