پروژه بازنگری طرح تکثیر یوز به کجا رسید؟

تمام تصمیم‌گیری‌ها در خصوص سایت تکثیر و آینده توران، با مشورت کمیته‌های تخصصی گرفته می‌شود، این کمیته ترکیبی از دامپزشکان سازمانی و دامپزشکان غیرسازمانی، متخصصان و صاحب‌نظران دانشگاهی است و به‌طور قطع دستورالعمل‌ها بازنگری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوازدهم آذرماه سال گذشته، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از انتقال دو قلاده توله یوز مجموعه حفاظت شده توران به پاسگاه محیط‌بانی برای حفظ جان آن‌ها خبر داد. این دو توله ماده «توران» و «آذر» نامیده شدند. این دو توله یوز توسط چوپانی در زادگاهشان یعنی پارک ملی توران پیدا، به سمنان منتقل شدند و بعد از فرایند وزن‌گیری به توران بازگشتند.

از این رو به نظر می‌رسد پروژه تکثیر یوز در اسارت باز هم برای دو توله ماده توران و آذر مطرح باشد؛ تکثیر یوزپلنگ در اسارت پروژه‌ای بود که با انتقال «دلبر»، «کوشکی» و «ایران» به توران وارد مرحله جدیدی شد. ابتدای فروردین‌ماه ۱۴۰۰ «فیروز» یوز نر ۱۱ ساله منطقه توران نیز زنده‌گیری و برای جفت‌گیری با «ایران» یوزپلنگ ماده به محیط اسارت واقع در سایت توران منتقل شد. جفت‌گیری با موفقیت انجام و بهار سال ۱۴۰۰ سه توله یوز متولد شدند، اما مرگ سرنوشت هر سه بود؛ سال جاری نیز در حالی که امید می‌رفت «ایران» دوباره باردار شود بنا به اعلام نهایی سازمان محیط زیست این اتفاق نیفتاد.

بررسی نقاط قوت و ضعف پروژه تکثیر در اسارت

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت «آذر» و «توران» دو توله‌یوز آسیایی، درباره پروژه تکثیر در اسارت اظهار کرد: سعی می‌کنیم نقاط قوت این پروژه را تقویت و نقاط آسیب و ضعف را برطرف کنیم.‌

وی درباره آخرین وضعیت «آذر» و «توران» افزود: آذر و توران هم‌اکنون در پارک ملی توران و در سایت توران نگهداری می‌شوند و وضعیت جسمانی مناسبی دارند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در مورد وضعیت جسمانی «ایران» تصریح کرد: ایران نیز در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و مسئله غیرطبیعی در آن مشاهده نمی‌شود.

وی درباره بازنگری در طرح تکثیر یوز در اسارت اضافه کرد: تمام تصمیم‌گیری‌هایی که در مورد سایت تکثیر و آینده توران انجام می‌شود با مشورت کمیته‌های تخصصی گرفته می‌شود، این کمیته ترکیبی از دامپزشکان سازمانی و دامپزشکان غیرسازمانی، متخصصان و صاحب‌نظران دانشگاهی است.

ابدالی تاکید کرد: ما به‌طور قطع دستورالعمل‌ها را بازنگری خواهیم کرد و نقاط قوت آن را تقویت و نقاط آسیب و ضعف را برطرف می‌کنیم.

توضیح درباره تغذیه توران و آذر

پیش‌تر نیز حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با توضیح درباره وضعیت «توران» و «آذر» درباره تغذیه این دو توله یوز اظهار کرد: ممکن است به‌صورت موردی استخوان را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا تمرین کنند، دندان‌هایشان رویش مناسب داشته باشد و با مزه گوشت کم‌کم سازگار شوند، اما هنوز گوشت‌خواری را تجربه نکرده‌اند و در مرحله شیرخوارگی هستند. امیدواریم در هفته‌های آتی این اتفاق رخ دهد.

