روایت ارادت به اهل بیت(ع) در نمایش«کفش‌ها حرف می‌زنند»

کارگردان نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند» گفت: بیشتر موضوعاتی که در رپرتوار «دور عاشقان» وجود داشت به‌نحوی با ایام محرم و صفر ارتباط دارند، این درحالیست که نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند» با عنوان یک موضوع مذهبی، تحول شخصیتی را روایت می‌کند که به‌واسطه دیدن شخص معتمد محل، متحول می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تئاتر به سبب زنده‌بودن میان تمامی هنرها بیشترین تأثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، بر همین اساس است که دستمایه قراردادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر مهم از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل‌انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و میزان رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه؛ تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در کشور اسلامی مانند ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به شمار می‌رود.

پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تأیید و تأکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه‌شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا با توجه به شروع اجرای تئاترهای خیابانی ویژه ایام و محرم و صفر در اصفهان «دورعاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در دو مکان پل خواجو و ارگ جهان‌نما درحال برگزاری است، هرروز با یکی از کارگردان صاحب اثر در این رویداد درباره نمایشی خیابانی که اجرا دارند و اهمیت پرداختن تئاتر خیابانی در حوزه مباحث دینی همچون قیام امام حسین (ع) و عاشورا مصاحبه‌ای را انجام داده است که بخش ششم این سلسله گفت‌وگو را از نظر می‌گذارنید.

نگاهی به تئاتر خیابانی «کفش‌ها حرف می‌زنند»

مریم دوستی‌ایرانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به‌طور پیوسته حدود ۱۷ سال است که در حوزه تئاتر فعالیت جدی دارم و در حال حاضر نیز با کار جدیدی با عنوان «کفش‌ها حرف می‌زنند» در رپرتوار «دور عاشقان» شرکت می‌کنم.

وی افزود: تاکنون در جشنواره‌های مختلف منطقه‌ای، استانی و کشوری از جمله جشنواره فجر، آئینی سنتی، مهر کاشان و… حضور داشته و در بخش‌های کارگردانی، طراحی لباس و بازیگری حائز رتبه‌های برتر شده‌ام.

کارگردان نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند» ادامه داد: این نمایش‌نامه به‌قلم مرتضی اسدی مرام، از نویسندگان برگزیده کشور و استان کرمانشاه، نوشته شده است.

محاسن تئاتر خیابانی

وی خاطرنشان کرد: تئاترهای خیابانی، نقش بسیار مؤثر و پررنگی در فرهنگ‌سازی دارند چرا که گروه اجرایی تئاتر خیابانی در سطح شهر و با فاصله‌ای بسیار نزدیک به‌مخاطب و در بطن جامعه، نمایش خود را به‌نحوی اجرا می‌کند که مخاطب بدون برنامه‌ریزی قبلی، وارد بازی بازیگران این نمایش می‌شود به‌طوری که در مدت زمان کوتاهی محو نمایش از پیش تعیین‌شده‌ای می‌شود که شاید موضوع روز جامعه و یا آداب و رسوم گذشتگان باشد.

دوستی‌ایرانی تاکید کرد: از محاسن تئاتر خیابانی این است که با مخاطب و عموم مردم که در خیابان‌ها تردد دارند، ارتباط تنگاتنگی برقرار می‌کند.

نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند»، روایتگر چیست؟

وی اضافه کرد: بیشتر موضوعاتی که در رپرتوار «دور عاشقان» وجود داشت به‌نحوی با ایام محرم و صفر ارتباط دارند، این در حالیست که نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند» با عنوان یک موضوعی مذهبی، تحول شخصیتی را روایت می‌کند که به‌واسطه دیدن شخص معتمد محل، این شخص، متحول می‌شود و نذر فردی که از دنیا رفته است را ادا می‌کند.

کارگردان نمایش «کفش‌ها حرف می‌زنند» گفت: این نمایش که دیالوگ‌محور است بعد از اجرا، در رپرتوار «دور عاشقان» در جشنواره‌های آینده شرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آقای رحیم ملکی بازیگر نقش کفاش به عنوان تک بازیگر این نمایش است، افزود: مرتضی اسدی مرام نویسنده، پویان عطایی، طراح فضا و مشاورکارگردان، مژگان دوستی ایرانی، طراح لباس و محمدعلی عمادی به‌عنوان طراح گرافیک؛ عوامل اجرایی تئاتر خیابانی «کفش‌ها حرف می‌زنند» هستند.

به گزارش ایمنا، رپرتوار «دور عاشقان» به‌همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و با همکاری دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان از بیست و یکم مرداد تا دهم شهریورماه سال جاری از ساعت ۱۹:۳۰ تا ساعت ۲۲ هرشب در محل ارگ جهان‌نما، ضلع جنوبی پل‌خواجو و گلستان شهدای‌شهر اصفهان برگزار می‌شود.

کد خبر 680224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.