فیلم کوتاه خوب، چه فیلمی است؟!

در هشتمین جلسه از فصل جدید پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان در پردیس سینمایی سیتی‌سنتر، به بررسی شاخص‌های مهم در ساخت فیلم کوتاه پرداخته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نود و ششمین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان که با حضور سیاوش گلشیری کارشناس، امین جواهری فیلم‌ساز، سیاوش چراغی‌پور بازیگر و شایان فتحی مجری، برگزار شد، چهار فیلم به نام‌های memorable ساخته Bruno collet ، torno presto ساخته Giovanni bufalini، نامه چهل‌وچهارم و بالماسکه، ساخته امین جواهری به نمایش درآمد.

استعاره راز موفقیت فیلم‌سازان فیلم کوتاه

سیاوش گلشیری، کارشناس این جلسه درباره انواع فیلم‌های کوتاه اظهار کرد: فیلم‌های کوتاه را بر اساس زمان و کنش دراماتیک می‌توان به انواع مختلفی تقسیم کرد که عبارت است از «فیلم خیلی کوتاه» که بین دو تا چهار دقیقه است و یک یا دو صحنه دارد. «کوتاه متداول» که ۷ تا ۱۲ دقیقه است و پنج تا هشت صحنه دارد. «کوتاه متوسط» که ۲۰ تا ۲۵ دقیقه و دارای ۱۲ تا ۳۰ صحنه است و «کوتاه بلند» که ۳۰ دقیقه است و بین ۲۰ تا ۳۰ صحنه دارد.

وی ادامه داد: یک فیلم کوتاه خوب اگر کلاسیک باشد، کنش دراماتیک در آن روشن است؛ فیلم‌نامه به‌جای مدنظر قرار دادن کل زندگی و فلش‌بک به سال‌های گذشته و آینده، فقط، برشی از زندگی شخصیت را به تصویر می‌کشد. تصویر بر دیالوگ اولویت دارد، چارچوب زمانی محدود است، تخیل فیلم‌ساز در فیلم مشاهده می‌شود و باورپذیری را برای مخاطب به چالش می‌کشد. ایجاز و اختصار در فیلم کوتاه اهمیت زیادی دارد، به‌طوری‌که این روزها فیلم‌های کوتاهی که بر مبنای استعاره شکل می‌گیرند، می‌توانند نظر مخاطب و جشنواره‌های متعدد داخلی و خارجی را جلب کنند.

ترکیبی از نقاشی و انیمیشن، استعاره‌ای به‌یادماندنی!

کارشناس نودوششمین جلسه از پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان درباره فیلم «به‌یادماندنی» تصریح کرد: فیلم درباره بیماری زوال عقل است. مردی همه‌چیز زندگی خود را به‌غیر از همسرش از یاد برده است. عنصر فراموشی بر اساس بیان استعاری به فیلم قدرت بصری و مفهومی می‌بخشد. جذابیت فیلم جایی بیشتر می‌شود که فیلم‌ساز از نقاشی‌های معروف مثل تابلوی شب پرستاره ونگوگ و به‌کارگیری تکنیک‌های تخصصی نقاشی برای طراحی شخصیت‌ها استفاده می‌کند.

گلشیری درباره فیلم torno presto اضافه کرد: در این فیلم اصلاً روایتی شکل نمی‌گیرد و ما کنش مرکزی را مشاهده نمی‌کنیم. انگار این فیلم کوتاه، برشی از یک فیلم بلند است که فقط بر مبنای ادای دین یک کارگردان به رویدادی تاریخی (شکست‌های متعدد نیروهای متفقین در جنگ جهانی اول) ساخته شده است.

سوال‌های بدون پاسخ که مخاطب را سردرگم می‌کند

وی درباره فیلم «نامه چهل‌وچهارم» اظهار کرد: به نظرم این فیلم چراهای زیادی را در ذهن مخاطب بی‌پاسخ می‌گذارد. قواعد فیلم‌سازی و فیلم‌نامه‌نویسی به طرز عجیبی متفاوت در فیلم ظاهر می‌شود. انتخاب لوکیشن ضبط به‌تناسب داستان در نواحی شمالی کشور است؛ یعنی پتانسیل زیادی برای گرفتن صحنه‌هایی که به لحاظ زیبایی‌شناسی از ارزش زیادی برخوردار است را دارد. اما فیلم‌ساز ترجیح داده است زیاد از این پتانسیل استفاده نکند. مخاطب پس از دیدن فیلم، دچار سلسله تناقضاتی درباره فیلم می‌شود، برای مثال صحنه‌هایی از فیلم که بازیگر اصلی جملاتی را بر در دیوار و تابلو می‌نویسد، انگار هنوز امید به زندگی خود را از دست نداده است، اما در انتها دست به خودکشی می‌زند.

فیلم کوتاه خوب، چه فیلمی است؟!

فیلم کوتاه، آخرین سنگر از صحبت کردن درباره جامعه‌ای است

امین جواهری، کارگردان فیلم‌های «نامه چهل‌وچهارم» و «بالماسکه» اظهار کرد: ابتدا باید بگویم پاتوق فیلم کوتاه اصفهان بی‌نظیرترین پاتوق فیلم کوتاه در ایران است. امیدوارم مسئولان قدر تلاش‌های شبانه‌روزی برگزارکنندگان پاتوق را بدانند. فیلم کوتاه، آخرین سنگر از صحبت کردن درباره جامعه‌ای است که انزوا آن را فراگرفته است. فیلم کوتاه می‌تواند از درگیر شدن در موارد سرمایه‌ای فیلم بلند اجتناب کند و بیشتر از فیلم بلند معنی‌گرا باشد.