وی درباره تیم نگهداری از این دو توله گفت: افرادی که تجربه نگهداری از «پیروز» در پردیسان را داشتند و با حساسیت‌های نگهداری از او آشنا شدند، بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد که خود نیز مسئولیت نگهداری و تجربه درمان از توله یوز را دارد و با پیتر کالدول و دو دامپزشک دیگر در خارج از کشور مرتب ارتباط داریم که مسائل را چک می‌کند و همکاران اداره کل سمنان در کنار این دو توله یوز هستند. همکاران دفتر تخصصی تهران نیز به صورت دوره‌ای سرکشی‌هایی را انجام می‌دهند. دکتر باستانی نیز که از ابتدای به دنیا آمدن پیروز روزانه سرکشی‌هایی داشتند نیز در کنار سایر همکاران هستند.

تکذیب انتقال آذر و توران به اصفهان

در خردادماه سال جاری بود که بهرامعلی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان شایعات در فضای مجازی مبنی بر انتقال توله یوزه‌ای آذر و توران به استان اصفهان و ایجاد سایت تکثیر در این استان را تکذیب کرد.

وی افزود: مشخص نیست که این شایعات از کجا وارد فضای مجازی شده و چرا بعضی اتفاقات مثبت در حوزه محیط‌زیست طبیعی در کشور که در حال گذراندن مسیر درست است، تفسیر به رأی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در خصوص شایعه انتقال توله یوزه‌ای آذر و توران به استان اصفهان تصریح کرد: تنها یک طرح مطالعاتی از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در حال انجام است که چگونه می‌توان تعداد سایت‌های تکثیر در اسارت یوزها را افزایش داد.

وی ادامه داد: اکنون فقط و فقط این طرح مطالعاتی در حال انجام بوده و در خصوص اینکه سایت تکثیر در اسارت در استان سمنان یا هر استان دیگری ایجاد شود یا اینکه کدام یوز به سایت‌های جدید در صورت ایجاد منتقل خواهد شد، تصمیمی اتخاذ نشده و مشخص نیست این اخبار از کجا می‌آیند.

ظاهری اضافه کرد: اعتقاد داریم اگر سایت تکثیر فقط منحصر به یکجا و متمرکز باشد، کار درستی نیست و باید تعداد سایت تکثیر را برحسب استعداد کشور افزایش دهیم.

وی با اشاره به لزوم افزایش تعداد سایت‌های تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌ها در کشور به‌عنوان سایت‌های پشتیبان در راستای جلوگیری از خطر انقراض این گونه ارزشمند خاطرنشان کرد: اگر دستاورد ما برای توله‌زایی افزایش‌یافته و زادآوری را در سایت‌های تکثیر داشته باشیم، به‌طور حتم جمعیت این گونه در معرض انقراض افزایش می‌یابد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تصریح کرد: بنابراین باید تعداد سایت‌های تکثیر در اسارت را برحسب تعداد و جمعیت یوزها و ظرفیت موجود در کشور زیاد کنیم.

وی با بیان اینکه تا امروز تنها این طرح مطالعاتی برای امکان‌سنجی و چگونگی توسعه سایت‌های تکثیر در اسارت یوزها در کشور در حال انجام بوده و ایجاد سایت تکثیر در اسارت در هیچ جای کشور تصویب نشده و مشخص نیست که سایت‌های احتمالی بعدی تکثیر در اسارت یوزها کجا باشد، خاطرنشان کرد: برخی‌ها برای خودشان تفسیر می‌کنند؛ چراکه هنوز معلوم نیست این سایت‌های بعدی تکثیر در اسارت یوزها کجا باشد و اکنون فقط مطالعه آن در حال انجام است.

ظاهری با بیان اینکه چیزی که مشخص است سایت‌های بعدی تکثیر در اسارت یوزها، دولتی نخواهد بود، تصریح کرد: برای ایجاد سایت‌های بعدی تکثیر در اسارت یوزه‌ای ایرانی بخش خصوصی وارد خواهد شد.

کد خبر 680072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.