شش عضو جدید خانواده بریکس معرفی شدند

رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در نشست خبری روز سوم بریکس کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر، اتیوپی، و آرژانتین را به عنوان اعضای جدید این بلوک اقتصادی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب «بریکس» از ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شده و تا دوم شهریورماه جاری (امروز) در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در حال برگزاری است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. سابقه شکل‌گیری این گروه به سال ۲۰۰۱ باز می‌گردد و نهایتاً «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت.

مهم‌ترین شاخصه در این گروه کارکردهای اقتصادی، مالی و پولی و همچنین گستره فرامنطقه‌ای و جهانی بودن اعضا و اثرگذاری آن بوده که به گروه «قدرت‌های اقتصادی نوظهور» معروف است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شامگاه چهارشنبه - یکم شهریور - در صدر هیأتی سیاسی در نخستین سفر رسمی و به‌منظور حضور در نشست سران کشورهای عضو «بریکس»، به دعوت «سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی عازم ژوهانسبورگ شد.

اعضای جدید خانواده بریکس

سیریل رامافوز رئیس جمهور آفریقای جنوبی از توافق سران گروه بریکس درباره عضویت جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اعلام کرد: در کنار جمهوری اسلامی ایران، کشورهای آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی نیز به عنوان اعضای جدید به گروه پیمان اقتصادهای نوظهور جهان موسوم به بریکس پیوستند.

وی گفت: ما بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل تاکید می‌کنیم و از درگیری‌ها در اماکن مختلف جهان نگران هستیم.

رئیس جمهور آفریقای جنوبی تاکید کرد: ما به توافقی درباره گسترش و توسعه گروه بریکس رسیدیم.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی پیشتر گفته بود که سران گروه بریکس در نهایت در مورد پذیرش اعضای جدید به توافق رسیده و سندی را تصویب کرده‌اند که اصول، الزامات و رویه عضویت را مشخص می‌کند.

رئیس جمهور چین نیز طی سخنانی به کشورهایی که به گروه بریکس پیوستند، تبریک گفت.

نارندرا مودی نخست وزیر هند، در خصوص افزوده شدن این اعضای جدید گفت: «هند همواره از گسترش بریکس حمایت کرده است، زیرا هند معتقد است افزودن اعضای جدید سازمان بریکس را تقویت خواهد کرد و ارزش مضاعفی به تلاش مشترک ما خواهد بخشید. این همچنین باعث تقویت باور بسیاری از کشورها به دنیای چندقطبی خواهد شد.»

ش جین پینگ، رئیس جمهور جمهوری خلق چین، در واکنش به پیوستن اعضای جدید به گروه بریکس گفت: «این گسترش تعداد اعضا امری تاریخی است که تعهد کشورهای بریکس برای اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه را نشان می‌دهد و انتظارات جامعه بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای نوظهور و در حال توسعه را برآورده می‌کند. این گسترش تعداد اعضا همچنین نقطه آغاز جدیدی برای همکاری‌های بریکس است و انرژی جدیدی به سازوکار همکاری بریکس تزریق خواهد کرد و این نهاد را هرچه بیشتر برای صلح و توسعه تقویت می‌کند.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، در سخنرانی خود در شهر ژوهانسبورگ پایتخت اقتصادی آفریقای جنوبی از طریق ویدئو کنفرانس، گفت که این گروه با هیچ‌کسی رقابت نمی‌کند و خود را مخالف کسی نمی‌داند.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اصطلاح «میلیارد طلایی» که وی به کشورهایی اطلاق می‌کند که خود را برتر و بقیه جهان را مستعمره می‌دانند، افزود که مخالفان بلوک بریکس یعنی کشورهای میلیارد طلایی در تلاش برای جایگیزینی قوانین بین‌المللی هستند که بر مبنای مقررات خودخواهانه آنها است.

وی تاکید کرد که بریکس از یک نظم جهانی حمایت می‌کند که واقعاً متوازن است و منافع بسیاری از کشورها را در نظر گرفته و از افراد مختلف حفاظت می‌کند.

پوتین در ادامه در حالی که به شدت به دنبال گسترش همکاری با قاره آفریقا است، افزود که روسیه به صورت کلی علاقه مند به تقویت روابط با قاره آفریقا است و پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف در آنجا اجرا خواهد کرد.

رئیس جمهور روسیه همچنین در مورد پیوستن ۶ کشور جدید از جمله ایران به بریکس توضیح داد: پذیرش اعضای جدید در بریکس اولین مرحله از روند گسترش بلوک است و به گسترش نفوذ بریکس در سراسر جهان ادامه خواهیم داد.

وی همچنین ایجاد ارز واحد بریکس را موضوع پیچیده‌ای دانست اما بر روی حرکت به این سمت تاکید کرد.

رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه نیز در دومین روز نشست گروه بریکس از طریق ویدئو کنفرانس گفت که بریکس نشان داده که یک گروه مورد اطمینان در سطح بین المللی است و این گروه خواهان ایجاد یک نظام جهانی منصفانه است.

پوتین افزود: گروه‌ها بر اساس توافق و مساوات کار می‌کنند، گروه بریکس خواهان یک نظام جهانی منصفانه براساس قوانین بین المللی و منشور بین الملل از جمله حق همه ملت‌ها برای تعیین سرنوشت و تعیین آینده و مسیر راه رشد و توسعه است اما برخی کشورها بدنبال اعمال نظر و سلطه گری و سیاست استعماری جدید هستند.

وی ادامه داد: ما همچنین در دوره ریاست آینده خود، درباره مبارزه با تروریسم تلاش و برای توسعه استفاده از ارزهای محلی کار خواهیم کرد.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، در بیانیه خود در خصوص افزایش تعداد اعضای بریکس گفت: «ما از عضویت عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، امارات متحده عربی، اتیوپی و ایران در بریکس استقبال می‌کنیم. اکنون تولید ناخالص داخلی بریکس با برابری قدرت خرید (PPP) به ۳۶ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی و به ۴۶ درصد از جمعیت جهان رسیده است. ما به دفاع از موضوعاتی که تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی مردم ما دارند، مانند مبارزه با گرسنگی، فقر، نابرابری و ترویج توسعه پایدار ادامه خواهیم داد.»

محمد بن زاید، رئیس جمهور امارات متحده عربی، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) داشت: «ما به چشم‌انداز رهبران بریکس احترام می‌گذاریم و از افزودن امارات متحده عربی به عنوان عضوی از این گروه مهم قدردانی می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری برای سعادت، عزت و نفع همه ملت‌ها و مردم در سراسر جهان هستیم.»

رئیس جمهور کشور اتیوپی، آبی احمد علی، در خصوص پیوستن کشورش به گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور نوشت: «لحظه‌ای عالی برای اتیوپی زیرا رهبران بریکس امروز ورود ما به این گروه را تایید کردند. اتیوپی آماده همکاری با همه برای یک نظم جهانی فراگیر و مرفه است.»

سخنگوی وزارت خارجه مصر، احمد ابو زید، در خصوص عضویت کشورش در گروه بریکس نوشته است: «دعوت از مصر برای پیوستن به گروه بریکس، نقش رو به رشد این کشور در اقتصاد جهانی و توانایی این کشور برای کمک به شکل‌دهی سیستم اقتصادی بین‌المللی جامع‌تر و عادلانه‌تر که منافع و مشارکت اقتصادهای کشورهای نوظهور جنوب جهانی و ملت‌شان را در نظر می‌گیرد، تایید می‌کند.»

تکمیل می‌شود..

کد خبر 682443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.