ضرورت انجام پژوهش‌های اجتماعی در استان  کردستان

استاندار کردستان با اشاره به اینکه پژوهش‌های اجتماعی در استان مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: دستگاه‌های مربوطه باید یک بازنگری در پژوهش‌های خود داشته باشند و بر روی مباحث اجتماعی پژوهش‌های خود را متمرکز کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل زارعی کوشا امروز _چهارشنبه هیجدهم مردادماه_ در اولین کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان کردستان در سال جاری اظهار کرد: کارگروه پژوهش و فناوری یکی از مهمترین کارگروه‌های استان است که برای حل مسائل و مشکلات استان باید راهکار ارائه بدهد چون کاربردی کردن پژوهش‌ها امری بسیار مهم است.

وی افزود: این کارگروه باید یک حلقه اتصال بین مراکز آموزش عالی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان با دستگاه‌های اجرایی بوده و نباید صرفاً نگاه بخشی داشته باشد.

استاندار کردستان ادامه داد: در بحث پژوهش‌های اجتماعی به مباحثی از جمله خانواده، جمعیت، تربیت و آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق در استان پرداخته نشده و مورد غفلت قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان کردستان باید یک بازنگری در پژوهش‌های خود داشته باشند و بر روی مباحث اجتماعی پژوهش‌های خود را متمرکز کنند.

زارعی کوشا به ضرورت اولویت‌بندی در انجام کارهای پژوهشی در استان تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی اولویت‌های پژوهشی خود را به دبیرخانه این کارگروه ارسال کنند تا پالایش لازم صورت گیرد و اولویت‌های پژوهشی استان احصاء شود.

وی در پایان از دبیر کارگروه پژوهش و فناوری استان خواست که نتایج پژوهش‌های صورت گرفته طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در استان کردستان را در جلسه آتی این کارگروه بیاورد تا کاربردی شدن آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

ضرورت انجام پژوهش‌های اجتماعی در استان  کردستان

ضرورت ایجاد یک پایگاه جامع برای پژوهش‌های انجام شده در کردستان

اکبر محمدی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه گفت: هنوز پایگاه جامعی برای طرح‌های پژوهشی که در استان اجرا شده نداریم که بسیار ضروری است این پایگاه ایجاد شود.

وی افزود: از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۶۸ طرح پژوهشی توسط ادارات و دستگاه‌های مختلف در استان شروع شده که تاکنون ۳۷ طرح خاتمه یافته و مابقی در حال انجام هستند.

وی در ادامه به اولویت‌های پژوهشی استان در سال ۱۴۰۲ اشاره و تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مشمول نظام بودجه اعتبارات هزینه‌ای استانی حداکثر تا پایان مرداد ۱۴۰۲ باید طرح‌های پژوهشی، کاربردی و نیازهای اساسی پژوهشی مدنظر خود را برای رفع مشکلات توسعه استان در بخش‌های مختلف احصاء کرده و به دبیرخانه کارگروه آموزش و پژوهش و فناوری و نوآوری استان ارسال کنند.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان از جمله موضوعات اولویت‌دار پژوهشی استان را پروژه‌های کاربردی که منتج به ایجاد اشتغال، تولید، ثروت، کاهش فقر، رفع بیکاری، توانمندسازی اقشار کم درآمد، استفاده از فناوری‌های نوین، تغییر الگوی کشت کشاورزی، صنایع پایین دستی حوزه معادن، کاهش مخاطرات زیست محیطی، تجاری سازی واحدهای دانش بنیان، رفع موانع تولید، رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد، افزایش بهره‌وری، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، توسعه صادرات و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان باشد، نام برد.

به گزارش ایمنا، در ادامه این کارگروه به شرح وظایف کارگروه آموزشی، پژوهشی و فناوری استان کردستان و همچنین دستورالعمل اجرایی بند (ج) تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پرداخته شد.

کد خبر 678773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.