روایت نو و بدیع تاریخی در تئاتر خیابانی «خون نامه»

کارگردان تئاتر خیابانی «خون نامه»گفت:این نمایش، روایت نو و بدیعی است که به‌روایت موضوع تاریخی می‌پردازد که در سالیان گذشته رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تئاتر به سبب زنده‌بودن میان تمامی هنرها بیشترین تأثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، بر همین اساس است که دستمایه قراردادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر مهم از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل‌انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و میزان رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه؛ تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در کشور اسلامی مانند ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به شمار می‌رود.

پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تأیید و تأکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه‌شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

ازاین‌رو خبرگزاری ایمنا با توجه به شروع اجرای تئاترهای خیابانی ویژه ایام و محرم و صفر در اصفهان «دورعاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در دو مکان پل خواجو و ارگ جهان‌نما در حال برگزاری است، هرروز با یکی از کارگردان صاحب اثر در این رویداد درباره نمایشی خیابانی که اجرا دارند و اهمیت پرداختن تئاتر خیابانی در حوزه مباحث دینی همچون قیام امام حسین (ع) و عاشورا مصاحبه‌ای را انجام داده است که بخش چهارم این سلسله گفت‌وگو را ازنظر می‌گذارنید.

روایت نو و بدیع تاریخی در تئاتر خیابانی «خون نامه»

نگاهی به تئاتر خیابانی «خون نامه»

پویان عطایی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: گروه تئاتر «میعاد جوان» با بیش‌از ۲۰ سال فعالیت هنری، تاکنون ۳۶ اثر در حوزه تئاتر خیابانی را اجرا کرده است.

وی افزود: تئاتر خیابانی از جمله گونه‌های نمایشی است که تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب دارد این در حالیست که به‌دلیل سهل الوصول بودن، به‌راحتی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد و مخاطب نیز در مدت‌زمان کمی، با آن ارتباط برقرار می‌کند.

کارگردان تئاتر خیابانی «خون نامه»، تصریح کرد: تئاتر خیابانی به‌راحتی قلاب خود را می‌اندازد و مفاهیمی که مدنظر دولت‌ها، مسئولین و هنرمندان است را به مردم و مخاطبان خود منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: تئاتر خیابانی در همه ایام و به‌مناسبت‌های مختلف می‌تواند در خصوص مسائل مختلف تأثیرگذاری خود را بر روی مخاطب داشته باشد.

ویژگی تئاتر خیابانی در جذب مخاطب

عطایی، خاطر نشان کرد: چیزی که تئاتر خیابانی را از تئاتر صحنه‌ای منفک می‌کند این است که تئاتر خیابانی به سمت مخاطب می‌رود و بدون دغدغه وجود دیوارهای سالن و هزینه‌ای اضافی با مخاطب ارتباط نزدیکی برقرار می‌کند این در حالیست که در تئاتر صحنه‌ای باید مخاطب را به سالن‌های نمایش بکشانیم.

وی اضافه کرد: کوتاه مدت بودن زمان اجرای نمایش، تأثیرگذاری سریع تئاتر خیابانی و بیان شیوا و روان بازیگر در انتقال مفهوم نمایش را می‌توان از جمله فواید و نقاط قوت تئاتر خیابانی برشمرد.

تئاتر خیابانی، ویترین کشور است

کارگردان تئاتر خیابانی «خون نامه» گفت: هنرمندان و مسئولین شهری باید بهای بیشتری را برای اجرای تئاتر خیابانی بپزدازند چرا که تئاتر خیابانی، ویترین کشور است. تئاتر خیابانی معرف فرهنگ یک شهر است و می‌تواند به‌راحتی در جذب مخاطب، توریست و فرهنگ سازی تأثیرگذار باشد به‌طوری که موضوعات مختلف شهری، آسیب‌های اجتماعی، دفاع مقدس، آئین‌های مذهبی و… و. را با زبانی ساده و عامیانه برای مردم بازگو کند.

وی گفت: هر اندازه برای فرهنگ شهر و در بخش هنر هزینه کنیم به‌طور قطع، خسارت‌های کمتری را در بخش آسیب‌های اجتماعی پرداخت خواهیم کرد.

عطایی، تاکید کرد: نمایش «خون نامه»، روایت نو و بدیعی است که به‌روایت موضوع تاریخی می‌پردازد که در سالیان گذشته رخ داده است.

روایت نو و بدیع تاریخی در تئاتر خیابانی «خون نامه»

تئاتر خیابانی «خون نامه» چه روایت می‌کند؟

وی افزود: نمایش «خون نامه» سرگذشت تکه چوبی را نمایش می‌دهد که به‌مرور زمان می‌خواهد در تاریخ جاودان باشد و ناگهان تبدیل به‌تیری می‌شود که باعث بدنامی رسم و رسوم آن چوب می‌شود این در حالیست که، به‌دلیل ناشکری کردن تکه چوب، جریان زندگیش به‌طور کامل برعکس می‌شود.

کارگردان تئاتر خیابانی «خون نامه»، بیان کرد: تأثیرگذاری این اثر از بازگویی قصه‌ای است که از زبان یک چوب بیان می‌شود و نوع نگاه نویسنده به این کار خلاقیت‌هایی را به‌دنبال دارد که باعث جذابیت‌های بصری، دیداری و شنیداری برای مخاطب امروزی می‌شود.

وی با بیان اینکه نویسنده این اثر پژمان شاهوردی یکی از نویسندگان خوب کشور است، گفت: پویان عطایی کارگردان و تک بازیگر نمایش، مریم دوستی ایرانی مشاور و دستیار کارگردان، مژگان دوستی ایرانی طراح لباس و محمدعلی عمادی نیز به‌عنوان طراح گرافیک دراین نمایش فعالیت دارند.

عطایی با بیان اینکه این نمایش دیالوگ محور است، گفت: این نمایش برای اولین بار اجرا می‌شود و به‌همراه تلفیقی از فضای مدرن امروزی و فضاهای آئینی سنتی قصه این تیر را روایت می‌کند.

وی تصریح کرد: گروه تئاتر «میعاد جوان» در جشنواره‌های مختلف بین المللی، کشوری و استانی حضور پررنگ داشته و در بیشتر جشنواره‌ها در حوزه‌های مختلف کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، نویسندگی، طراحی صحنه، لباس و نور، گرافیک و موسیقی در جشنوار های فجر، ایثار، دفاع مقدس، رضوی، مقاومت و … حائز رتبه برتر شده است.

به گزارش ایمنا، رپرتوار «دور عاشقان» در محل ارگ جهان نما، ضلع جنوبی پل خواجو و گلستان شهدا با حضور ۱۳ گروه هنری تئاتر خیابانی از شهرهای استان اصفهان از تاریخ بیست ویکم مرداد تا دهم شهریورماه سال‌جاری، برگزار می‌شود.

کد خبر 679711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.