پرده‌نشین؛ نمایشگر سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی

سریال «پرده‌نشین» به نویسندگی «حسین تراب‌نژاد»، «مهدی شیرزاد» و «مهدی حمزه» (بر اساس طرحی از عبدالرسول گلبن) به کارگردانی «بهروز شعیبی» است که محرم و صفر سال ۱۳۹۳ به تهیه‌کنندگی «سیدمحمود رضوی» روانه آنتن شبکه یک سیما شد و به بهانه پخش مجدد آن در رسانه ملی، نقدی به این اثر خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرده‌نشین در یک سال اخیر دو بار بازپخش شده است؛ بار اول محرم سال گذشته و بار دوم هم تیرماه امسال، این مجموعه به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه سینما، تلویزیون و رسانه از جمله مجموعه‌های تأثیرگذار در مخاطب و بیننده، برای نمایش و معرفی مناسب سبک زندگی ایرانی-اسلامی بوده است.

داستان این سریال از زمان ورود هدی به ایران شروع می‌شود. او پس از سال‌ها برای دریافت ارثیه پدری خود از خارج به ایران می‌آید، اما در این میان برای او و دیگر شخصیت‌های داستان اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد که هریک دربرگیرنده اتفاقات مختلفی است.

ویشکا آسایش، حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرهاد آئیش، آتیلا پسیانی، هومن برق‌نورد، محسن کیایی، سارا رسول‌زاده، مهران رجبی، ژیلا سهرابی، محمود پاک‌نیت، علی دهکردی، مائده طهماسبی، سعید نیکپور، حبیب دهقان‌نسب، بابک حمیدیان، سینا مهراد، رضا مولایی، ناهید مسلمی، اکبر سلطانعلی و امیرحسین فتحی از جمله هنرمندانی بودند که در این سریال به عنوان بازیگر حضور داشتند.

یکی از نکات بسیار مهمی که در بهتر و مؤثرتر دیده شدن سریال نقش قابل توجهی را ایفا کرد، موسیقی تیتراژ پایانی سریال بود و همان‌گونه که انتظار می‌رفت، به یکی از تیتراژهای ماندگاری تبدیل شد که در کارنامه کاری سازندگانش می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین و بهترین آثارشان به حساب آید.

موسیقی کاملاً متناسب با معیارهای محتوایی داستان بود که با هوشمندی گروه سازنده این اثر پرمخاطب، توانست از خود خاطره ماندگاری را برجا بگذارد، خاطره‌ای که طبیعتاً از پس توانایی‌های گروه تولید و بازیگرانش با شعر شاعرگرانمایه، استاد محمدعلی بهمنی، آهنگساز موسیقی‌شناس، مهیار علیزاده و خوانندگی هنرمند کاربلد، علیرضا قربانی یک تیتراژ واقعی را پیش روی مخاطبانی قرار داد که این بار شاهد شنیدن یک ملودی متفاوت و پرمحتوا برای سریال مورد نظرشان هستند.

پس از آن که مهیار علیزاده با ساخت شاهکار «حریق خزان» خود را به عنوان یک آهنگساز خوش‌قریحه و تازه‌نفس در عرصه موسیقی ایران معرفی کرد، ساخت موسیقی متن سریالی به او واگذار شده بود تا این توانایی و خوش‌قریحگی را در اینجا اثبات کند و بتواند در فرآیند تولید آثار موسیقایی کشورمان جای خود را مستحکم کند، شرایطی که به درستی صورت گرفت و او به واسطه همکاری شایسته‌ای که با علیرضا قربانی در پروژه «حریق خزان» تجربه کرده بود، بار دیگر از خود یادگاری به جا گذاشت که می‌توان از این اثر به عنوان یکی از ماندگارهای تیتراژهای تلویزیونی نام برد. تجربه «پرده‌نشین» و موسیقی تیتراژ آن اگرچه در پروژه‌های مشترک علیزاده و قربانی آن‌گونه که باید تکرار نشد، اما هرچه تولید شد، برگ زرینی بود که می‌تواند در کارنامه پربار فعالیت‌های این دو هنرمند، جایگاه ارزشمند و مهمی داشته باشد.

البته غیر از موسیقی تیتراژ پایانی سریال که به‌طور قطع شعر محمدعلی بهمنی به آن طراوت و غنای صدچندانی بخشیده است، قطعات با کلام دیگری هم برای موسیقی متن سریال در قالب ساز و آواز تولید شد که این آثار نیز در قسمت‌های مختلف سریال «پرده‌نشین» به تناسب محتوای داستان برای مخاطبان شنیدنی شد.

مهیار علیزاده جوان که طی سال‌های اخیر همواره از خود یک آهنگساز ایده‌پرداز، با برنامه و هدفمندی معرفی کرده، در گفت‌وگویی پیرامون ساخت موسیقی متن و تیتراژ سریال «پرده‌نشین» توضیح داد: بهروز شعیبی را به عنوان بازیگر می‌شناختم. به فیلم «دهلیز» رسیدیم و شعیبی برای اکران خصوصی این فیلم از من دعوت کرد و دوستی ما از آن زمان رقم خورد. او یکی از خوش‌اخلاق‌ترین هنرمندان سینمایی ما است. زمانی که طرح اولیه سریال «پرده‌نشین» را خواندم و بلافاصله موافقت خود را برای ساخت موسیقی این پروژه اعلام کردم. به دلیل علاقه بهروز به علیرضا قربانی، وی تمایل داشت که تیتراژ سریال با صدای او ساخته شود. پس از تأیید قربانی برای حضور در این مجموعه، حدود سه ماه دغدغه انتخاب شعر داشتم که در نهایت یکی از سروده‌های استاد محمدعلی بهمنی با مطلع «این جا برای از تو نوشتن هوا کم است / دنیا برای از تو سرودن مرا کم است» را انتخاب کردم. ساخت قطعه تیتراژ پایانی دو ماه زمان برد که در نهایت به نسخه نهایی که روی سریال می‌شنوید، رسیدم.

کد خبر 678665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.