آیا به مسمومیت برنج مبتلا شده‌اید؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت برنج پخته شده باید در کمتر از دو ساعت به یخچال با دمای کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد منتقل شود، البته بهتر است برنج را بیشتر از یک‌بار گرم نکنیم.

رضا غیاثوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه برنج خام می‌تواند حاوی اسپورهای باکتری به نام Bacillus Cereus باشد، اظهار کرد: زمانی که برنج پخته می‌شود این اسپورها زنده می‌مانند و می‌توانند در دمای اتاق تبدیل به باکتری شوند.

وی افزود: این باکتری‌ها می‌توانند در دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد در مدت زمان ۲۰ دقیقه دو برابر شوند و در نهایت سمی را تولید کنند که موجب اسهال و استفراغ شدید شود.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم‌شناسی تصریح کرد: به‌طور معمول این علائم بین ۳۰ دقیقه تا شش ساعت بعد از مصرف برنج آلوده، دیده می‌شود و بعد از ۲۴ ساعت نیز رفع می‌شود. این مسمومیت غذایی را Fried rice syndrome نیز می‌گویند.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از این مسمومیت، باید برنج پخته شده را در مدت زمان کمتر از دو ساعت به یخچال با دمای کمتر از پنج درجه سانتی‌گراد منتقل کرد، برخی متخصصان اعلام کرده‌اند که در این شرایط می‌توان برنج را برای سه تا چهار روز در یخچال نگه داشت و مجدد آن را گرم کرد.

غیاثوند خاطرنشان کرد: حتی می‌توان برنج را از یخچال برداشت و به صورت سرد آن را میل کرد، به شرط آن که برنج پیش‌تر و به‌موقع در یخچال گذاشته شود، البته بهتر است برنج را بیشتر از یک‌بار گرم نکنیم.

کد خبر 679964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.