مروری بر کارنامه «علی حاتمی» در گالری‌های شهری

به یاد مرحوم علی حاتمی پوستر فیلم‌های معروف این کارگردان مطرح سینما، توسط دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان در گالری‌های شهری به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا: مرحوم علی حاتمی کار هنری خود را با نویسندگی در تئاتر آغاز کرد و نمایشنامه‌های «ساتن»، «قصهٔ حریر»، «ماهیگیر»، «چهل گیس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت. او در سال ۱۳۴۴ نمایش دیب «دیو» را که از اولین نوشته‌های خود بود، در تالار دانشکده و با کودکان مؤسسه آموزشی فرهنگ آرزو به اجرا درآورد و اولین تجربه سینمایی این کارگردان بزرگ، فیلم حسن کچل بود.

سعید محمدی‌پناه در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت سالروز تولد مرحوم علی‌حاتمی که یکی از کارگردانان بزرگ و به‌نام سینمای ایران به شمار می‌آید، از سوی دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان پوستر فیلم‌های معروف حاتمی، در گالری‌های شهری اصفهان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه حاتمی، شاعر سینمای ایران محسوب می‌شود، افزود: در مجموعه‌ای که به نام «مرد نکونام نمیرد هرگز» هفت پوستر از پنج فیلم ماندگار مرحوم علی حاتمی، طراحی و برنامه‌ریزی شده است که در هریک از پوسترها یکی از دیالوگ‌های ماندگار از فیلم‌ها انتخاب و درج شده است.

مروری بر کارنامه «علی حاتمی» در گالری‌های شهری

مدیر دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان با اشاره به فیلم‌های پرمخاطب علی حاتمی، تاکید کرد: دلشدگان، هزاردستان، مادر، کمال الملک و حاجی واشنگتن، پنج فیلم منتخب و ماندگار مرحوم حاتمی است که برای برخی از آنها دو پوستر طراحی شده و در سطح شهر و فضای مجازی در حال انتشار است.

وی خاطر نشان کرد: در فیلم‌های مرحوم حاتمی همه‌ی المان‌ها و نمادهای سبک زندگی ایرانی اسلامی به صورت پررنگ به چشم می‌خورد به طوری که در فیلم «مادر» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های خانوادگی ایرانی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، ملموس است.

محمدی‌پناه ادامه داد: علی حاتمی در آخرین سال‌های زندگی خود، در سال ۱۳۷۵، ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را آغاز کرد که متأسفانه پس از آنکه تنها بخش‌هایی از فیلم را فیلم‌برداری کرده بود به دلیل شدت بیماری سرطان، این فیلم ناتمام ماند و کارگردانی این پروژه توسط بهروز افخمی یکی دیگر از کارگردان‌های به نام سینمای ایران انجام شد.

مروری بر کارنامه «علی حاتمی» در گالری‌های شهری

وی افزود: هرآنچه که بازیگران بزرگ و صاحب سبک سینمای ایران در کارنامه خود ثبت کرده‌اند و توفیقاتی در این زمینه بدست آورده‌اند، به واسطه بازی در فیلم‌های مرحوم علی حاتمی است.

مدیر دفتر تخصصی سینمای شهرداری اصفهان افزود: جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، حمیده خیرآبادی، جمشید هاشم‌پور، اکبر عبدی، حمیدجبلی و…بازیگران بزرگ سینمای کشور هستند که به کارگردانی خوب علی حاتمی در مناسب‌ترین نقش‌ها در فیلم‌های ماندگارش به ایفای نقش پرداختند.

وی از فیلم «مادر» به عنوان یکی از فیلم‌های ماندگار، پرمخاطب و تأثیرگذار سینمای ایران نام برد و گفت: حاتمی چند فیلم را قبل از انقلاب و چندین فیلم پرمخاطب را در بعد از انقلاب کارگردانی کرد که یکی از ماندگارترین آنها فیلم «مادر» بود.

مروری بر کارنامه «علی حاتمی» در گالری‌های شهری

محمدی پناه گفت: حاتمی در سال ۱۳۶۸ فیلم «مادر» را ساخت که ماجرای روزهای پایانی مادری پیر است که در خانه سالمندان به سر می‌برد. او که بعد از سال‌ها تلاش و تحمل مشکلات بسیار و بزرگ‌کردن فرزندانش اکنون در آستانه مرگ قرار گرفته‌است، از فرزندانش می‌خواهد که او را به خانه قدیمیشان ببرند و خود نیز در این روزهای پایانی در آنجا جمع شوند.

مروری بر کارنامه «علی حاتمی» در گالری‌های شهری

وی همچنین به فیلم «حاجی واشینگتن» به کارگردانی علی حاتمی اشاره کرد و گفت: فصل قربانی کردن گوسفند، در «حاجی واشینگتن» یکی از تأثیرگذارترین سکانس‌های سینمای ایران و از برجسته‌ترین نقطه‌های کارنامه‌ی بازیگری عزت‌اله انتظامی است، چنان‌که جملهٔ «آئین چراغ خاموشی نیست» از تک‌گویی او در این صحنه، بر سنگ قبر «علی‌حاتمی» نیز حک شد.

کد خبر 679397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.