صدای مترو از زیرگذر میدان امام علی(ع) به گوش می‌رسد!

میان تلی از خاک و موجی از گردوغبار و صداهای گوش‌خراش در عمق ۱۸ متری زمین، مهندسان و کارگران سخت مشغول فعالیت هستند؛ آن‌ها با عزم جدی، دل زمین را برای عبور مترو می‌کاوند تا اصفهان شهری برای زندگی باقی بماند. اینجا خستگی معنا ندارد، چراکه دنیای دیگری درحال شکل‌گیری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حدود ساعت ۱۰ صبح بود که همراه با تیم فیلمبرداری خبرگزاری ایمنا برای تهیه گزارش به محل حفاری ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان حرکت کردیم تا گوشه‌ای از تلاش بی‌وقفه کارگران این ایستگاه را از نزدیک مشاهده کنیم و گوشه‌ای از این تلاش جهادی را به اطلاع شهروندان دیار نصف جهان برسانیم.

در زیرگذر میدان امام علی (ع) در حالی که ترافیک سنگین بود و جای مناسبی برای توقف وجود نداشت، به سختی از خودرو پیاده شدیم؛ فضای دودآلود و پر از گردوغبار، امکان نفس کشیدن را به‌شدت برای ما سخت کرده بود.

با عجله وسایلمان را برداشتیم و از لابه‌لای خودروهای در حال تردد با احتیاط عبور کردیم، پس از گذر از خیابان به یک در نرده‌ای‌شکل آهنی برخوردیم. فضا بسته بود و باید منتظر می‌ماندیم تا نگهبان به ما اجازه ورود دهد.

با کنجکاوی نگاهی به داخل انداختم، فضایی گسترده اما بسته با سقفی بتنی مملو از گردوغبار که از شکاف و فضاهای بازسقف بتنی و از میان این همه آهن‌آلات در هم تنیده، تپه‌های شنی و میل‌گردهای در هم غلتیده رگه‌های تابش طلایی رنگ خورشید، تصویر زیبایی را خلق کرده بود.

پس از انجام هماهنگی برای ورود به محوطه و گرفتن کلاه ایمنی و ماسک توسط مأمور بهداشت ایمنی، به همراه مدیر روابط‌عمومی سازمان قطار شهری اصفهان وارد کارگاه شدیم؛ آنجا حضور زن جوانی که یک کلاه ایمنی قرمز بر سر داشت و در حال عبور از کنار جرثقیل دروازه‌ای بود و تلاش می‌کرد با حرکت دستانش به کارگران نکته‌ای را متذکر شود، به شدت نظرم را جلب کرد؛ چهره مهربان و آرام اما جدی او حکایت از آن داشت که کار کردن در هر حرفه‌ای، زن و مرد نمی‌شناسد و تنها باید راسخ و عاشق بود و او به معنای واقعی عاشق حرفه‌اش بود.

«سمیه رحیمی» نه‌تنها در این مکان و با وجود این شرایط سخت، ناراحت و معذب نبود، بلکه حضورش در این پروژه به عنوان مأمور HSE را انتخاب خودش می‌دانست.

صدای مترو از زیرگذر میدان امام علی(ع) به گوش می‌رسد!

رحیمی می‌گوید: مأمور HSE بر عملکرد ایمنی، بهداشت شغلی و محیط زیست و شناسایی مخاطرات ناشی از فعالیت‌ها و پیشگیری از حوادث و تلفات نیروی انسانی نظارت می‌کند.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، فعالیت در حوزه عمرانی را ترجیح می‌دهد و ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان، به‌عنوان پنجمین ایستگاه محل فعالیت او پس از ایستگاه انقلاب، عاشق اصفهانی، خلجا و کاشانی، به‌رغم تمام سختی‌هایی که دارد برای او بسیار جذاب است.

رحیمی با بیان اینکه انتخاب این پروژه‌ها و فعالیت در چنین محل‌هایی ریسک بالایی دارد، می‌افزاید: علاوه بر انجام کارهای دفتری روزانه هشت ساعت سر پا ایستاده‌ام و اینجا شرایط به‌گونه‌ای است که نمی‌توان از دور به فعالیت کارگران و محیط نظارت داشت.