وی درباره فیلم خود تصریح کرد: فیلم به مسئله‌ای مربوط به علوم شناختی اشاره دارد. فکر می‌کنم برای اینکه بتوانیم ساختار آن را بهتر درک کنیم، باید بر حوزه علوم شناختی تسلط داشته باشیم. فکر به خودکشی می‌تواند زندگی روزمره یک انسان را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد، به‌طوری که او را به انسانی منزوی و افسرده تبدیل می‌کند؛ تصور اشتباهی است. در فیلم می‌خواستم این را نشان دهم که هیچ‌گاه از ظاهر یک انسان نمی‌توانیم قضاوت کنیم آیا او به خودکشی فکر می‌کند یا نه.

کم‌رنگ شدن چالش‌های کارگردانی با حضور بازیگردان‌ها

سیاوش چراغی‌پور، بازیگر مطرح سینما و تلویزیون و بازیگر فیلم «نامه چهل‌وچهارم» اظهار کرد: دوست دارم همیشه بازی کردن در ژانرهای متفاوت و کاراکترهای متفاوت را تجربه کنم. به نظرم تجربه بازی متفاوت، بیشتر در فیلم‌های کوتاه اتفاق می‌افتد، چراکه در فیلم بلند فیلم‌ساز به مسائل زیادی مانند فروش در گیشه و موقعیت تهیه‌کننده توجه زیادی می‌کند و این باعث می‌شود کمی دست و پای او و بقیه عوامل در ساخت اثر بسته شود.

وی ادامه داد: وقتی برای بازی کردن یک نقش انتخاب می‌شوم، ابتدا سعی می‌کنم گذشته و حال شخصیت را به‌خوبی درک کنم تا یکدست بودن بازیگری از نگاه مخاطب حفظ شود. وارد شدن در جزئیات فیلم‌نامه، دکوپاژ و انتخاب لوکیشن دست بازیگر نیست. بازیگر نمی‌تواند برای کارگردان تعیین و تکلیف کند که از نظر او چه ایده‌ای بهتر است، حتی اگر نظر او مخالف کارگردان باشد. به نظرم در این مواقع بازیگردان می‌تواند کمک زیادی به هماهنگی بازیگر و کارگردان کند، اما متأسفانه اکثراً برای ساخت فیلم کوتاه بودجه به‌اندازه کافی نیست. با این حال گاهی می‌شود نقشی آن‌قدر به دلم بنشیند که به پیشنهاد و هزینه خودم دستمزد بازیگردان را بدهم تا بتوانم بازیگری بهتری را تجربه کنم.

سکانسی که منجر به هشت بخیه شد!

بازیگر فیلم‌نامه چهل‌وچهارم گفت: اینفیلم در مناطق شمالی کشور فیلم‌برداری شد. چالش‌های زیادی حین ضبط داشتیم، برای مثال در فیلم، یک صحنه وجود دارد که شخصیت اصلی با دوچرخه از یک جاده سرسبز سربالایی رد می‌شود. برای تصویربرداری این پلان، من سوار دوچرخه می‌شدم؛ سربالایی را تا آخر می‌رفتم، کارگردان کات می‌داد و عوامل دوچرخه را طی مسافت طولانی پایین می‌آوردند. این اتفاق حدود ۲۰ بار بار تکرار شد تا جایی که به نفس‌نفس افتاده بودم! آخرین بار به کارگردان گفتم که خودم با دوچرخه پایین بیایم راحت‌تر است، حین پایین آمدن یک لحظه تعادلم را از دست دادم و چون می‌خواستم به بدنم آسیب جدی نرسد، دستم را به اولین چیزی که دیدم تکیه دادم و بعد فهمیدم سیم‌خاردار بوده است! بعدازآن مجبور شدیم به بیمارستان شهر برویم و دستم هشت بخیه خورد!

فیلم کوتاه خوب، چه فیلمی است؟!

من بچه تئاتر هستم

وی گفت: ۳۸ سال است که به‌صورت حرفه‌ای در سینما فعالیت می‌کنم، اما همیشه می‌گویم من بچه تئاتر هستم، چراکه ورودم به دنیای بازیگری با تئاتر بود و هنوز هم به آن پایبندم و دوستش دارم. با این حال بازیگری در هر قالبی برایم ارزشمند است. به‌تازگی نیزبیشتر فیلم‌های کوتاه بازی می‌کنم و دوست دارم فعالیتم را در این حوزه ادامه دهم.

به گزارش ایمنا، پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان به مدت سه ماه، یکشنبه هر هفته در سالن شماره شش پردیس سینمایی سیتی‌سنتر اصفهان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند به صفحه مجازی پاتوق در اینستاگرام به نشانی esfahanshortfilmclub مراجعه کنند، همچنین مخاطبان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف PATOQ40 از ۴۰ درصد تخفیف اسنپ برای شش بار رفت‌وآمد به پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوان اصفهان بهره‌مند شوند.

کد خبر 681829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.