بیان تقابل خیر و شر با زبان تعزیه در نمایش «خود خد»

کارگردان نمایش خیابانی «خود خد» گفت: در این نمایش دو هنرمند در نقش اصلی که یکی قهرمان داستان و دیگری شخصیتی ضدقهرمان است به ایفای نقش می‌پردازند، به‌طوری‌ که شخصیت ضدقهرمان داستان، تعدادی از وسایل مورد نیاز قهرمان قصه که یک فرد تعزیه‌خوان است را به سرقت می‌برد و داستانی جذاب را رقم می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هنر تئاتر به سبب زنده‌بودن، میان تمام هنرها بیشترین تأثیرگذاری را بر جامعه مخاطبان دارد، بر همین اساس است که دستمایه قرار دادن مفاهیم انسان‌ساز و تعالی‌بخش بشر از قصص قرآنی، زندگی و سیره پیامبران و ائمه معصومین (ع) نقش غیرقابل‌انکاری در ترویج مبانی دینی میان مردم و رشد، توسعه و اعتلای فرهنگی جوامع دارد.

یکی از اصلی‌ترین مسیرها برای ترویج هنر تئاتر میان عموم مردم و تحقق شعار تئاتر برای همه، تولید آثار نمایشی با الهام از مفاهیمی است که دارای عمومیت بالایی میان افراد جامعه است. تردیدی وجود ندارد در یک کشور اسلامی همچون ایران آموزه‌ها، مبانی دینی و شعائر اسلامی از آشناترین مفاهیم میان اغلب مردم به‌شمار می‌رود.

پس از انقلاب اسلامی نمایش‌های دینی بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده‌اند، اهمیت شعائر دینی و مفاهیم مذهبی در جامعه مسلمان ایران همواره مورد تأیید و تأکید جامعیت ایرانیان بوده است. در حقیقت بروز و ظهور رفتارهای جامعه‌شناسانه سرچشمه اصلی خود را در مفاهیم و مبانی دینی داشتند و تولیدات تئاتر دینی با الهام از این مهم بیشترین بازخورد را از سوی مخاطب به خود اختصاص داده‌اند.

از این‌رو خبرگزاری ایمنا با توجه به شروع اجرای تئاترهای خیابانی ویژه ایام و محرم و صفر در اصفهان «دور عاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی شهرداری اصفهان در دو مکان پل خواجو و ارگ جهان‌نما در حال برگزاری است، هرروز با یکی از کارگردانان صاحب اثر در این رویداد درباره نمایش خیابانی و اهمیت پرداختن تئاتر خیابانی در حوزه مباحث دینی همچون قیام امام حسین (ع) و عاشورا مصاحبه‌ای را انجام داده است که بخش دوم این سلسله گفت‌وگو را از نظر می‌گذارنید.

نگاهی به تئاتر بیرونی «خود خد»

محمد رادمهر، کارگردان نمایش «خود خد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قریب به ۲۲ سال است که به اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، خیابانی و رادیویی می‌پردازم و از معدود هنرمندانی هستم که همه گونه‌های نمایشی را تجربه کرده‌ام.

وی با بیان اینکه، آئین‌های مذهبی ما همچون تاروپود در فرهنگ ایران تأثیرگذار است، افزود: نمایش خیابانی «خود، خد»، نمایشی است که در برنامه نمایش‌های بیرونی «دور عاشقان» که به همت دفتر تخصصی هنرهای نمایشی و با همکاری دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد، اجرا می‌شود.

کارگردان نمایش «خود خد» تصریح کرد: اولین کلمه «خود» به معنای کلاه‌خود و دومین کلمه «خد» به معنای کسی است که در نهایت «کلاه‌خود خودم» معنا می‌دهد.

وی با بیان اینکه، نویسنده این نمایشنامه، استاد ناصر کریمی‌نیک است، تصریح کرد: این نمایش به پیشنهاد رپرتوار نمایش‌های بیرونی دفتر تخصصی هنرهای نمایشی تالار هنر شهرداری اصفهان تولید و در بین ۳۵ اثر برگزیده شده است و در نهایت مجوز اجرای آن از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی صادر شد.

