فناوری VOIP نسبت به سیستم‌های تلفنی آنالوگ چه مزایایی دارد؟

کارشناس مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به مزایای VOIP نسبت به سیستم‌های تلفنی آنالوگ گفت: اقتصادی بودن با کاهش هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی و دور از محدوده، انعطاف‌پذیری و قابلیت جابه‌جایی با تماس از هر دستگاه متصل به شبکه و اینترنت از جمله این موارد است.

بهزاد شهیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فناوری VOIP روشی برای انتقال داده و صوت بر بستر شبکه است، اظهار کرد: مدارک فناوری VOIP و سیستم‌های تلفنی آنالوگ، هدفی یکسان از امکان ارتباط صوتی دارند، اما در نحوه انتقال سیگنال‌های صوتی و امکاناتی که ارائه می‌دهند، تفاوت دارند.

وی با اشاره به مزایای VOIP نسبت به سیستم‌های تلفنی آنالوگ افزود: اقتصادی بودن با کاهش هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی و دور از محدوده، انعطاف‌پذیری و قابلیت جابه‌جایی با تماس از هر دستگاه متصل به شبکه و اینترنت، ویژگی‌های پیشرفته از جمله تبدیل پیام‌های صوتی به ایمیل و کنفرانس‌های تصویری و مقیاس‌پذیری با افزودن یا حذف خطوط تلفن به طور سریع و آسان، از جمله این موارد است.

کارشناس مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: ادغام با برنامه‌های دیگر مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری CRM، نگهداری و رفع اشکال ساده‌تر با بهره‌گیری از تنظیمات نرم‌افزاری، کیفیت صدای HD و توانایی بازیابی در مواقع بحران و استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه کاربری و مدیریت تماس‌ها از دیگر مزایای فناوری VOIP است.

وی با بیان اینکه مکالمات VOIP از طریق اینترنت انجام می‌شود که می‌تواند هزینه‌های تماس‌های بین‌المللی و دور از محدوده را به طور قابل توجهی کاهش دهد، ادامه داد: سیستم‌های آنالوگ سنتی به‌طور معمول و به‌ویژه برای تماس‌های دور از محدوده هزینه‌های تماس بالاتری دارد.

شهیری با اشاره به انعطاف‌پذیری و قابلیت جابجایی به‌عنوان یکی از مزایای فناوری VOIP ، گفت: با این فناوری می‌توانید از هر دستگاه متصل به اینترنت، مانند کامپیوترها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، تماس بگیرید؛ این امکان بیشتر انعطاف و قابلیت جابجایی را نسبت به سیستم‌های آنالوگ فراهم می‌کند که نیاز به خطوط تلفنی فیزیکی دارند و به محل خاصی متصل می‌شود.

وی تاکید کرد: سیستم‌های VOIP دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای هستند که در سیستم‌های تلفنی آنالوگ به سختی در دسترس هستند یا پیاده‌سازی آن‌ها دشوارتر است؛ بعضی از این ویژگی‌ها شامل انتقال تماس، تبدیل پیام‌های صوتی به ایمیل، کنفرانس‌های تصویری و معاونت‌های مجازی هستند.

کارشناس مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان اضافه کرد: سیستم‌های VOIP به راحتی می‌توانند به مقیاس بزرگ‌تر یا کوچک‌تر تغییر یابند تا به نیازهای تغییر کننده یک کسب و کار پاسخ دهند. افزودن یا حذف خطوط تلفن در یک محیط VOIP به طور معمول ساده است، در حالی که مقیاس‌بندی یک سیستم آنالوگ نیازمند خطوط فیزیکی و تغییرات زیرساختی ممکن است.

وی افزود:VOIP را می‌توان به راحتی با سایر برنامه‌ها و ابزارهای ارتباطی و کسب و کاری، مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتریCRM، تجزیه و تحلیل تماس‌ها و ابزارهای همکاری تیمی، ادغام کرد که این ادغام به بهبود جریان‌کارها و بهره‌وری کمک می‌کند.

شهیری اضافه کرد: سیستم‌های آنالوگ نیاز به نگهداری فیزیکی از سخت‌افزار و خطوط تلفن دارند که ممکن است زمان‌بر و گران‌قیمت باشد. به عبارت دیگر، سیستم‌های VOIP به‌طور کلی نگهداری و رفع اشکال ساده‌تری دارد، زیرا بیشتر مشکلات می‌توانند از طریق تنظیمات نرم‌افزاری حل شوند.

وی با اشاره به کیفیت صدایHD فناوری VOIP، گفت: این فناوری به‌طور قابل توجهی پیشرفت کرده است و کیفیت صدای باکیفیت HD در تماس‌ها را فراهم می‌کند. در حالی که سیستم‌های آنالوگ ممکن است کیفیت صدای خوبی داشته باشند، VOIP به‌طور عمومی به‌ویژه در صورت اتصال به اینترنت با سرعت بالا صدای باکیفیت‌تری ارائه می‌دهد.

کارشناس مرکز داده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با اشاره به گزینه‌های پشتیبانی و بازیابی در مواقع بحران در فناوری VOIP، گفت: این سیستم می‌توانند به راحتی برای پشتیبانی و بازیابی در مواقع بحران پیکربندی شود و تماس‌ها می‌تواند در صورت انقطاع اینترنت یا اختلال‌های دیگر به دستگاه‌ها یا مکان‌های جایگزین هدایت شوند تا ارتباط پیوسته انجام شود.

کد خبر 682441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.