اجرای هر کیلومتر مسیر مترو ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد

فرشید فرداد، مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان با اشاره به اجرای سازه بتنی این ایستگاه اظهار می‌کند: اینجا ایستگاه میدان امام علی (ع)، هشتمین ایستگاه خط دو متروی اصفهان است؛ این ایستگاه اواسط مسیر خط دو مترو واقع شده است و از آنجا که این خط از دو سمت زینبیه و کهندژ به سمت مرکز حرکت می‌کند، می‌توان گفت از سمت کهندژ ایستگاه نهم و از سمت زینبیه ایستگاه هشتم محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: قرارداد اجرایی این ایستگاه فروردین ۱۴۰۱ منعقد و پس از انجام فعالیت‌های مقدماتی از جمله تجهیز کارگاه و تصویب طرح‌های ترافیکی، عملیات اجرایی از تیرماه سال گذشته آغاز شد.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان تصریح می‌کند: این پروژه حدود ۱۳ ماه است که آغاز شده و طی این مدت ابتدا عملیات خاک‌برداری زیر فونداسیون زیرگذر انجام و سپس اجرای ایستگاه آغاز شده است.

برای اجرای سازه بتنی طبقه نخست ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو متروی اصفهان آماده هستیم و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دستگاه حفاری تا دی ماه سال آینده وارد این ایستگاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه این ایستگاه به لحاظ اینکه زیر فونداسیون یک زیرگذر اجرا می‌شود، شاخص است، می‌گوید: زیرگذر امام علی (ع) سال ۸۲ اجرا شده و دارای دو طبقه است؛ یک طبقه مربوط به ترافیک و در طبقه دوم سازه‌های قدیمی میدان عتیق اصفهان اجرا شده است.

فرداد ادامه می‌دهد: طی این ۱۳ ماه، تقویت فونداسیون زیرگذر انجام شده است تا شرایط برای حفاری ایستگاه آماده شود و در حال حاضر طبقه نخست ایستگاه حفاری شده که برای تقویت و پایدارسازی سازه حدود ۱۳۰ شمع، دو هزار تن آرماتور و دو هزار متر مکعب بتن استفاده و تمام حرکات آن به‌طور دقیق با ابزار چک شده و تمام نشست‌های ثانویه تحت نظر بوده است.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان می‌گوید: در حال حاضر بیش از سه میلی‌متر نشست نداشته‌ایم و برای اجرای سازه بتن طبقه نخست ایستگاه آماده هستیم؛ با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دستگاه حفاری تا دی‌ماه سال آینده به این ایستگاه وارد خواهد شد.

صدای مترو از زیرگذر میدان امام علی(ع) به گوش می‌رسد!

وی اضافه می‌کند: در این کارگاه در حال حاضر حدود ۲۳۰ نفر کارگر به‌طور شبانه‌روزی فعالیت دارند، حتی روزهای تعطیل پروژه فعال است و کارگران مشغول کار هستند.

فرداد با اشاره به اینکه این کارگاه در قسمت مرکزی شهر همراه با ترافیک سنگین در نقطه اتصال خیابان عبدالرزاق به ولی‌عصر (عج) و در یک فضای بسته و محدود واقع شده است، می‌گوید: شرایط فعالیت در این ایستگاه به دلیل کنترل ترافیک، ایجاد مزاحمت نکردن برای شهروندان و کار کردن زیر یک فونداسیون بسیار حساس و ویژه است و باید با دقت و احتیاط انجام شود.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان ادامه می‌دهد: در این پروژه دو خط لوله اصلی فاضلاب شهر وجود داشت که از وسط میدان عبور می‌کرد و به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها ما این خط فاضلاب را حفظ کردیم.

به‌طور کل مترو از جمله ترکیب ایستگاه، تونل و ناوگان، هر یک متر طول آن ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون و طی این ۱۳ ماه با توجه به رعایت نکات ایمنی، هیچ‌گونه حادثه‌ای برای کارگران در این ایستگاه رخ نداده است، می‌افزاید: سیستم قطار شهری اصفهان در بحث آموزش و ایمنی بسیار جامع است و برای تمام کارکنان کارگاه هر هفته کلاس‌های آموزش ایمنی برگزار می‌شود.

