موزه‌های «امیرکبیر» و «مشروطه» راه‌اندازی خواهد شد

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: دو کار بزرگ که در یک‌سال اخیر در مجموعه کاخ گلستان انجام شد «تالار یادمان امیرکبیر» و «تالار یادمان مشروطه» بود و امیدواریم که به صورت رسمی موزه معتبر و معظم امیر کبیر و مشروطه راه‌اندازی شود.

به گزارش ایمنا علی دارابی در اختتامیه همایش مشروطه و آئین بازگشایی تالار برلیان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان تهران اظهار کرد: دو کار بزرگ در یک‌سال اخیر در این مجموعه انجام شد «تالار یادمان امیرکبیر» و «تالار یادمان مشروطه» و امیدواریم که به صورت رسمی موزه معتبر و معظم امیر کبیر و مشروطه راه‌اندازی شود.

وی ضمن بازخوانی و آسیب شناسی تاریخ نهضت مشروطه افزود: اگر بخواهیم تاریخ را ورق بزنیم و از مشروطه درس بگیریم نخست حاکمیت قانون باید در صدر جای بگیرد، اهداف کانونی مشروطه و انقلاب اسلامی حاکمیت ملی قانون بود دوم مطالبه حق رأی و ایجاد مجلسی با نمایندگان پاکدشت کاربلد و متخصص راهبرد عقلایی هر هر جامعه و حکومتی است و سومین درس مشروطه برای امروز ما دوستی و دشمنی کشورها بر اساس منافع ملی است در عرصه بین‌المللی دوست و دشمن مطلق وجود ندارد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: روایت و واکاوی داستان‌های تاریخی میراثی ماندگار برای امروز ما و فرزندان و آیندگان ما است و در این راستا لازم است دبیرخانه دائمی همایش مشروطه تشکیل شود و تاریخ و آثار دوره تاریخی قاجار مستندسازی و کتابخانه این دوره راه اندازی شود.

آفرین امامی نیز در این مراسم اظهار کرد: میان تاریخ مشروطه و کاخ گلستان قرابت عمیقی وجود دارد، قرائت فرمان آغاز به‌کار مجلس شورای ملی توسط مظفرالدین شاه قاجار مهم‌ترین اتفاق تالار برلیان است،

وی اضافه کرد: در مرمت تالار اصالت تالار حفظ شد، تصاویر و نقاشی‌ها را از دفاتر استخراج شد و بررسی شد، این تالار یادمان نهضت مشروطه است که همه آثار را شناسایی و در اتاق مجاور چیدمان کردیم تا روایتی مستند و دقیق به مخاطب ارائه کنیم.

مدیر کاخ گلستان توضیح داد: البته همه آثار را وارد تالار نکردیم مبنای چیدمان نقاشی ابوالحسن خان ثالث و برخی عکس‌های عکاسخانه است.

وی افزود: هم‌زمان با همایش مشروطه دو نمایشگاه برگزار شد، همچنین در چهار روز نشست‌های تخصصی و ١٨ سخنرانی انجام شد که در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

امامی گفت: در حین مرمت آینه کاری و گچ بری‌ها متوجه دو کمد شدیم در تمام این سال‌ها در این کمدها باز نشده بود، تخته‌ها را کنار زدیم و مجموعه کاشی‌های کف سالن که در دوره پهلوی کنده شد بود و پارکت جایگزین شده بود را یافتیم، طی ٢۴ ساعت این کاشی‌ها را احیا و بازسازی کردیم.

در ادامه نیز محمدرضا بهزادی گفت: مکان رویداد ژانر جدیدی است که در جهان به آن می‌پردازند مکان‌ها علاوه بر بعد معماری بعد تاریخی در خود نهفته دارند. تهران مکان رویدادهای بی‌نظری دارد.

وی با بیان اینکه فتحعلی شاه عمارت بلور را احداث کرد و ناصرالدین شاه عمارت برلیان را جای آن احداث کرد که در تمام عکس‌ها به آن «اتاق برلیان» می‌گفتند، گفت: شاه پس از کشته شدن در حرم عبدالعظیم در ری در همین اتاق آوردند و بر کف اتاق گذاشتند.

دبیر اجرایی همایش توضیح داد: آئین فرمان گشایش مجلس شورای ملی در تالار برلیان بود، یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی در این مکان است.

در پایان این مراسم از مدیر مجموعه کاخ گلستان و برگزارکنندگان همایش مشروطه با اهدای لوح از سوی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی قدردانی شد.‌

منبع: ایرنا

کد خبر 678796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.