حوصله‌ام سررفته است!

هفته سخت کاری را پشت سر گذاشته است و روز جمعه، می‌خواهد استراحت کند؛ حوصله‌اش سررفته است. بیشتر مکان‌های تفریحی مناسب سن و سالش نیست یا مانند برنامه‌های تلویزیون تکراری شده است؛ در نهایت برای خود چای دم می‌کند، روی مبل راحتی‌اش ولو می‌شود و چرخیدن در فضای مجازی را به بیرون رفتن از خانه ترجیح می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمله «حوصله‌ام سر رفته است…» را بارها و بارها و بیشتر روزهای تعطیل و زمانی که اوقات فراغت بیشتری برای پرداختن به کارهای شخصی و تفریح داریم، از یکدیگر شنیده‌ایم؛ شاید شنیدن این جمله برای همه ما تکراری و حتی عادی شده باشد، اما تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که چرا بیشتر مردم از این جمله استفاده می‌کنند؟ چرا در بیشتر مواقع از کودکان گرفته تا بزرگسالان برنامه خاصی برای اوقات فراغت به‌ویژه تفریح‌کردن خود ندارند؟

عده‌ای معتقدند پرداختن به تفریح، نوعی وقت تلف کردن است اما برخلاف تصور ما، تفریح کردن، باتری ذهن را شارژ می‌کند و می‌توانیم با تمرکز بیشتری کار کنیم و در نتیجه سریع‌تر به اهداف خود برسیم؛ در واقع تعطیلات پایان هفته بهترین فرصت برای تجدید قوا و متمرکز کردن انرژی برای یک شروع عالی در هفته پیش رو است و این موضوع تنها برای افراد شاغل نیست، چراکه مادران خانه‌دار نیز در طول هفته با فعالیت‌هایی که در منزل انجام می‌دهند، به مرور خسته و کسل می‌شوند، بنابراین با یک تفریح سالم و نشاط بخش، می‌توانند انرژی رفته را بازگردانند و دچار روزمرگی نشوند.

امیر مؤمنان، حضرت‌علی (ع) می‌فرماید: مؤمن را سه وقت است؛ «وقتی که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز می‌پردازد، وقتی که به حساب نفس خود می‌رسد و وقتی که به لذت‌های حلال و خوش می‌گذراند.»

امروزه تجربه ثابت کرده است، اوقاتی که انسان به تفریح می‌پردازد، موجب نشاط خاطر او می‌شود و آمادگی برای سایر فعالیت‌های زندگی، از طریق همین تفریحات سالم به دست می‌آید، چراکه اگر زندگی، سراسر انجام فعالیت‌های عمومی، کار و درسی باشد، طولی نخواهد کشید که تعادل روحی و جسمی انسان به مخاطره خواهد افتاد، این در حالی است که با افزایش نرخ تورم، سبد تفریح و سرگرمی مردم کوچک‌تر شده و بسیاری از خانواده‌ها را به‌ویژه در ایام تعطیلات تابستان با مشکل مواجه کرده است، از سوی دیگر بیشتر نوجوانان و جوانان در پی تخلیه هیجانات خود به فضای مجازی و بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند.

ابراهیم مظاهری کارمند است و بعدازظهرها در تاکسی اینترنتی کار می‌کند؛ او دو پسر ۱۷ و ۱۲ ساله دارد و از هزینه بالای بیشتر کلاس‌های تفریحی و فوق برنامه در تعطیلات تابستان گلایه دارد.

از نظر او بلیت استخرها و مکان‌های تفریحی بسیار گران است و در نهایت تنها یک تا دو ساعت از وقت بچه‌ها را پر می‌کند، این در حالی است که هزینه خوراکی‌ها جدا است.

این کارمند جوان می‌گوید: خانواده چهار نفری ما تنها برای خرید پیتزا، ۵۰۰ هزار تومان باید بپردازد و این موضوع موجب می‌شود تا شاید ماهی یک‌بار بتوانیم برای غذا خوردن بیرون برویم یا در مجموعه‌های تفریحی تنها از بازی‌ها استفاده کنیم و برای شام از خانه چیزی برای خوردن بیاوریم.

مهناز عظیمی، معلمی بازنشسته و دارای یک فرزند است و از هزینه بالا و کیفیت پایین بعضی از مراکز تفریحی، سینماها و فیلم‌های سینمایی می‌گوید. به اعتقاد او رفتن به سینما برای یک خانواده سه‌نفره، ۱۸۰ هزار تومان هزینه دارد، این در حالی است که گاهی اوقات فیلمی هم که برای سن کودکان و نوجوانان یا خانواده‌ها مناسب باشد، بر پرده سینماها وجود ندارد، هزینه شهربازی نیز بسیار گران و وسایل بازی پارک‌های محلی نیز خراب و فرسوده است یا ایمن نیست.