فرداد خاطرنشان می‌کند: ما پیمانکار اجرای سازه بتن هستیم؛ در این ایستگاه بخش نازک‌کاری و معماری در حال نهایی شدن است و در مرحله بعد، معماری انجام خواهد شد که به‌طور قطع نازک‌کاری ایستگاه با معماری میدان عتیق مطابقت خواهد داشت.

مدیر پروژه ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان می‌گوید: این ایستگاه با توجه به اینکه در زیرگذر اجرا می‌شود، از عمق ۱۲ متری زمین آغاز شده است، بنابراین انتظاری برای پیدا شدن اشیای مربوط به زمان سلجوقی نداشته‌ایم، ضمن اینکه سازمان قطار شهری در ایستگاه‌هایی که در محدوده‌های تاریخی واقع شده، دارای ناظر میراث فرهنگی بوده و تاکنون شیء خاصی نیز پیدا نشده است.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های احداث یک ایستگاه شامل استهلاک‌ها، طراحی‌ها، بخش‌های نظارتی، پیمانکار در دو بخش، سازه بتنی، نازک‌کاری، تأسیسات و تجهیزات است که در حال حاضر بخشی که مورد تعهد ما است، یک قرارداد ۱۸۰ میلیارد تومانی دارد، اما به‌طور قطع با هزینه‌های نازک‌کاری، استهلاک و تعدیل‌های سالانه می‌توان گفت هزینه این ایستگاه حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

فرداد اضافه می‌کند: به‌طور کل مترو از جمله ترکیب ایستگاه، تونل و ناوگان، هر یک متر طول آن ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

صدای مترو از زیرگذر میدان امام علی(ع) به گوش می‌رسد!

کارگران ۱۰ ساعت در شبانه‌روز مشغول کارند

کمی جلوتر در کنار کانکس‌ها یکی از کارگران از بیل مکانیکی پیاده شد، ظاهراً در این قسمت کار او تمام شده بود، با عجله به سمتش دویدم تا هنوز به کار دیگری مشغول نشده است، بتوانم با او صحبت کنم و در مورد نحوه فعالیتش در این ایستگاه سوالاتی بپرسم.

راننده بیل مکانیکی در ایستگاه میدان امام علی (ع) خط دو مترو اصفهان با ۴۳ سال سن از سختی کار در این ایستگاه می‌گوید: حدود یک سال‌ونیم است که در این ایستگاه به حفاری با بیل مکانیکی و بارگیری خاک با کامیون مشغول هستم و عملیات خاک‌برداری در ایستگاه به‌دلیل نداشتن ارتفاع سقف و پایین بودن سطح سکوی آن بسیار دشوار بوده است.

ساعت کاری آن‌ها روزانه از هفت‌ونیم صبح آغاز می‌شود و تا پنج بعدازظهر ادامه دارد، یعنی چیزی حدود ۱۰ ساعت در شبانه‌روز که بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهد.

اکبر جهان‌دار ادامه می‌دهد: سختی کار به‌دلیل همدلی و همکاری که بین مهندسان و کارگران وجود دارد، کمتر حس می‌شود و تاکنون به‌دلیل رعایت نکات ایمنی و دقت بالای افراد هیچ حادثه ناگواری رخ نداده است.

صدای مترو از زیرگذر میدان امام علی(ع) به گوش می‌رسد!

وقتی از میزان حقوقی که دریافت می‌کند، پرسیدم: لبخندی زد و از نحوه پرداخت راضی بود اما از مردم می‌خواست تا هنگام تردد در این زیرگذر از سرعت خود بکاهند تا کارگرانی که در این ایستگاه مشغول فعالیت هستند، هنگام خروج با مشکل مواجه نشوند.

عجله داشت و باید به کارش می‌رسید، از او تشکر و خداحافظی کردم و به‌سمت همکارانم رفتم؛ باید برای رفتن به ایستگاه امام حسین (ع) خط دو متروی اصفهان آماده می‌شدیم، کلاه‌های ایمنی را تحویل دادیم و در حالی که گردوغبار را از سر و رویمان می‌تکاندیم، از محوطه کارگاه خارج شدیم و به سمت ایستگاه بعدی حرکت کردیم.

کد خبر 680376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا جان IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
    0 0
    خیلی خوب