کشف سنگ مزار ۷۰۰ ساله در تخت فولاد اصفهان

مسئول واحد پژوهش مجموعه گردشگری تخت فولاد از پیدا شدن یک سنگ مزار مربوط به دوران پیش از صفویه و حوالی سال ۶۸۵ هجری قمری خبر داد که اکنون در موزه سنگ این مجموعه نگهداری می‌شود.

حمید خلیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: یک سنگ مزار مربوط به دوران پیش از صفویه به همراه یک کتیبه آجری، هنگام تخلیه اتاق سرایدار تکیه خاتون‌آبادی در مجموعه تخت فولاد پیدا شد.

وی افزود: جنس این سنگ از آهک است و به دلیل قرار گرفتن در مجاورت هوا، نقوش آن از جمله تاریخ روی سنگ از بین رفته است اما پیش از این یک نمونه سنگ قبر دیگر کاملاً مشابه این سنگ به صورت سالم کشف شده بود که تاریخ آن مربوط به سال ۶۸۵ هجری قمری بود و از این رو، تاریخ سنگ تازه کشف شده نیز مربوط به همین دوره است.

مسئول واحد پژوهش مجموعه گردشگری تخت فولاد گفت: در حال حاضر فقط یک نقش الله و قسمتی از نقش نام‌های ائمه (ع) بر روی این سنگ پیداست و در موزه سنگ مجموعه تخت فولاد نگهداری می‌شود.

خلیلیان ابراز داشت: در دوران پیش از صفویه، از سنگ مزارهایی با جنس سنگ آهکی و به رنگ سفید استفاده می شده که طرحی شبیه محراب در وسط و نقش صلوات ۱۴ معصوم در اطراف حک شده است. این سنگ چون از جنس آهک بوده و در معرض هوا قرار گرفته است، دچار فرسایش شده است.

وی افزود: در موزه سنگ مجموعه تخت فولاد، سنگ‌های تاریخی ماندن مانند کتیبه‌های دوران آل‌بویه که از تخت فولاد به دست آمده است و یا سنگ مزارهایی که از دارای خط خوشنویسان معروف ایران مانند میرزا کاظم نی‌ریزی، مرحوم سلطان الکُتاب، اشرف الکُتاب و خوشنویسان معاصر مانند حبیب الله فضایلی است، و همچنین سنگ مزارهای با نقش شغل یا نقوش اسلیمی و گل و بوته یا انسان و حیوان وجود دارد.

مسئول واحد پژوهش مجموعه گردشگری تخت فولاد گفت: برخی سنگ‌های این موزه نیز نشانه طشت‌آب دارند که به معنای ایجاد گودالی روی سنگ است که برای آب خوردن پرندگان در نظر گرفته می‌شد، بر روی برخی سنگ‌ها نیز نشان سرو به معنای جاودانگی حک شده است و سعی کردیم در موزه سنگ مجموعه تخت فولاد تنوع سنگ قبرهای این مجموعه را نشان بدهیم.

کد خبر 681602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.