این معلم بازنشسته از خاطرات بازی‌هایی که در گذشته با دوستان خود در محله انجام می‌دادند، تعریف کرد و گفت از شهرداری انتظار می‌رود تا در احیای بازی‌های محلی و بومی ورود کند تا کودکان و نوجوانان در تعطیلات تابستانی با شرکت در بازی‌های گروهی و جمعی به تخلیه هیجانات خود بپردازند، از طرفی این موضوع در کاهش هزینه‌ها برای تفریح کردن بچه‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.

فرشته احمدی دانشجوی رشته پرستاری است و بیشترین زمان خود را در بیمارستان سپری می‌کند؛ او می‌گوید: زمانی برای تفریح ندارد و ترجیح می‌دهد، اوقات فراغت خود را در خانه استراحت کند.

دانشجوی پرستاری معتقد است، بیشتر افراد شاغل یا دانشجو، زمانی برای تفریح ندارند یا از پس مخارج آن برنمی‌آیند.

در مجموع می‌توان گفت، داشتن تفریح و سرگرمی، فرصتی مناسب برای دور هم جمع‌شدن و داشتن گفت‌وگویی گرم و صمیمی با دیگران را فراهم می‌کند، از سوی دیگر اختصاص زمانی برای تفریح، در بلندمدت به حفظ سلامت روان و دست‌یافتن به آرامش ذهنی کمک خواهد کرد.

حوصله‌ام سررفته است!

امکانات مستعمل تفریحی اصفهان را به چرخه استفاده بازگرداندیم

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع تفریح و سرگرمی به عنوان یکی از ضرورت‌های زندگی مردم اظهار می‌کند: به‌رغم ضرورت این موضوع، تفریح در بیشتر مواقع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: در صورتی که تفریحات و سرگرمی‌های سالم به مرور از زندگی حذف شود، سلامت روان فرد، خانواده و در نتیجه جامعه به خطر خواهد افتاد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: تفریحات اجتماعی سالم در سلامت روابط فردی و خانوادگی بسیار مؤثر خواهد بود و موجب کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اسلام نیز بر موضوع تفریح تاکید شده است، می‌گوید: البته اسلام وقتی از این موضوع سخن می‌گوید و به آن توصیه می‌کند، از آثار آن و اینکه تفریحات و انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده باید در سمت تکامل و پیشرفت اخلاقی و معنوی افراد باشد نیز صحبت می‌کند.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور ادامه می‌دهد: تاکید شورای ششم پرداختن به موضوع تفریح و فعالیت‌های سرگرم‌کننده و نشاط اجتماعی در قالب‌های مختلف است.

احداث مجموعه‌ها و سازه‌های تفریحی نیازمند هزینه‌های بالایی است که شهرداری در گونه‌های مختلف باید تأمین اعتبار لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی می‌افزاید: یکی از بهترین اتفاقات در دوره مدیریت شهری ششم اصفهان برای توجه و افزایش سرانه‌های تفریحی شهروندان در شهر زندگی، اقدامات نو و بدیعی است که با توان فنی و تخصصی شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با مدیریت جهادی رقم خورده است، به‌طوری که طی دو سال گذشته بعضی امکانات تفریحی این شرکت که از دسترس استفاده خارج شده بود، به مدار بازگردانده شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: در بعضی از مناسبت‌ها استفاده از امکانات تفریحی و گردشگری شهرداری اصفهان برای استفاده عموم شهروندان رایگان شد که بازخورد بسیار بالایی داشت و روزهای خاطره‌انگیزی را برای آن‌ها رقم زد.

وی اضافه می‌کند: مجموعه مدیریت شهری اقدامات دیگری را نیز در راستای ایجاد فضاهای تفریحی و در قالب سرگرمی و نشاط اجتماعی برای شهروندان در نظر دارد که ابتدا با یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی و در کنار آن تزریق بودجه مورد نیاز، باید به آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور تصریح می‌کند: احداث مجموعه‌ها و سازه‌های تفریحی نیازمند هزینه‌های بالایی است که شهرداری در گونه‌های مختلف باید تأمین اعتبار لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به‌منظور حضور مؤثر در ایجاد و احداث پهنه‌های تفریحی و گردشگری کلان‌شهر اصفهان می‌گوید: با توجه به اینکه توسعه تفریح و گردشگری نقش ویژه‌ای در تأمین نیاز عمومی جامعه دارد و از سوی دیگر نشاط عمومی را فراهم می‌کند، ضروری است تا مجموعه‌های صنعتی استان در راستای مسئولیت اجتماعی خود به عرصه سرمایه‌گذاری در پهنه‌های تفریحی وارد شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می‌کند: با در نظر داشتن این موضوع که شرکت توسعه سیاحتی سپاهان شهرداری اصفهان در توسعه ظرفیت‌های تفریحی متخصص است، می‌توان محوریت برنامه‌ریزی و عملیاتی‌سازی طرح‌های تفریحی و گردشگری را به این شرکت داد و با همراهی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، سرانه فضاهای تفریحی در شهر اصفهان را ارتقا داد.