رادمهر با بیان اینکه نمایش خیابانی «خود خد» از جمله نمایش‌های خیابانی تعزیه‌نما است، افزود: تاکنون اجرای ۱۶۰ نمایش را تجربه کرده‌ام، تئاتر خیابانی تأثیر بسیار زیاد و مؤثری بر مخاطب دارد زیرا عموم مردم، بی‌اختیار وارد بازی بازیگران نامحسوس که در خیابان معرکه گرفته‌اند، می‌شوند و ناخودآگاه در اتفاق از پیش‌تعیین‌شده‌ای قرار می‌گیرند و در پایان به این نتیجه می‌رسند که نمایشی در راستای ترویج فرهنگ یا آسیب‌های اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به اینکه نمایش میدانی و نمایش خیابانی با یکدیگر متفاوت است، تأکید کرد: اگر در ابتدای کار، مردم متوجه نشوند که این کار یک نمایش خیابانی است و ناخودآگاه درگیر این نمایش شوند، می‌توان گفت نمایش به‌خوبی اجرا شده و ویژگی‌های نمایش خیابانی را رعایت کرده است.

کارگردان نمایش خیابانی «خود خد» خاطرنشان کرد: نمایش خیابانی از قصه‌گویی پرهیز می‌کند و بیشتر به بررسی و اعتراض یک چالش می‌پردازد و درصدد زدن تلنگری به مخاطب است.

روایت نمایش «خود خد»

وی با اشاره به متن نمایش «خود خد» گفت: در این نمایش دو هنرمند در نقش اصلی که یکی قهرمان داستان و دیگری شخصیتی ضدقهرمان است به ایفای نقش می‌پردازند. به‌طوری که شخصیت ضدقهرمان داستان، تعدادی از وسایل مورد نیاز قهرمان قصه که یک فرد تعزیه‌خوان است را به سرقت می‌برد و داستانی جذاب را رقم می‌زند که در ذهن بیننده موضوعی چالشی ایجاد می‌کند، اینجا است که زیبایی قلم ناصر کریمی‌نیک، با زبان و ادبیات تعزیه، داستانی مهیج و پرمخاطب را به دنبال خواهد داشت.

رادمهر اظهار کرد: تئاتر خیابانی یک نمایش بی‌ریا است و با کمترین فاصله به مخاطب ارائه می‌شود چراکه در گیرودار ادوات صحنه نیست و در مدت‌زمان کوتاهی به پایان می‌رسد این در حالی است که مخاطب بدون هیچ دغدغه‌ای در دسترس نمایش قرار دارد.

وی با بیان اینکه، به لحاظ فرهنگی، رسانه‌های غربی به‌شدت روی اعتقادات مردم و آئین‌های کشور ما، سم‌پاشی می‌کنند، تأکید کرد: نیازمندیم نمایش‌های خیابانی که ارتباط خوبی در سال‌های اخیر با مخاطبان خود برقرار کرده است، به موضوعات امروزی بپردازد، چراکه هرچقدر ما از مفاهیم تاریخی و گفتن حرف‌های کلیشه‌ای دوری کنیم برای مخاطب بهتر است.

کارگردان نمایش خیابانی «خود خد» گفت: باید نمایشنامه‌هایی را انتخاب کنیم که چسبندگی لازم را در جذب مخاطب امروزی داشته باشند و مخاطب خود را حفظ کنند، اگرچه شاهد هستیم مرکز هنرهای ملی آئینی شهرداری اصفهان با دیدگاه رویش دوباره آئین‌های ایران‌زمین از جمله آئین‌های سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت خود را ادامه می‌دهد و امروز شاهد هستیم رویداد «دور عاشقان» اجرا می‌شود.

وی افزود: حسن وحید، محمد رادمهر، مهدی زمانی و شایان معتمدی به‌عنوان بازیگر، امین نیک‌خواه به‌عنوان دستیار کارگردان و ناصر کریمی‌نیک به‌عنوان نویسنده این اثر هستند.

کد خبر 679438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.