وی معتقد است، برای پرداختن به تفریحات سالم توجه ما نباید تنها به سازه‌ها و مجموعه‌های تفریحی باشد و با استفاده از بوستان‌هایی که در سطح شهر است می‌توان تفریحی سالم و پرنشاط را در کنار دوستان و خانواده داشت.

حجت‌الاسلام مهروی‌پور می‌گوید: کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز برای استفاده بهینه از این تفرجگاه‌ها و استفاده عموم شهروندان، پیشنهادهایی را مطرح کرده است تا بتوانیم خدمات ویژه‌ای را در این زمینه به شهروندان ارائه کنیم.

حوصله‌ام سررفته است!

۵۰ پروژه شاخص سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بازی، گذرهای گردشگری و غذایی برای اصفهان داریم

سعید ساکت، مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شاخص مدیریت شهری در دوره جدید، توجه ویژه به افزایش کیفیت و توسعه فضاهای تفریحی و گردشگری است، اظهار می‌کند: لایحه بودجه تصویب شده سال ۱۴۰۲ موید این موضوع است، بنابراین موضوع تفریح و گردشگری در ابعاد مختلف آن در مرحله عملیاتی در حال پیگیری است.

وی می‌افزاید: شرکت توسعه سیاحتی سپاهان با توجه به رسالت اقداماتش در پهنه‌های تفریحی شهر با ارائه پروژه‌های شاخص تفریحی پیشگام این عرصه در کلان‌شهر و حتی استان اصفهان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توسعه مجتمع‌های سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان با اشاره به ۵۰ پروژه شاخص سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بازی، گذرهای گردشگری و غذایی و حرکت ویژه در چارچوب استاندارد تصریح می‌کند: شرکت توسعه سیاحتی سپاهان با آغاز سال ۱۴۰۲ در پهنه‌های تفریحی مجتمع گردشگری صفه، مجموعه شهر رویاها و مجموعه تله‌سی‌یژ ناژوان در چهار ماهه نخست خود میزبان بیش از یک میلیون نفر بوده است.

وی ادامه می‌دهد: در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲، مجتمع گردشگری صفه میزبان بیش از ۸۱۰ هزار نفر، تله‌کابین صفه بیش از ۱۰۰ هزار نفر، تله‌سی‌یژ ناژوان، بیش از ۱۰۰ هزار نفر، بولینگ صفه، نزدیک به هشت هزار نفر و مجموعه شهر رویاها بیش از ۲۰۰ هزار نفر بوده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار بلیت ۳۰ درصدی در بیش از ۸۰ سازمان چاپ و ارائه شده است که نقش ویژه‌ای در افزایش سرانه تفریح و گردشگری در سطح کلان‌شهر اصفهان دارد.

ساکت با بیان اینکه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان در مسیر رویکردهای مدیریت شهری به منظور ارائه خدمات در دسترس برای تمام اقشار جامعه طرح‌های ویژه‌ای را برنامه‌ریزی و عملیاتی‌سازی کرده است، خاطرنشان می‌کند: از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح تخفیف ۴۰ درصدی ویژه معلمان و مدارس در هفته معلم، طرح تخفیف ۵۰ درصدی نوعروس و دامادها در سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و طرح تخفیف ۵۰ درصدی کنکوری‌ها به مدت یک هفته اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: در طرح‌های اشاره شده، بیش از ۲ هزار نفر از اماکن تفریحی شرکت توسعه سیاحتی سپاهان استقبال کرده‌اند که برای بهره‌مندی بیش از پیش شهروندان و هم‌وطنان در مناسبت‌های مختلف تداوم خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت توسعه سیاحتی، فرهنگی و ورزشی سپاهان شهرداری اصفهان می‌گوید: بخش دیگری از خدمات شرکت، ویژه سازمان‌ها و نهادهای مختلف بوده است که در قالب طرح‌های تخفیف با درصدهای متفاوت، تعامل ویژه‌ای با آن‌ها داریم.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار بلیت ۳۰ درصدی در بیش از ۸۰ سازمان چاپ و ارائه شده است که این موضوع با توجه به آن که در بطن جامعه قرار می‌گیرد، نقش ویژه‌ای در افزایش سرانه تفریح و گردشگری در سطح کلان‌شهر اصفهان دارد.

«اصفهان من، شهر زندگی» است و هویت بومی و تاریخی آن گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان برای تفریح و گذران اوقات فراغت به این کلان‌شهر رویایی می‌کشاند؛ بنابراین از مدیران شهری این کلان‌شهر انتظار می‌رود تا در پیشبرد اهداف خود در راستای افزایش سرانه تفریح، بسترسازی مناسب پیرامون تخلیه هیجانات نوجوانان و جوانان و ایجاد فضاهای شهری مفرح در سطح شهر برای خانواده‌ها به‌ویژه سالمندان اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 678122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.